مولتیپل تروما چیست؟
کد خبر: ۱۸۱۷۹۴
تاریخ انتشار: 2020 June 10    -    ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تروما در واقع آسیب و نقصانی است که در اثر وارد شدن فشار و یا ضربه به بدن ایجاد می‎گردد. تصادف، ضربه خوردن، افتادن، جراحت و … از جمله عوامل بوجود آمدن تروما ها هستند

تروما در واقع آسیب و نقصانی است که در اثر وارد شدن فشار و یا ضربه به بدن ایجاد می‎گردد. تصادف، ضربه خوردن، افتادن، جراحت و … از جمله عوامل بوجود آمدن تروما ها هستند. زمانی که شخصی دچار تصادف، ضرب دیدگی و … می گردد در اصطلاح می‎گویند دچار تروما شده است. البته می‎توان گفت که تروما به دو عامل درونی و بیرونی تقسیم می‎گردد که این دو مبحث در اورژانس و مراکز فوریت‎های پزشکی باتوجه به قانون تروما مشخص می‎شود. واژه تروما ( به انگلیسی : Trauma ) در علم پزشکی هر نوع فشاری را شامل می گردد که بر بدن انسان وارد گردیده است که از این ضربه یا فشار خارج از بدن می‎باشد و در واقع یک نوع عامل بیرونی است. به نقل از برخی منابع یکی از عوامل مرگ در جهان بعد از سکته قلبی، تروما محسوب می‎گردد که این امر در ایران سومین عامل مرگ و میر می‎باشد.

مولتیپل تروما چیست؟

در واقع شخصی که دچار تعداد ضربات و حوادث متعددی گردیده است را مولتیپل تروما گویند.

مثلا شخصی که در تصادف دچار شکستگی ،خونریزی،آسیب عروقی،قطع عضو و غیره میشود یک بیمار مولتیپل است.

بیمارانی که دچار مولتیپل می‎شوند نیاز به امداد رسانی و اقدامات اولیه تخصصی دارند.

باتوجه به قانون برخورد اولیه در موارد مولتیپل بسیار حیاتی است، باتوجه به محل ایجاد نحوه امدادرسانی متفاوت می‎باشد ولی آنچه مهم است تبحر و تسلط پزشک و یا مسئول طب اورژانس می‎باشد.

نحوه جابجایی بیمار، محل آسیب دیده، بستن و انتقال آن، جلوگیری از خونریزی‎های احتمالی و … از جمله عوامل موثر و سرنوشت ساز در این مرحله را دارند.

درمان‎های به موقع باعث جلوگیری از ایجاد آسیب‎های بیشتر و شدیدتر به بیمار می‎نماید. بطور مثال گرفتن فشار خون در بیماران دچار ضربه مغزی بسیار ضروری است.

مجله ویستا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار