رنگ ادرار شما چه رازهای را افشا می‌کند
کد خبر: ۱۸۲۵۷۹
تاریخ انتشار: 2020 June 19    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
ادرار یک ابزار اندازه گیری بسیار مفید برای تشخیص سلامت جسم شما است. از رنگ ادرار می توانید بفهمید وضعیت سلامت شما چگونه است؛ مثلا آیا بدن شما دچار کم آبی شده است و یا بیماری خاصی دارید؟

از آنجا که آب رسانی یا هیدراسیون عملکردهای گوناگونی در بدن انسان را بر عهده دارد، می تواند بر هر چیزی تاثیر بگذارد؛ از قوه تشخیص و درک گرفته تا عملکرد جنسی. بنابراین، توجه به رنگ ادرار می تواند ارزشش را داشته باشد.

رنگ ادرار شما چه رازهای را افشا می‌کند

خوشبختانه، لازم نیست دستان خود را با ادرار کردن در یک لیوان آلوده کنید. فقط کافیست بعد از ادرار کردن به لگن توالت فرنگی نگاه کنید و ادرار خود را بررسی کنید. (اگر رنگ ادرار شما به دلیل وجود آب در کاسه توالت رقیق شده باشد، جای نگرانی نیست. هنوز هم می توانید از این روش برای ارزیابی ادرار خود استفاده کنید.)

حتماً متوجه شده اید که هر روز یا گاهی هر ساعت از روز ادرار شما تغییر رنگ می دهد. خب، به نظر شما چه رنگی سالم است و چه مواردی در ادرار باید مورد توجه قرار گیرد؟ در نمودار مفید پایین که رنگ های مختلف ادرار را نشان می دهد می توانید متوجه همه چیز شده تا دیگر از رنگ ادرار خود متعجب نشوید.

۱۰۰ درصد شفاف

نوشیدن آب به اندازه کافی در هر روز حائز اهمیت است اما زیاده روی در نوشیدن آب نیز غیرممکن نیست. اگر ادرار شما کاملاً شفاف بوده و رنگ زرد یا سایه زرد رنگ نداشته باشد، احتمالاً بیشتر از مقدار توصیه شده آب می نوشید.علاوه بر این، اگر ادرار کردن برای شما به یک کار مدام و تمام وقت تبدیل شده است ، می تواند به این معنی باشد که آب رسانی بدن شما بیش از حد و آزاردهنده است. یک فرد بزرگسال به طور میانگین هر روز طی ۲۴ ساعت ۴ تا ۱۰ بار ادرار می کند که دفعات آن طبیعی است.

دلیل این که می خواهید از آب رسانی بیش از حد جلوگیری کنید شاید این باشد که که آب زیادی محتوای الکترولیت بدن را رقیق می کند. اگرچه نادر است، اما ممکن است دچار مسمومیت با آب شوید.ناگفته نماند که اکثریت قریب به اتفاق ما نباید نگرانآب رسانی افراطی بدن باشیم. به طور کل، هنگامی که بیش از حد به بدن آبرسانی شده باشد، مدتی خود را به نوشیدن جرعه های کوچک آب محدود کنید تا رنگ ادرار شما به یک رنگ زرد تبدیل شود.

از لیموناد تا آبجوی سبک

رنگ ادرار، از رنگی شبیه لیموناد گرفته تا سایه روشن تر رنگ آبجوی سبک، به معنای این است که آب رسانی بدن شما کاملا درست است. نوشیدن آب واضح ترین روش برای آب رسانی بدن است. اما آیا می دانستید خوردن میوه و سبزیجات نیز منبع خوبی برای آب رسانی بدن به شمار می روند؟

میوه ها و سبزیجاتی که برای آب رسانی بدن عالی هستند

گوجه فرنگی

خیار

توت فرنگی

کلم

کدو سبز

کاهو

خربزه

رنگ کهربایی غلیظ تا مس

هنگامی که ادرار به رنگ کهربایی یا سایه تیره بلوند به نظر می رسد، احتمالاً وقت آن رسیده است که مقداری آب بنوشید. اگرچه ، این بخش از طیف نشان دهنده سطح خطرناک کم آبی بدن نیست اما شما می توانید همراستا با آن حرکت کنید.هنگامی که بدن شما آب بیشتری را نسبت به چیزی که کسب می کند از دست بدهد، به آبی که ذخیره دارد تکیه می کند. وقتی آب کمتری برای رقیق کردن وجود دارد، مواد معدنی و مواد شیمیایی موجود در ادرار غلیظ تر و پررنگ تر می شوند.

قهوه بوداده سبک تا پرتقال سوخته

اگر رنگ ادرار شما سایه ای از قهوه ای یا نارنجی تیره داشته باشد ، وقت آن رسیده است که توجه بیشتری کنید ، زیرا به احتمال زیاد بدن شما دچار کم آبی شدید شده است.استفراغ ، اسهال و تب باعث می شود بدن به سرعت آب از دست بدهد و اینها از دلایل عمده کم آبی بدن هستند. خوشبختانه ، اکثر بزرگسالان سالم به راحتی می توانند با نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعاتی که مملو از الکترولیت هستند، مجدداً بدن را آب رسانی کنند.

به خاطر داشته باشید که اگرچه آب بطری و شیر آب حاوی مقداری الکترولیت است اما ممکن است به چیزی با غلظت بالاتر مانند گاتورید یا یک تونیک خانگی احتیاج داشته باشید تا تعادل الکترولیت بدن را به طور مناسب بازگردانید.توصیه می شود در کودکانی که با کمبود آب در اثر استفراغ و اسهال رو به رو هستند ، درمان با تجویز یک محلول دهانی بدون نسخه مانند پدیالیت انجام شود.

نکاتی برای هیدراته ماندن یا آب رسانی بدن

یک بطری آب که قابل استفاده مجدد است با خود حمل کنید.

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.

قبل از ورزش کردن، مقدار زیادی آب بنوشید.

مصرف غذاهایی را که بیش از حد شور یا شیرین هستند، محدود کنید.

لیمو را به آب خود بیفزایید تا جذاب تر و اشتهاآورتر شود.

همچنین ، ممکن است چیزی که اخیراً خورده اید باعث شود رنگ ادرار شما قهوه ای شود. برخی از غذاهای شناخته شده که رنگ ادرار را قهوه ای می کنند عبارت‌اند از:

آلوئه ورا

باقلا

رنگ خوراکی

ریواس

بعضی از عوارض و مشکلات جسمی که با ادرار قهوه ای رنگ شما در ارتباط هستند نیز شامل موارد زیر است:

بیماری کلیوی

بیماری کبد

پورفیری ، یک اختلال ژنتیکی نادر خون

دلیل ادرار رنگین کمانی چیست؟

ما انتظار داریم که رنگ ادرار به نوعی زرد باشد. بنابراین ، وقتی به توالت نگاه می کنیم و هر رنگ دیگری را می بینیم ، می تواند لحظه به لحظه باعث وحشت ما شود.قبل از این که به نتیجه گیری برسیم و بگوییم علت این که چرا کاسه توالت شما به رنگ یک کاسه حاوی پاستیل های میوه ای است ، بهتر است یک ثانیه به غذاهای جدیدی که خورده اید یا داروهایی که مصرف کرده اید فکر کنید.

علائم دیگر که به عوارض جدی تر اشاره دارند:

تب

حالت تهوع

استفراغ

درد شکم

تکرر ادرار

زمان مراجعه به پزشک

شک و تردید ، عدم اطمینان و جریانی از رنگ های غیر طبیعی ادرار که نمی توانید به غذاهایی که اخیراً خورده اید یا داروهایی که استفاده می کنید نسبت دهید، دلایل خوبی برای مراجعه به پزشک هستند.با این حال ، متخصصان تأکید می کنند که اگر ادرار شما خیلی تیره یا نارنجی است ، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید زیرا نارسایی و نقص در عملکرد کبد می تواند دلیل این امر باشد.

به نظر شما، دلیل خوب دیگر مراجعه به پزشک چه می تواند باشد؟ بوها و علائم همراه مانند:

بوی تند یا ماهی

درد شکم

سرگیجه یا سردرگمی

تب

علائم ترکیبی غالباً نشانه ای از وقوع یک مشکل جدی تر و عمیق تر برای بدن است.

چه مقدار آب باید بنوشم؟

توصیه روزانه فعلی تقریبا ۹ لیوان برای خانم ها و ۱۳ لیوان برای آقایان است. اما به خاطر داشته باشید که این فقط یک راهنمای کلی است. عواملی مانند سن ، بارداری یا شیردهی ، هوای گرم و میزان فعالیت بدنی شما بر میزان سالم آبی که باید در طی روز بنوشید تأثیر زیادی دارد.

آیا نوشیدن آب در زمان تشنگی، روشی مطمئن برای آب رسانی بدن است؟

پاسخ: اگر منتظر هستید تشنه شوید تا آب بنوشید، ممکن است علامت کم آبی بدن را از دست بدهید. همراه داشتن یک بطری آب قابل پر کردن مجدد همیشه مفید بوده و راهی مناسب برای اطمینان از دریافت آب کافی بدن محسوب می شود. شما می توانید به خود یادآوری کنید که بین کارها یا در فواصل زمانی دیگر ، مانند تبلیغات بازرگانی یا قسمت جدید یک نمایش ، آب یا مایعات دیگری بنوشید. اگر در جایی هستید که بسیار گرم یا خشک است ، در دوران شیردهی هستید یا فعالیت های بدنی زیادی انجام می دهید ، فراموش نکنید که حتما کمی بیشتر از حد معمول آب بنوشید.

منبع: برنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار