کاشان، دارنده رتبه نخست تولید باغات گل محمدی
کد خبر: ۱۸۲۷
تاریخ انتشار: 2015 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
 معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی فرمانداری کاشان گفت: کاشان با برداشت 4200 کیلوگرم گل محمدی در هکتار بالاترین برداشت گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است که از متوسط کشوری که 1800 کیلوگرم در هکتار است، جلوتر است.

Image result for ‫باغ کاشان گل محمدی‬‎

محسن فخری در جمع تولیدکنندگان گل محمدی و فعالان، صاحب نظران و صاحبان صنایع در این بخش به مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: جهادکشاورزی شهرستان باید تغییر الگوی کشت در شهرستان را با توجه به بحران آب و خشکسالی‌های پی در پی به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این حوزه مدنظر قرار دهد و گل محمدی بهترین جایگزین محصولات آب بر در این خصوص است.

فخری تأکید کرد: توجه به گل محمدی به معنی افزایش غیرعلمی و غیراصولی سطح زیرکشت نیست، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که ضمن کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت را از محصولات آب بر و کشت محصولات متناسب با اقلیم از جمله گل محمدی جهت دهی کنیم.

معاون فرماندار تصریح کرد: جهادکشاورزی شهرستان می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی منطقه و پژوهشکده گل محمدی راهکارهای علمی توسعه سطح زیرکشت و به زراعی محصول را مورد توجه قرار داده و کیفیت محصول گل محمدی را در کنار کمیت هدف‌گذاری کند.

Image result for ‫باغ کاشان گل محمدی‬‎

وی با انتقاد از وضعیت صادرات گلاب و عرقیات گیاهی گفت: شهرستان نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در خصوص نقش‌آفرینی در بازارهای جهانی به دست آورد.

فخری افزود: با وجودی که همه شهرستان کاشان را با گل و گلاب می‌شناسند، ولی در زمینه بسته‌بندی ضعیف کار کرده‌ایم و حتی طراحی ظروف بسته‌بندی که بتواند معرف قدمت شهرستان در این خصوص باشد مورد توجه قرار نگرفته است.

وی توجه به گیاهان دارویی و طرح‌های تشویقی که بتواند بهره‌برداران را به این سمت و سو سوق دهد بااهمیت دانست و گفت: در حوزه گیاهان دارویی مزارع متمرکزی ایجاد نشده است، در صورتی که شهرستان این قابلیت را دارد تا در این حوزه نیز به صورت هدفمند و متمرکز اقدام کند.

معاون فرماندار از مسئولان جهادکشاورزی، اداره صنعت معدن و تجارت و خوشه گلاب خواست که از گل و گلاب و گیاهان دارویی به عنوان مزیت نسبی منطقه و شهرستان به نحو مطلوب استفاده کرده و با برنامه‌ریزی هدفمند ظرفیت‌های بالقوه را در جهت تعالی و پیشرفت شهرستان بکار گیرند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار