حقیقتی شگفت انگیز از پیدایش موی کوتاه
کد خبر: ۱۸۱۲۲۸
تاریخ انتشار: 2020 June 04    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
شاید هنوز هم زنانی وجود داشته باشند که به موهای بلند خود افتخار می‌کنند، اما موی کوتاه هم امروزه از زیبایی چیزی کم از موهای بلند ندارد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید موهای کوتاه از چه زمانی رواج پیدا کرد. برخی می‌گویند موی کوتاه از صد سال پیش تاکنون رواج یافته اما برخی دیگر نیز _براساس شواهد تاریخی_ آن را به قرن هشتم و انقلاب کبیر فرانسه مرتبط می‌دانند.

حقیقتی شگفت انگیز از تاریخچه موی کوتاه

حقیقتی شگفت انگیز از تاریخچه موی کوتاهاختصاصی«تابناک با تو»؛ شاید هنوز هم زنانی وجود داشته باشند که به موهای بلند خود افتخار می‌کنند، اما موی کوتاه هم امروزه از زیبایی چیزی کم از موهای بلند ندارد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید موهای کوتاه از چه زمانی رواج پیدا کرد. برخی می‌گویند موی کوتاه از صد سال پیش تاکنون رواج یافته اما برخی دیگر نیز _براساس شواهد تاریخی_ آن را به قرن هشتم و انقلاب کبیر فرانسه مرتبط می‌دانند.

در سالهای پایانی انقلاب فرانسه، شماری از زنان و مردان جوان از طبقه مرفه و متوسط موهای خود را کوتاه کردند به آن تیتوسTitus یا مدل موی تیتوس coiffure à la Titus گفته می‌شد. این اسم اشاره‌ای به نام "تیتوس جونیوس بروتوس" پسر بزرگ "لوچیوس جونیوس بروتوس" داشت، که جمهوری رومانی را در سال ۵۰۹ قبل از میلاد پس از سرنگونی سلطنت رومانی تأسیس کرد.

رابطه عجیب بین مدل موی کوتاه فرانسوی و اين شخصیت تاریخی به اواخر قرن هجدهم و به طور مشخص سال ۱۷۲۹ میلادی و نوشته‌های نویسنده روشنفکر فرانسوی ولتر باز می‌گردد که نمایش‌نامه‌ای پنج فصلی تحت عنوان بروتوس را نوشت.

حقیقتی شگفت انگیز از تاریخچه موی کوتاه

این نمایشنامه از داستان "لوچیوس جونیوس بروتوس" الهام گرفته شده بود که دستور اعدام پسرش (تیتوس) را به دلیل مشارکت در تلاش برای بازگردانی سلطنت و بازگردانی پادشاه مخلوع ( تاركينيوس سوبربوس) صادر کرد.

تیتوس عاشق دختر پادشاه اتروسکانی شده بود و این عشق باعث شده بود تا همه او را به خیانت به روم متهم کنند. وقتی مجلس سنا تیتوس را تسلیم پدرش کرد، پدرش او را بخشید اما برای تضمین سلامت جمهوری، بر اعدام او اصرار کرد.

بروتوس یکی از نمایشنامه‌های ولتر است که موفقیت چندانی کسب نکرد و برای اولین بار در سال ۱۷۳۰ به نمایش درآمد و با انتقادات بسیاری به دلیل عدم رعایت اصول نمایشنامه نویسی روبرو شد.

بعد از پانزده بار نمایش اجرای آن توقیف شد اما در طول انقلاب کبیر فرانسه دوباره به صحنه بازگشت و شرایط در فرانسه به گونه‌ای بود که مردم با شوق آن را پذیرفتند.

حقیقتی شگفت انگیز از تاریخچه موی کوتاه

در ۳۰ مه ۱۷۹۱، به مناسبت سیزدهمین سالمرگ ولتر نمایشنامه بروتوس در تئاتر ملل سلطنتی فرانسه Théâtre de la Nation برگزار شد. بازیگر نقش تیتوس لباس روم باستان به تن کرده بود و موهایش کوتاه بود. بعد از این نمایش تمام جوانان فرانسه موهایشان را کوتاه کردند.

البته موی کوتاه در فرانسه فقط مرتبط با تیتوس نبود بلکه رابطه ای هم با گیوتین داشت، جوانان فرانسوی برای نمایش اعتراض موهای خود را شبیه قربانیان گیوتین کوتاه می‌کردند، زیرا جلادان موی قربانیان را قبل از قطع کردن با گیوتین کوتاه می‌کردند تا فرآیند کار به راحتی انجام بشود و از طرف دیگر دور گردن قربانی را برای مشخص شدن محل قطع گردن، با نخ قرمز می‌بستند و اگر مو بلند بود این کار به سختی انجام میشد، به همین دلیل موی قربانی را کوتاه می‌کردند.

با گذشت زمان، کم کم مردم متوجه شدند که این مدل مو به آنها می‌آید و با حالت صورت آنها تناسب بیشتری دارد و دردسرهای کمتری برای مرتب کردن نسبت به موهای بلند دارد، از این روی موی کوتاه از مراسم قطع سر با گیوتین راه خود را به دنیای مد و لباس باز کرد و با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.

حقیقتی شگفت انگیز از پیدایش موی کوتاه 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار