انواع اتوپلاستی: روش های جراحی زیبایی گوش چگونه انجام میشوند؟
کد خبر: ۱۸۱۴۲۸
تاریخ انتشار: 2020 June 06    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

نوع اتوپلاستی یا جراحی زیبایی انجام شده بستگی به میزان و نوع ناهنجاری بیمار دارد که باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد. زمانی فقط یک راه برای اصلاح گوش‌های بیرون زده وجود داشت، اما امروزه گزینه‌های جراحی و غیر جراحی مختلفی وجود دارد که هر دو از تکنیک‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند. هدف اصلی اتوپلاستی مدرن، ساده بودن عمل تا حد امکان و در عین حال کاهش دوره‌ی نقاهت و خطر بروز عوارض است که یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیت اتوپلاستی غیر جراحی است. بااین‌حال، اتوپلاستی سنتی هنوز هم انجام می‌شود.

اتوپلاستی چیست

انواع اتوپلاستی: روش های جراحی زیبایی گوش چگونه انجام میشوند؟

اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش، همچنین به عنوان پینینگ گوش شناخته می‌شود، یک عمل زیبایی برای کودکان یا بزرگ‌سالانی است که گوش آن‌ها بیرون زده است یا گوش‌هایی که انحنای درستی ندارند. هرگاه که روی گوش خارجی عمل انجام می‌شود، ازنظر تکنیکی، اتوپلاستی محسوب می‌شود. اگر گوش فرمی طبیعی داشته باشد، اما نسبت به سر خیلی بازتر و فاصله‌دار است، جراح باید قسمتی از غضروف موجود در کاسه گوش را برداشته و سپس آن را نزدیک‌تر به سر بدوزد. مواقعی وجود دارد که چین‌خوردگی گوش ساخته نمی‌شود. همچنین، برای بعضی افراد، گوش‌های تنها به این خاطر حالت بیرون زده پیدا می‌کنند که چین antihelical fold (واقع در داخل لبه گوش) اصلاً خم نشده است. در برخی موارد، افراد حتی ممکن است گوش پیکسی (لاله‌ی گوش بدون هیچ انحنایی به سر چسبیده) داشته باشند یا لاله‌ی گوش به‌درستی وصل نشده باشد. انواع ناهنجاری و بدفرمی‌هایی برای گوش وجود دارد اما شایع‌ترین آن‌ها شامل ناهنجاری‌هایی در کاسه و چین‌خوردگی گوش می‌شود. اتوپلاستی، ناهنجاری‌های گوش یا نقص موجود در بدو تولد یا ناشی از جراحت یا جراحی قبلی را اصلاح می‌کند

آیا من کاندیدای خوبی برای انجام عمل اتوپلاستی هستم؟

انواع اتوپلاستی: روش های جراحی زیبایی گوش چگونه انجام میشوند؟

به نقل از دکتر جمیلی متخصص جراحی زیبایی كانديداي مناسب برای عمل اتوپلاستی عبارت‌اند از:

  • بیمارانی که احساس می‌کنند گوششان خیلی بزرگ است
  • بیمارانی که گوش‌های ناهموار / نامتقارن دارند
  • کسانی که گوش‌هایی دارند که زیادی از ناحیه ب سر بیرون زده است
  • افرادی که احساس می‌کنند اندازه و شکل گوششان، فرم صورتشان را به هم زده است.
  • کودکانی که حداقل پنج یا شش سال سن داشته باشند، گوش‌هایشان نسبت به رنج سنی‌شان به 80-90٪ از اندازه بزرگ‌سال خود رسیده است
  • نوجوانان و بزرگ‌سالانی که در تمام زندگی از حالت گوششان ناراضی بوده‌اند و می‌خواهند تغییری در آن‌ها ایجاد کنند.

کسانی که کاندیدای خوبی برای اتوپلاستی نیستند عبارت‌اند از:

  • کودکانی که هنوز گوششان در حال رشد است
  • کسانی که به دنبال درمان مشکلات شنوایی هستند.
  • مبتلایان به عفونت مزمن گوش که قبل از عمل نیاز به معالجه دارند

اتوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدای عمل، پزشک برشی را در پشت گوش ایجاد می‌کند تا غضروف را در معرض دید خود قرار دهد. جراح قبل از تغییر شکل غضروف، پوست اضافی را برمی‌دارد. همچنین می‌توان گوش را قبل از بسته شدن برش نزدیک به سر مجدداً جابجا کرد. بیمارانی که گوش‌های بیرون زده دارند می خواهند گوش‌هایشان به طرفین سر نزدیک‌تر شود.

به‌طورکلی، تکنیک‌های اتوپلاستی در دو گروه اصلی قرار می‌گیرند:

  • Cartilage Sparing (اسپارینگ غضروف) - تکنیکی است که در آن از بخیه‌ها برای تغییر شکل و موقعیت گوش استفاده می‌شود.
  • Cartilage Scoring (برش غضروف) - جراح برای حالت دادن، اضافه کردن یا برداشتن هر بافت، برشی را در غضروف گوش ایجاد می‌کند. اگرچه، به خاطر برشی که ایجاد می‌شود، خطر بیشتری برای جلوه کردن بی‌نظمی‌ها وجود دارد.

 

جراحی زیبایی گوش در کودکان

وقتی کودکی کم سن و سال است و گوش‌های آن‌ها خیلی بیرون زده باشند، برخی پزشکان از یک پوشش چسبان (مانند کلاه تنگ) استفاده می‌کنند. بااین‌وجود، بیشتر والدین بیماران در صورت عدم تأثیر این پوشش چسبان، جراحی را انتخاب می‌کنند. اگر کودک قادر به استفاده از باند برای خم شدن گوش باشد، می‌تواند در عوض انجام عمل، این کار را انجام دهد. اگر کاسه گوش خیلی بزرگ باشد، باید با جراحی برداشته شود.

اتوپلاستی معمولاً بر روی بیماران در سنین کودکی انجام می‌شود. بسته به اینکه کودک چقدر همکاری می‌کند، این عمل جراحی را می‌توان وقتی کودک هوشیار یا بی‌هوش است انجام داد. اگر کودک همکاری بسیار داشته باشد، می‌توان عمل او را با استفاده از بی‌حسی موضعی و درحالی‌که هوشیار است انجام داد. اگر کودک مضطرب و عصبی باشد، او را با بیهوشی بسیار سبک برای جراحی می‌خواباند.

جراحی زیبایی گوش بعد از جراحی اولیه گوش

به نقل از متخصصین کلینیک پوست و مو رازی اگر یک بیمار بعد از عمل، اتوپلاستی دیگری بخواهد، باید چهار تا شش ماه صبر کند یا تا زمانی که هرگونه زخم از اولین عمل جراحی بهبود یابد. زخم ناشی از جراحی قبلی می‌تواند آناتومی را تغییر داده و جراحی ترمیمی را دشوار کند.

گوش‌های نوک تیز

بعضی از بچه‌ها با گوشی شبیه به یک شیطونک متولد می‌شوند که در قسمت بالا نوک‌تیز می‌شود. آن‌ها ممکن است بخواهند آن قطعه غضروف را بردارند. این عمل هم یک عمل جراحی اتوپلاستی محسوب می‌شود. اگر گوش‌ها در غیر این صورت طبیعی باشند، پزشک برای برش لبه‌ی آن قسمت از غضروف و احتمالاً کمی پوست را برش می‌زند.

عمل‌های دیگری که همراه با اتوپلاستی می‌توان انجام داد

بیماران بزرگ‌سال اغلب با اتوپلاستی به‌عنوان بخشی از عمل لیفت صورت، پوست صورتشان را هم می‌کشند. همچنین اغلب در یک زمان جراحی زیبایی بینی و جراحی زیبایی گوش خواهند داشت. ترکیب کردن اتوپلاستی با سایر روش‌های زیبایی صورت به‌طورمعمول انجام شود.

هزینه اتوپلاستی چقدر است؟

قیمت اتوپلاستی بستگی به میزان کار لازم بر روی گوش‌ها، تکنیک اتوپلاستی مورد استفاده جراح، هرگونه هزینه‌ای که جراح یا مرکز صرف عمل می‌کند و موقعیت جغرافیایی کلینیک دارد.

ریکاوری و نقاهت بعد از عمل

انواع اتوپلاستی: روش های جراحی زیبایی گوش چگونه انجام میشوند؟

بهبودی بعد از جراحی اتوپلاستی به عواملی مانند میزان کار انجام‌شده و سلامتی بیمار بستگی دارد. سر بیمار با باندهای پرشده از پنبه پیچیده می‌شود تا به روند بهبودی کمک کند. بیمار می‌تواند پس از چند روز این باندها را باز کند اما همچنان برای چند روز دیگر نیاز به پوشیدن باند سبک‌تر است. پس از گذشت یک هفته، بانداژها برداشته می‌شوند و بیمار باید هدبند بپوشد تا گوش‌ها را در موقعیت جدید خود نگه دارد. گوش‌ها کبود و متورم می‌شوند اما این شرایط به‌مرورزمان برطرف می‌شوند. بیمار باید سر خود را بالا نگه دارد و از خوابیدن به پهلو و بر روی گوش خود خودداری کند.

بزرگ‌سالان و کودکان می‌توانند پس از یک هفته دوره‌ی نقاهت به کار خود برگردند. جراح تصمیم می‌گیرد که چه موقع می‌توان ورزش را از سر گرفت. بهبودی کامل حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد، بنابراین بیماران باید در این مدت از دستورالعمل‌های جراح خود پیروی کنند.

نتایج

نتایج اتوپلاستی تقریباً فوری است. هنگامی که عمل جراحی به پایان رسید و قبل از قرار دادن پانسمان حتی، جراح می‌تواند به بیمار آینه‌ای دهد تا نتایج را مشاهده کند.

مقداری تورم وجود خواهد داشت. گوش‌ها کمی متورم و کمی دورتر از سر خواهند بود و در طی شش ماه به موقعیت موردنظر می‌رسند.

اگر به گوش‌ها ضربه‌ای وارد شود و بخیه‌ها باز شوند، بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا بررسی شود که آیا غضروفی که شکل داده شده است پاره شده است یا خیر، زیرا هنوز بافت اسکاری وجود ندارد. پزشک باید پارگی را ترمیم کند و یک یا دو بخیه دیگر برای ترمیم گوشی که پاره شده بود، بزند.

پیشرفت‌های بیشتری ممکن است تا یک سال ادامه یابد. تا زمانی که بیماران از دستورالعمل پس از عمل پیروی کنند، نتایج جراحی گوش دائمی خواهد بود.

محدودیت‌های اتوپلاستی

در مورد اتوپلاستی تنها چند محدودیت وجود دارد:

  • توانایی جراح در ایجاد گوش‌های کاملاً متقارن. بیماران باید به خاطر داشته باشند که هدف از اتوپلاستی این است که گوش‌ها طبیعی به نظر برسند و عدم تقارن گوش‌ها طبیعی است.
  • محدودیت دیگر سن بیماران کوچک‌تر است. کودکانی که گوش‌هایشان هنوز در حال رشد است تا زمانی که گوش‌هایشان هنوز رشد می‌کند، قادر به انجام این عمل جراحی نیستند.

خطرات اتوپلاستی

خطرات اتوپلاستی عبارت‌اند از:

  • خون‌ریزی
  • درد یا ناراحتی
  • عفونت
  • جای زخم
  • تورم
  • بی‌حسی
  • هماتوم (غده‌ی خونی)
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار