بچه‌فروشی در فضای مجازی؛ نوزاد دختر چند؟!
کد خبر: ۱۸۲۹۴۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2020 June 23    -    ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
خبرگزاری برنا در گزارشی به پدیده بچه‌فروشی در فضای مجازی پرداخته است

خبرگزاری برنا در گزارشی به پدیده بچه‌فروشی در فضای مجازی پرداخته است.

روز گذشته صفحه‌ای در اینستاگرام با ۶۷۸ فالوور و ۲۹۱ فالوئینگ دست به دست شد، صفحه ای که که اقدام به فروش کودکان می کرد تا جایی که حتی در استوری این صفحه تبلیغ واگذاری نوزاد دختر بدون هیچ پرداختی عنوان شده بود. خرید و فروش نوزاد موضوع تازه ای نیست اما اینکه در فضای آزاد اقدام به این امر می شود جای تامل دارد.

بچه‌فروشی در فضای مجازی؛ نوزاد دختر چند؟!

بچه‌فروشی در فضای مجازی؛ نوزاد دختر چند؟!

احتمال افزایش بچه دزدی در پی رواج خرید و فروش کودکان

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

* (با اشاره به خرید و فروش نوزاد در اینستاگرام): به محض اطلاع از این موضوع به قوه قضائیه و پلیس فتا اطلاع دادیم تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند و نسبت به دستگیری این افراد اقدام کنند.

* (با اشاره به اینکه فرایند فرزند خواندگی در ایران سخت نیست): مانند تمام کشورهای دنیا برای اینکه فرزندی را به خانواده‌ای تحویل دهیم مواردی از جمله سلامت روان، عدم سوءسابقه، سلامت جسمی، نداشتن بیماری صعب‌العلاج، وضعیت مالی و... را مدرنظر قرار می‌دهیم تا کودک در خانواده ای سالم بزرگ شود.

* طبق قانون سال ۵۳ ما فقط به خانواده‌هایی که بچه نداشتند می‌توانستیم کودک بدهیم اما این موضوع در قانون سال ۹۲ تغییر کرد و ما به سمت تسهیل فرزندخواندگی پیش رفتیم تا جایی که حتی به خانم های مجرد بالای ۳۰ سال که صلاحیت دارند هم کودک می دهیم.

* (با اشاره به غیرقانونی بودن خرید و فروش نوزاد): خرید و فروش و واگذاری کودک غیرمجاز است و با آن برخورد قانونی می شود به اینترتیب کسی حق ندارد کودکی را به کسی بفروشد حتی پدر و مادر هم این حق را ندارند.

* هر موضوعی مبنی بر خرید و فروش کودک در فضای مجازی را از طریق پلیس فتا پیگیری می کنیم حتی برخی موارد بوده که پلیس فتا بنا به درخواست ما پیگیری کرده اما آدرس یا حتی شماره تلفن اشتباه بوده است ولی ما همه این موارد را واقعی تلقی می کنیم تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

* عمده خانواده هایی که از طریقی جز بهزیستی اقدام به فرزندخواندگی می‌کنند از افرادی هستند که صلاحیت گرفتن فرزند از بهزیستی را ندارند بنابراین از راه های غیرقانونی اقدام می کنند.

* افراد بسیاری در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند و به نظر می‌رسد فروش بچه به دلیل مشکلات اقتصادی می‌تواند عاملی برای گسترش این دست اقدامات باشد و چنان چه با این رفتارها مبارزه نشود در آینده برخی دلالان به بچه دزدی روی می‌آورند چراکه با افزایش سن ازدواج احتمال فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند و از آنجایی که برخی افراد راحت‌ترین روش را برای داشتن فرزند در پیش می‌گیرند خود می‌تواند به افزایش فروش دامن بزند.

مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، در رابطه با دلایل خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی گفت: بهزیستی ساماندهی درستی ندارد یعنی اینکه بچه در بهزیستی برای واگذاری کم نیست و کسانی که می‌خواهند بچه داشته باشند کم نیستند ولی ساماندهی به درستی انجام نمی‌شود.

اقلیما تصریح کرد: وقتی آگهی می دهند دلیل بر این نیست که بچه برای رد و بدل زیاد باشد. امکان دارد به خاطر فقری که خانواده‌ها دارند بچه واگذار کنند نه اینکه بچه را نخواهند بلکه می‌خواهند بچه خوشبخت‌تر باشد. برای فروش اعضا هم این امر صورت نمی‌گیرد. ما بررسی کردیم خانواده‌هایی که بچه‌ها را می‌گیرند بچه را به خارج از کشور می برند و خانواده‌های داخل کشور نیستند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران افزود: کسانی که می‌خواهند بچه‌شان را واگذار کنند به اداره سرپرستی می‌روند و دادگستری بررسی می‌کند و واگذاری انجام می‌شود. این واگذاری ها وجود دارد و حتی بچه ۱۵ ساله هم واگذار می کنند.

او با بیان اینکه این آگهی‌ها زیاد نبوده و برای قاچاق عضو صورت نمی‌گیرد، گفت: در کشور ما افراد کلیه می‌فروشند و ارگان های بچه‌ها به درد این افراد نمی خورد و خریدار ندارد.

اقلیما بیان کرد: در کشور ما به دلیل فقر که هر روزه افزایش پیدا می‌کند و مردم هر ساله نسبت به قبل فقیرتر می‌شوند، فرزندان خود را واگذار کنند. تا جایی که بررسی کردیم و مددکاران عنوان می‌کنند این بچه ها اکثرا به خانواده های ایرانی که می خواهند خارج بروند واگذار می شود.

به گفته این مددکار اجتماعی در خارج از کشور با افتخار مادرخوانده وجود دارد ولی در ایران آسیب برای بچه محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
28
منظور از داشتن امنیت چیست اینکه موشک وسط شهر سقوط نکنه اسمش امنیت نیست حتی نمیتونیت امنیت یهنوزاد رو تامین کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
18
ببینین به کجا رسیدیم
اقایان هنوز دارند راه رو اشتباه میرن و مبارزه با دوچرخه سواری بانوان و عدم برگزاری کنسرت های مجاز رو جزو افتخاراتشون می دونن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
مثلا اینا مجاز بشن چه دردی از مردم حل میشه، وقتی که مردم مشکل اقتصادی نداشته باشن، پدر شرمنده خانوادش نشه، خود به خود شادی و آرامش تو جامعه زیاد میشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
16
جز افتخارات مسئولین درج کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
روز دختر در ایران مبارک
مجيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
2
در کشور ما به دلیل فقر که هر روزه افزایش پیدا می‌کند و مردم هر ساله نسبت به قبل فقیرتر می‌شوند، فرزندان خود را واگذار کنند

حضرات كلاهتان را بالاتر بگذاريد. در كشور ثروتمندي مثل ايران مردم هر روز فقير تر مي شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار