بهبودیافتگان کرونا امگا۳ مصرف کنند
کد خبر: ۱۸۰۳۵۲
تاریخ انتشار: 2020 May 25    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور بیان کرد: با توجه به نقش واسطه‌های اسیدهای چرب امگا۳ در تضعیف ویروس آنفلوانزا، هپاتیت و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به کرونا، مصرف امگا۳ در بین بیماران پس از بهبود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور بیان کرد: با توجه به نقش واسطه‌های اسیدهای چرب امگا۳ در تضعیف ویروس آنفلوانزا، هپاتیت و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به کرونا، مصرف امگا۳ در بین بیماران پس از بهبود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جلال‌الدین میرزای رزاز با بیان این مطلب گفت: به بیماران بهبود یافته از کرونا توصیه می‌شود دو بار در هفته ماهی چرب(قزل آلا) و روزانه دو عدد گردو در صبحانه مصرف کنند و افراد از روغن های حاوی اسید امگا ۳ همچون زیتون و کانولا استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به مشکلات عصبی و روانی، سن بیماران مبتلا به کرونا و اثرات امگا ۳، افراد باید روزانه ۵۰۰-۲۵۰ میلی گرم امگا۳ از طریق رژیم غذایی و یا در صورت عدم دسترسی از طریق غذا، مکمل دریافت کنند.

رئیس انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه تا مدتی پس از بهبود از بیماری کروناویروس، نقص در عملکرد کبد گزارش شده است، بنابراین باید توصیه به مکمل یاری امگا۳ با احتیاط صورت پذیرد و در صورت مکمل یاری آنزیم‌های کبدی چک شود. البته در صورت مصرف مکمل به تداخل امگا۳ با ویتامین E، زنجبیل، جینسینگ و داروها دقت شود.

میرزای رزاز در ادامه به مصرف زینک(روی) برای کروناویروس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه روی می‌تواند مانع از تکثیر کروناویروس و کاهش عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و عوارض ناشی از اسهال( در ۳۰ درصد افراد) شود، توصیه به مصرف روی، از منابع غذایی و در حد ۸ تا ۱۱ mg به طور روزانه مصرف کنند.

وی بیان کرد: کودک مبتلا به کرونا با علایم اسهال پس از بهبود، باید به مدت ۱۴-۱۰ روز، مکمل روی در حد ۲۰ میلی گرم در روز دریافت کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: سطوح روی در بیماران مبتلا به کرونا با هیپوآلبونیمی کاهش یافته نشان داده می‌شود و ممکن است کاذب باشد. در سالمندان که اشتهای کافی ندارند می‌توان مکمل یاری کوتاه مدتی را در حد DRI و یا دوز ۲۵-۲۰ میلی گرم انجام داد.

میرزای رزاز در خصوص توصیه‌های بهداشت موادغذایی گفت: برای داشتن تغذیه صحیح و متعادل باید به بهداشت موادغذایی توجه کرد. رعایت بهداشت موادغذایی بخصوص در زمان شیوع بیماری و بحران‌ها حائز اهمیت است. موادغذایی در هر مرحله از تولید تا مصرف در منزل ممکن است آلوده به مواد شیمیایی و یا میکروارگانیسم ها شوند.

وی افزود: در شرایط شیوع بیماری‌ها باید راه‌های انتقال عوامل بیماری‌زا شناسایی و با رعایت بهداشت در همه مراحل خرید، آوردن در منزل، جاسازی در یخچال، کمد یا انبار موادغذایی(مواد خشک)، و مصرف آن، به جلوگیری از انتقال ویروس توجه داشته باشیم. در شرایط فعلی و با توجه به مدت زمان زنده ماندن ویروس کووید ۱۹ در سطوح مختلف، پارچه، اجسام فلزی و… و از آنجایی که موادغذایی را از فروشگاه‌های مختلف تهیه می‌کنیم، باید نکات لازم را رعایت کنیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، میرزای رزاز در پایان بیان کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق غذا(کرونا ویروس) شامل نحوه خرید موادغذایی، آماده سازی و نگهداری موادغذایی در منزل و مصرف آن است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار