یک سیاره شبه‌زمین در فاصله ۳هزار سال نوری
تاریخ انتشار: 2020 June 08    -    ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
اخترشناسان از کشف یک سیاره شبیه به زمین خبر می‌دهند که به دور یک ستاره شبیه به خورشید خودمان می‌چرخد و ۳ هزار سال نوری از ما فاصله دارد.

به نقل از انگجت، ستاره شناسان تاکنون تعدادی سیاره شبیه به زمین پیدا کرده‌اند، اما این سیاره‌ها معمولاً به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند و این یک مشکل بسیار بزرگ است، چرا که شراره‌ها و تابش اشعه این ستاره‌ها می‌تواند این سیاره‌ها را غیرقابل سکونت کند.

اکنون ممکن است یک کاندیدای بهتر پدیدار شده باشد. محققان یک سیاره فراخورشیدی به نام "KOI-۴۵۶.۰۴" پیدا کرده‌اند که تقریبا دوبرابر زمین است و در حال چرخش به دور یک ستاره میزبان موسوم به "Kepler-۱۶۰" است که حدود ۹۳ درصد از میزان نوری که سیاره ما می‌گیرد را دریافت می‌کند. این سیاره فراخورشیدی حتی در فاصله مشابه با فاصله زمین و خورشید به دور ستاره خود می‌چرخد و ۳۷۸ روز طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور ستاره خود بچرخد.

این تیم با استفاده از دو الگوریتم جدید و داده‌های "تلسکوپ فضایی کپلر" با هدف بررسی میزان روشنایی ستاره مذکور، این سیاره را پیدا کرد. این الگوریتم‌ها به جای اینکه به دنبال کم نور شدن ناگهانی نور ستاره باشند، کاهش تدریجی نور ستاره را بررسی می‌کنند.

این کشف هنوز کاملاً رسمی نشده است اما دانشمندان ۸۵ درصد اطمینان دارند که "KOI-۴۵۶.۰۴" یک سیاره است، اما برای رسیدن به اطمینان ۹۹ درصدی از اینکه این سیاره یک سیاره فراخورشیدی است، مطالعات مستقیم و بیشتری لازم است.

شاید برای تایید این موضوع باید منتظر تایید از جانب "تلسکوپ فضایی جیمز وب" ماند، چرا که مطمئناً نمی‌توان به دیدار "Kepler-۱۶۰" رفت که ۳۱۴۰ سال نوری با ما فاصله دارد.

ایسنا