افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد مخدر
کد خبر: ۱۸۳۰۰۴
تاریخ انتشار: 2020 June 23    -    ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
مومنی از افزایش ۵۰درصدی نرخ مواد مخدر در سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته در ایران خبر داد.

اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر مشخص است.

وی گفت: ۹۰ درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران است ایران مبدا تولید نیست و تنها کشور معبر هم نیستیم، اما به تنهایی ۹۰ درصد تریاک جهان، ۴۶ درصد مورفین جهان و بیش از ۲۰ درصد هروئین جهان را کشف کرده است.

مومنی افزود: ۲ دلیل عمده دارد؛ یکی آموزه‌های دینی و دیگری قوانین و مقررات جمهوری اسلامی است.

وی افرود:مقام معظم رهبری اصلی‌ترین معضل اجتماعی را اعتیاد مطرح کردند، قوانین و مقررات در کشور ما حاکی از آن است که جمهوری اسلامی قاطعانه با مواد مخدر مقابله می‌کند و برایش فرقی ندارد کدام انسان در دنیا را قرار است آلوده کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای این ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانبازی که در این راه تقدیم کردیم فرقی نداشت این مواد کدام انسان را قرار است گرفتار کند سال ۹۸ بالاترین میزان کشفیات در تاریخ ایران و دنیا بود و در این سال ۷ شهید در این راه تقدیم کردیم.

مومنی بیان کرد: امنیت یکپارچه است و نگاه ما این است برای تمام مردم دنیا باید این امنیت حفظ شود و جمهوری اسلامی این امنیت را برای تمام دنیا تامین می‌کند و دنیا نیز به این مسئله اذعان دارد.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر ساختار و سازمان خاصی در ایران دارد و در کمتر کشوری در دنیا این سازمان وجود دارد، ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمانی است که در ایران برای مبارزه با موادمخدر فعالیت می‌کند و کل دستگاه‌ها در این ستاد همکاری می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر این مبارزات جمهوری اسلامی در حوزه مواد مخدر نبود معلوم نبود این مواد مخدر چه بلایی بر سر جوانان دنیا می‌آورد. وقتی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است انتظار می‌رود تمام کشور‌ها پای کار بیایند چراکه اقدامات و همکاری آن‌ها کمک به خودشان می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۸ مجموعه کشفیات مواد مخدر در کشور بیش از ۹۵۰ تن شد که نسبت به سال ۹۷، ۲۱ درصد افزایش داشته است و همچنین بالاترین میزان کشفیات تریاک، هروئین و مورفین هم متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش ۵۶ درصدی تعداد شهدا و ۶۰ درصدی جانبازان در حوزه کشفیات و مبارزه با موادمخدر بودیم، افزود: کشفیات سلاح و اموال بیشتر شد و ۷۳ درصد کشفیات مربوط به اقدامات اطلاعاتی و ۲۶ درصد مربوط به کار انتظامی و ۷۶ درصد کشفیات مربوط به استان‌های شرقی و ۲۴ درصد مربوط به باقی شهر‌های کشور بوده است. مصادره اموال قاچاقچیان ۵۰ درصد و شناسایی اموال آن‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، قیمت مواد مخدر به همین دلیل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مومنی افزود: یک و نیم میلیون نفر دسترسی به مراکز درمانی و امکانات درمانی دارند. این حاصل تلاش‌های وزارت بهداشت و بهزیستی است.

وی گفت: ۹ هزار مراکز درمان سرپایی آماده خدمت رسانی به معتادان هستند. با شیوع کرونا یک نگرانی وجود داشت که این معتادان خیابانی می‌توانند ناقل این بیماری باشند، اما کمیته‌ای تشکیل شد و ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات به بهزیستی تخصیص داده شد تا حمایت‌های لازم را از معتادان متجاهر داشته باشند. اینکه معتادان متجاهر کمترین میزان ابتلا به کرونا را دارند به دلیل خدماتی است که با شیوع کرونا توسط سازمان بهزیستی کشور به آن‌ها ارائه شد و اقلام بهداشتی در بینشان توزیع شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه پیشگیری طرح یاریگران زندگی اجرا شد و در سال ۹۸ با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار شد در ۲۰ هزار مدرسه این طرح اجرا شود و در ۱۲ هزار مدرسه آموزش پیشگیری انجام شد و در ۷ هزار مدرسه این طرح اجرا نشد که آن هم به دلیل شیوع کرونا بود و در سال جدید امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم و البته باید حرکت عظیمی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شود.

وی اضافه کرد: مواد مخدر یک معضل بزرگ است و تمام دستگاه‌ها باید در این خصوص همکاری کنند و ۳ هزار سازمان مردم نهاد در این حوزه در حال فعالیت هستند البته باید این میزان ارتقا پیدا کند و کشور ما با توجه به آموزه‌های دینی ظرفیت بالایی در این زمینه دارند

مومنی ادامه داد: در حوزه بین الملل فعال هستیم، تعاملات با کشور‌های همسایه، همکاری تنگاتنگ با دفتر مقابله با جرم سازمان بین الملل داشتیم و میزان کمک‌ها در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است هرچند این میزان کمک در مقابل مجاهدات فراوانی که جمهوری اسلامی در این راه دارد بسیار کم است.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار