تست کرونا برای حجاج صورت می گیرد؟
کد خبر: ۱۸۱۱۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 June 02    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر با اشاره به اقدامات درمانی برای حج تمتع سال جاری، از احراز عدم استطاعت جسمی ۱۲۷ نفر از زائران حج تمتع زیر ۶۰ سال تاکنون و لزوم تزریق واکسن آنفولانزا در کنار واکسن مننژیت برای حجاج خبر داد.

طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر در گفت‌وگوی ویژه خبری رادیو زیارت با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی مربوط به زائران حج تمتع بر عهده سازمان حج و زیارت است و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر برای ارائه خدمات درمانی و انجام معاینات زائران فعالیت می‌کند، اظهار داشت: دستور اجرایی شروع معاینات توسط سازمان حج و زیارت اردیبهشت امسال اعلام شد و بر همین اساس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، معاینات پزشکی زائران را آغاز کرد.

معاینات پزشکی زائران حج در دو گروه سنی انجام می‌شود/ تأخیر در انجام معاینات

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا و نامشخص بودن برپایی حج تمتع معاینات پزشکی زائران در دو گروه برنامه‌ریزی شد، افزود: قرار شد با توجه به اینکه تجربه شرایط مشابه را در سال ۸۸ برای آنفولانزا داشتیم، محدودیت‌هایی توسط سازمان بهداشت و درمان سعودی‌ها و سازمان بهداشت جهانی اعمال شود. بر همین اساس، در دستورالعمل‌ها شرایط سخت‌گیرانه‌ای نسبت به شرایط عادی در نظر گرفتیم و زائران را به دو گروه سنی زیر ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال تقسیم کردیم.

درودی با اشاره به اینکه معاینات زائران زیر ۶۰ سال را حدود سه هفته قبل آغاز کردیم، خاطر نشان کرد: امسال به دلیل شرایط و شیوع کرونا در جهان، انجام معاینات پزشکی با تأخیر صورت می‌گیرد، در حالی که سال‌های گذشته در این ایام معاینات زائران به اتمام رسیده بود. اما اکنون همچنان معاینات زائران زیر ۶۰ سال در حال انجام است و با توجه به ظرفیت هر استان زمان اتمام معاینات متفاوت است.

معاینات پزشکی در صورت عدم برپایی حج ۹۹، سال آینده تکرار می‌شود/ واکسن مننژیت دو سال اعتبار دارد

درودی با اشاره به اینکه پس از تأیید استطاعت جسمی زائران، واکسیناسیون آن‌ها در روز‌های گذشته آغاز شد، گفت: شرایط در ایام حج را با تیم‌های فنی در گروه‌ها و رشته‌های مختلف پزشکی بررسی کردیم و جلسات برگزار شد و در نهایت دستورالعمل پزشکی و معاینات را با تغییراتی برای امسال اعمال کردیم به طوری که به دستورالعمل پزشکی ۱۲ بند اضافه و مقررات بیشتری برای حفظ سلامت زائران در نظر گرفته شد.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر با بیان اینکه تا حد امکان سعی داریم جلوی زائران برای اعزام گرفته نشود، افزود: در صورت برپایی حج تمتع از سوی سعودی‌ها، افرادی که شرایط مناسبی ندارند یا بیماری زمینه‌ای دارد، به حج امسال اعزام نخواهند شد.

وی درباره احتمال عدم برپایی حج تمتع سال جاری و وضعیت معاینات زائران، خاطر نشان کرد: در صورتی که زائران معاینات را انجام دهند و حج برگزار نشود، باید سال آینده هم مجدد این معاینات را انجام دهد و وضعیت سلامت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته اگر واکسن مننژیت تزریق کنند، دیگر برای سال آینده نیازی به تزریق مجدد این واکسن نیست، چرا که این واکسن حدود دو سال اعتبار دارد و زائران تا این مدت از این بیماری ایمن خواهند بود.

احراز عدم صلاحیت جسمی ۱۲۷ نفر از زائران حج تمتع تاکنون

درودی به تعداد زائرانی که پس از انجام معاینه استطاعت جسمی برای اعزام به حج تمتع را نداشتند، اشاره کرد و گفت: در فاز نخست معاینه افراد زیر ۶۰ سال انجام شده است، چرا که این افراد مشکلات زمینه‌ای کمتری دارند، اما با این وجود تا امروز صبح ۱۲۷ نفر به دلیل شرایط بیماری زمینه‌ای و وضعیت جسمانی، فاقد استطاعت بدنی برای سفر به حج تمتع بودند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر با بیان اینکه برای زائران زیر ۵۰ سال به طور معمول عکس قفسه سینه را درخواست نمی‌دهیم، تصریح کرد: برای زائران آزمایش قندخون و کارکرد کلیه را بررسی می‌کنیم که البته این‌ها استاندارد سال‌های گذشته هم بوده است. البته اگر زائری بیماری زمینه‌ای داشته باشد، به تشخیص پزشک ممکن است آزمایش‌های تکمیلی درخواست داده شود.

انجام برخی معاینات پزشکی برای زائران بالای ۵۰ سال

وی افزود: اکنون در این فاز از انجام معاینات پزشکی، برای زائران ۵۰ تا ۶۰ سال عکس قفسه سینه و نوار قلب هم انجام می‌شود و اگر به دستور پزشک معتمد، نیاز به بررسی بیشتر باشد، سایر تست‌ها هم صورت خواهد گرفت. البته این معاینات ربطی به کرونا ندارد، چرا که عکس ساده قفسه سینه برای تست کرونا کافی نیست و برای تشیص این بیماری باید سی تی اسکن و هم آزمایش خون نیز انجام داد.

درودی با اشاره به انجام تست کرونا برای زائران حج تمتع سال جاری، گفت: برای انجام تست کرونا قبل از اعزام زائران به حج تمتع، هنوز پروتکل خاصی از سوی سعودی‌ها یا سازمان بهداشت جهانی اعلام نشده است. بنابراین، برنامه خاصی نیز در این زمینه پیشنهاد نمی‌کنیم، مگر اینکه حدود ۲۰ روز آینده که اعزام‌ها آغاز می‌شود، دستورالعملی از سوی مسؤولان ابلاغ شود.

معاینات پزشکی زائران بالای ۶۰ سال پس از اتمام معاینات گروه اول انجام می‌شود

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر درباره زمان انجام معاینات پزشکی زائران بالای ۶۰ سال، خاطر نشان کرد: برای انجام معاینات زائران بالای ۶۰ سال که فاز دوم معاینات به شمار می‌رود، اقدامی صورت نگرفته و قرار است ابتدا معاینات زائران زیر ۶۰ سال به اتمام برسد و پس از آن فاز دوم صورت پذیرد.

درودی با بیان اینکه تزریق واکسن زائران در حال انجام است، گفت: بعد از تأیید استطاعت جسمی، زائران خانه خدا باید واکسن مننژیت را تزریق کنند و اگر امسال هم اعزامی صورت نگیرد و قرار باشد سال بعد زائران به سرزمین وحی مشرف شوند، نیاز به تزریق مجدد ندارند.

تزریق واکسن مننژیت برای حجاج تمامی کشور‌ها الزامی است/ تمامی زائران حج امسال قبل از اعزام واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند

وی به لزوم تزریق واکسن مننژیت اشاره کرد و افزود: در برخی کشور‌ها بروز و شیوع مننژیت بالا است. بر همین اساس، تمامی زائران باید حتماً قبل از اعزام این واکسن را تزریق کنند و عربستان و ازمان بهداشت جهانی نیز این امر را ضروری دانسته است. البته تزریق واکسن مننژیت دو مزیت دارد؛ یکی اینکه فرد را در برابر این ویروس ایمن می‌کند و دیگر اینکه از ناقل شدن فرد جلوگیری به عمل می‌آورد.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر درخصوص واکسن آنفولانزا تصریح کرد: با توجه به اینکه واردات واکسن آنفولانزا توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و از خرداد تا شهریور واردات آن انجام می‌شود و تاریخ اعتبار آن نیز یک ساله است و هنوز واکسن جدید وارد نشده است، واکسن جدیدی برای تزریق وجود ندارد. سال‌های گذشته نیز برای زائران با ریسک بالا تزریق واکسن آنفولانزا پیشنهاد می‌شد که امسال در نظر داریم در صورت لزوم تمامی زائران قبل از اعزام واکسن آنفولانزا تزریق کنند. البته فعلاً به صورت داوطلبانه قابل تزریق است، اما واکسن مننژیت الزامی است.

اعزام حدود ۶۰۰ نفر از کادر درمان به حج ۹۹/ در صورت کاهش سهمیه تعداد تیم پزشکی هم کم می‌شود

وی در ادامه به وضعیت تیم پزشکی حج تمتع سال جاری اشاره کرد و گفت: ما به طور معمول برای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک به منظور انجام معاینات اختصاص داده و اعزام می‌کنیم. با توجه به جلساتی که سال‌های گذشته داشتیم، به دلیل اینکه تعداد قابل توجهی زائر در نوبت حج هستند، تعداد کادر اجرایی درمانی کاهش یافت و حدود ۳۰۰ سهمیه آزاد شد. به طوری که هم بعثه رهبری و هم سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر سهمیه خود را کاهش دادند.

درودی با بیان اینکه کادر درمان در درمانگاه و بیمارستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته به زائران خانه خدا در ایام حج خدمت می‌کنند، افزود:کادر درمانی در حج تمتع به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه که زحمت معاینات را اکنون برعهده دارند، در هتل و مطب‌ها به زائران خدمت می‌کنند و گروه دوم تیم درمانی در رشته‌های مختلف در بیمارستان‌ها مستقر هستند. به طور معمول در صورت اعزام تمامی سهمیه ایران به حج تمتع، ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر تیم درمانی به حج اعزام می‌شود که از این تعداد، ۲۶۰ نفر در هتل‌های زائران مستقر می‌شوند و در صورتی که تغییر سهمیه انجام شود، تعداد اعزام پزشکان و تیم درمانی هم کاهش می‌یابد.

تعداد درمانگاه‌های مکه و مدینه

وی با بیان اینکه بیمارستان مرکز پزشکی هلال احمر در مکه مکرمه فعال می‌شود، گفت: در تمامی هتل‌ها ارائه خدمات را به صورت درمانگاهی و مطبی وجود دارد. در مکه مکرمه ۵ هتل بزرگ را با ظرفیت بالا به صورت درمانگاه مجمتع با استقرار اورژانس مستقر در نظر گرفتیم که خدمات پاراکلینیکی نیز ارائه دهد. در مدینه نیز با دستورالعمل سعودی‌ها و روال سال‌های گذشته یک درمانگاه اصلی داریم و علاوه بر آن، سه هتل بزرگ را به عنوان مراکز اصلی ارائه خدمت به زائران خواهیم داشت.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال احمر تصریح کرد: با توجه به شرایط و محدودیت زمان حضور زائران در مدینه و هتل‌ها در مدینه به دلیل ساخت و ساز، زائران بین ۴ تا ۵ روز در مدینه مستقر هستند و عمده زمان را در مکه حضور دارند؛ بنابراین سه مرکز را به صورت شبانه‌روزی و یک مرکز اصلی مرکز پزشکی در مدینه داریم. در مکه نیز به تعداد هتل‌هایی که زائران اقامت دارند، خدمات پزشکی ارائه می‌شود.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
اینها میخوان ملت رو بفرستند حج؟!!
به خاطر پول هر کاری می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار