به غذای تان ادویه بزنید
bato-adv
کد خبر: ۱۸۱۰۴۱
تاریخ انتشار: 2020 June 02    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
ادویه‌‌ها و سبزیجات معطر طعم دلچسبی به غذاها می‌دهند اما فواید بسیاری نیز برای سلامت بدن دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که گنجاندن این خوراکی‌ها در تغذیه روزمره به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. این طعم دهنده‌ها منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در کاهش انسولین، پیشگیری از تجمع چربی‌ها در عروق و بهبود التهاب های بدن نقش دارند.
پس از خوردن غذای چرب، سطح تری‌گلیسرید خون بالا می‌رود. همچنین مصرف خوراکی شیرین نیز باعث افزایش قند خون می‌شود. التهاباتی که در زمان هضم مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع و کربوهیدرات‌ها به‌وجود می‌آید، عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. اما مصرف ادویه‌ها همراه غذا‌ها با کاهش التهاب، مانع از تجمع تری‌گلیسرید و قند خون می‌شود.
 


به غذای تان ادویه بزنید
 
دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا نتایج دو پژوهش علمی در مورد تاثیر ادویه‌ها بر خطر بیماری‌های قلبی انجام دادند که نتایج آن در نشریه Nutrition Today به چاپ رسید. آن‌ها نخست به بررسی تاثیر دارچین پرداختند. دارچین در کاهش سطح کلسترول و دیگر چربی‌های خون در مبتلایان به دیابت نقش دارد. اما چنین تاثیری در افراد غیردیابتی مشاهده نشد. سپس فواید سیر مورد توجه قرار گرفت و دانشمندان با بررسی ۳۹ مطالعه بالینی اثبات کردند که سیر در کاهش کلسترول افراد مبتلا به کلسترول بالای خون، موثر است. در واقع، مصرف سیر می‌تواند کلسترول کلی خون را تا ۸ درصد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۳۸ درصد در افراد بالای ۵۰ سال کاهش دهد.

دانشمندان همچنین مطالعه‌ای روی ۶ مرد چاق، اما سالم و در سنین ۳۰ تا ۶۵ سال انجام دادند و دو غذای یکسان برای دو روز آن‌ها در نظر گرفتند. غذا‌ها مرغ، نان پنیری و بیسکوییت بود، اما در یک غذا ۱۴ گرم از ادویه مخلوط نیز افزوده شد. این ادویه‌ها شامل پودر سیر، رزماری، مرزنجوش، دارچین، میخک، پاپریکا، زردچوبه، زنجبیل و فلفل سیاه بود. سه ساعت پس از صرف غذا، هر نیم ساعت آزمایش خون برای شرکت‌کنندگان انجام شد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد عملکرد آنتی‌اکسیدانی در خون پس از مصرف غذای ادویه‌دار ۱۳ درصد افزایش داشت. افزودن ادویه و سبزی معطر به‌طور قابل توجهی انسولین و تری‌گلیسرید خون را کاهش می‌دهد، اما کلسترول و گلوکز تغییری نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد ادویه‌ها و سبزیجات معطر با افزایش قدرت آنتی اکسیدانی خون، انسولین و تری‌گلیسرید را کنترل می‌کند.

در مطالعه دیگر، دانشمندان وضعیت ۱۲ مرد ۴۰ تا ۶۵ سال چاق و مبتلا به یک بیماری قلبی را بررسی کردند. آن‌ها در ۳ روز غذا‌های سرشار از چربی اشباع و کربوهیدرات مصرف کردند که در یک روز بدون ادویه و در روزهای دیگر با افزودن ۲ و ۶ گرم ادویه تهیه شد.

ریحان، برگ‌بو، فلفل سیاه، دارچین، گشنیز، زیره، زنجبیل، مرزنجوش، جعفری، فلفل قرمز، رزماری، آویشن و زردچوبه ترکیب ادویه‌ها بود. برای تشخیص تاثیر آن‌ها بر التهابات، آزمایش خون قبل و ۴ ساعت پس از صرف غذا انجام شد. مصرف غذا حاوی ۶ گرم ادویه، به‌طور قابل توجهی التهابات را نسبت به غذای بدون ادویه نشان می‌دهد و افزودن ۲ گرم ادویه تاثیر خاصی نداشت. پس در حد متعادل به غذای تان ادویه بزنید تا التهاب بدن تان را کاهش دهید.

بهداشت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
آخرین اخبار