رایج‌ترین شیوه پخش ویروس کرونا
کد خبر: ۱۸۱۹۵۸
تاریخ انتشار: 2020 June 12    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
دانشمندان چینی دریافتند که نفس کشیدن یا صحبت کردن رایج‌ترین شیوه پخش ویروس کروناست.

به گفته دانشمندان چینی نفس کشیدن یا صحبت کردن معمولی‌ترین روش پخش ویروس کروناست و سطوح آلوده به ویروس نسبت به این دو عامل نقش کمرنگ‌تری در انتشار آن دارد.

دانشمندان چینی دریافتند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اگرچه علائم خفیف داشته یا علامتی از ویروس نداشته باشند، میلیون‌ها ذره ویروسی را هنگام بازدم در هوا پخش می‌کنند.
اجباری کردن ماسک، تأثیر زیادی در جلوگیری از کرونا دارد

به گفته این دانشمندان، باتوجه به اینکه این ویروس از طریق صحبت کردن و تنفس انتقال می‌یابد، نیاز به استفاده از ماسک در مقابل با این ویروس پررنگ‌تر می‌شود.

بر خلاف سایر کشور‌های اروپایی مانند آلمان، جمهوری چک و اتریش که همه از بحران‌های بزرگ شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرده‌اند، در انگلیس استفاده از ماسک اجباری نیست اما به انگلیسی‌ها توصیه می‌شود که فقط هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی یا در مغازه‌ها که فضا بسته است، از ماسک استفاده کنند.

کارشناسان چینی گفتند اکنون که شواهد انتقال ویروس از طریق صحبت کردن و تنفس روشن است، اجباری کردن پوشیدن ماسک تا حد زیادی بیشترین تأثیر را در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در انگلستان دارد.

پیش از این تصور می‌شد که منبع اصلی انتقال ویروس کووید- ۱۹ از طریق قطرات تنفسی است یعنی هنگام سرفه و عطسه به فرد سالم انتقال پیدا می‌کرد. اما آخرین یافته‌های دانشمندان چینی حاکی از آن است که ویروس کرونا می‌تواند به راحتی در هوا وجود داشته باشد و این شاید دلیلی بر سرعت سریع شیوع این ویروس در سرتاسر جهان باشد.

این مطالعه که هنوز در یک ژورنال علمی منتشر نشده یا توسط دانشمندان دیگر بررسی نشده، توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در پکن انجام شده است.

این دانشمندان ۳۵ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ را در این مطالعه مورد بررسی قرار دادند و حدودا ۳۰۰ نمونه ویروسی از تنفس آنها از روی سطوح و هوای داخل بیمارستان‌ها جمع‌آوری شد.

این مطالعه نشان داد که به طور متوسط در نفس این بیماران به میزان سه برابر ویروس در مقایسه با سطوح وجود داشته است، بار ویروسی در نفس بیماران نیز چهار برابر بیشتر از نمونه‌های هوای موجود در اتاق‌ها و راهرو‌های بیمارستان بود.

ایان جونز، ویروس شناس دانشگاه ریدینگ در انگلیس، درباره معتبر بودن این مطالعه اظهار کرد: ذرات معلق در هوا بزرگترین منبع ویروس هستند و استفاده از ماسک بهترین روش برای جلوگیری از ورود این ذرات به ریه‌ها است.

قبل از این مطالعه تصور می‌شد که سطوح آلوده یکی از اصلی‌ترین روش‌های انتقال ویروس کروناست، اما پس از مطالعات فراوان مشخص شد که ویروس می‌تواند به مدت چند روز بر روی فلز و پلاستیک زنده بماند.

در این مقاله محققان به سرپرستی پروفسور جیانکسین کارشناسی ارشد، از مرکز مبارزه با بیماری (CDC) در پکن، تصریح کرد: این مطالعات از این باور حمایت نمی‌کند که تماس با سطوح نقش عمده‌ای در انتقال ویروس کرونا دارد.
میزان ویروس انتشار شده بستگی به سن دارد

این محققان دریافتند که میزان ویروسی که بیماران ترشح می‌کنند به سطح بیماری و سن آنها بستگی دارد. افرادی که بیشتر از ۵۰ سال سن دارند، تعداد بیشتری ویروس نسبت به بیماران جوان‌تر هنگام عطسه و سرفه و تنفس و صحبت کردن از آنها خارج می‌شود، اما اندازه نمونه ذرات این ویروس‌ها کوچک‌تر است.

افراد میانسال و سالخورده در مقایسه با افراد جوان بیشتر با ویروس مبارزه می‌کنند، این بدان معنی است که افراد سالخورده قادرند ویروس را در بدن خود راحت‌تر لخته و کپی کنند، بنابراین میزان عفونت در دستگاه تنفسی‌شان افزایش می‌یابد.

از آنجایی که ویروس بیشتر در بدنشان وجود دارد، تصور می‌شود که هنگام بازدم ویروس بیشتری از آنها خارج می‌شود.

برخلاف این موضوع ما نشان داده‌ایم که سطح تلفن‌های همراه و دسته‌های مختلفی که اغلب توسط بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویروس کمتری حضور دارد.
ذرات ویروس کرونا چه زمان در هوا معلق می‌ماند؟

نتایج این مطالعه نشان داد که نفس بازدم مهم‌ترین مکانیسم انتشار ویروس کروناست، بر این اساس انجام اقداماتی مانند تهویه مناسب و استفاده از ماسک برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به این ویروس از طریق ذرات موجود در هوا ضروری است.

بعد از این مطالعه ثابت شد که صحبت در یک فضای محدود می‌تواند ویروس کرونا را گسترش دهد، همچنین محققان مؤسسه ملی بهداشت (NIH) دریافتند که قطرات حاوی ذرات ویروس کرونا می‌تواند بعد از صحبت کردن افراد ۸ الی ۱۴ دقیقه در هوا بمانند.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار