مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟
کد خبر: ۱۷۹۶۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 18    -    ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
خبر‌های اخیر و آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس نشان می‌دهند که هرچند تعداد مبتلایان به این ویروس رو به افزایش بوده است، ولی به شکل چشمگیری تعداد فوتی‌ها بسیار کاهش داشته است. سوالی که احتمالا برای بسیاری پیش خواهد آمد این است که آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟ پیش از پاسخ به این سوال به بررسی شروع این بیماری در ایران خواهیم پرداخت.

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟به گزارش «تابناک با تو»؛ کمتر از ۴ ماه پیش هیچ‌یک از ما نام کووید ۱۹ را نشنیده بودیم. کمی بعد این ویروس مرگبار در بسیاری از کشور‌ها پیشرفت کرد و منجر به مرگ انسان‌های زیادی شد. همین ویروس کوچک توانست بسیاری از کسب و کار‌ها و سیستم اقتصادی کشور‌ها را به خطر بیندازد.

کشور ما یکی از اولین میزبان‌های ویروس کرونا شد و در مدت زمان کمی به اوج خود در این بیماری رسید. در روز‌های اخیر شاهد خبر‌هایی مبنی بر باز شدن مجدد مشاغل و مدرسه‌ها بوده‌ایم که گفته می‌شود علت آن کنترل بیماری توسط مسئولین است.

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟

خبر‌های اخیر و آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس نشان می‌دهند که هرچند تعداد مبتلایان به این ویروس رو به افزایش بوده است، ولی به شکل چشمگیری تعداد فوتی‌ها بسیار کاهش داشته است. سوالی که احتمالا برای بسیاری پیش خواهد آمد این است که آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟ پیش از پاسخ به این سوال به بررسی شروع این بیماری در ایران خواهیم پرداخت.

آغاز کرونا در ایران

در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. روز چهارشنبه ۱۴ اسفند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت، شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

تعداد مبتلایان و به همان میزان تعداد فوتی‌ها به شدت افزایش یافت و مردم را به قرنطینه خانگی واداشت.

در ۱۴ اردیبهشت بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۱ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار داشتند که دارای بیش از سه نفر بیمار بستری در هر صدهزار نفر جمعیت بودند و تعداد ۱۳۲ شهر در وضعیت سفید قرار گرفتند که دارای حداکثر یک بیمار بستری به ازای هر صد هزار نفر جمعیت بودند. در این شهر‌ها مساجد و مراسم مذهبی با رعایت پروتکل بهداشتی از نیمه اردیبهشت بازگشایی شده‌است.

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟

بنا بر اعلام اداره کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت میزان ابتلا به بیماری در اردیبهشت کاهش یافته‌است و انتظار می‌رود در خرداد ماه همه‌گیری بیماری کنترل شود و تا پایان تابستان صرفاً موارد تک‌گیری وجود داشته باشد.

نابودی کرونا قبل از کشف واکسن

پروفسور جوزپه رموزی یکی از مشهورترین دانشمندان با تجربه اروپایی در بیماری کرونا و مدیر موسسه تحقیقات دارویی در شهر میلانو ایتالیا، روز سه‌شنبه ۱۲ مه در مصاحبه‌ای گفت، ویروس کرونا به شدت ضعیف شده و احتمالا به زودی ناپدید خواهد شد.

هرچند که برخی از محققان بر این باورند که موج دوم کرونا در راه است و مردم باید کماکان جانب احتیاط را رعایت کنند، برخی دیگر معتقدند که ویروس کرونا به حدی ضعیف شده که حتی پیش از کشف واکسن نیز ممکن است زندگی مردم از وضعیت فعلی خارج شود.

وضعیت بیماری در کسانی که تازه به آن مبتلا شده‌اند با کسانی که ما‌های قبل دچار این ویروس شدند، کامملا متفاوت است. تعداد کسانی که بیماری آنان به حدی رسیده که نیازمند مراقبت‌های ویژه بوده‌اند بسیار کاهش یافته و این نشان از ساختار ویروس می‌دهد که حالا ضعیف شده است.

پروفسور ایتالیایی گفته که خودش هم علت تضعیف ساختار کرونا را نمی‌داند، اما معتقد است دلیل کاهش شمار بیماران و افزایش تعداد شفا یافتگان این بیماری باعث مصونیت بیشتر در برابر این بیماری شده است، بنابراین ممکن است با گذشت زمان و با تولید واکسن این بیماری به کلی ناپدید شود.

نفس‌های پایانی بیماری همه‌گیر

«بیماری همه‌گیر آخرین نفس‌های خود را می‌کشد». این عبارت امیدبخش نتیجه مطالعات پروفسور «دیدیه رائول»، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در شهر مارسی فرانسه است که در دوره اوج شیوع ویروس کرونا با پیشنهاد استفاده از داروی مالاریا برای درمان و کاهش چشمگیر عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ خبر ساز شده بود.

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟

پروفسور دیدیه رائول در تازه‌ترین بولتن اطلاع‌رسانی روزمره خود که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر می‌شود در خصوص وضعیت بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در شهر مارسی گفته که این بیماری در حال از بین رفتن کامل است.

این پزشک فرانسوی تصریح می‌کند که برغم انجام آزمایش‌های تشخیص به روی بیش از ۱۲۰۰ تن از ساکنان شهر مارسی تنها یک مورد ابتلا به بیماری شناسایی شده است.

دیدیه رائولت، پزشک متخصص فرانسوی که با شیوع کرونا در فرانسه به یکی از خبرسازترین شهروند فرانسوی تبدیل شده است، در تازه‌ترین ویدئوی خود ادعا کردکه ویروس کرونا تا پایان بهار از پای درخواهد آمد.

دیدیه رائولت، در این ویدئو که در صفحه توییترش منتشر کرده است، می‌گوید: «پیش‌تر در هفته‌های گذشته تاکید کرده‌ام و از این تکرار حرفهایم افسوس نمی‌خورم ویروس کرونا تا پیش از پایان بهار ناپدید می‌شود.» دیدیه رائولت متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر موسسه بیمارستانی‌-دانشگاهی مدیترانه است و در شهر جنوبی مارسی زندگی می‌کند.

وی برخلاف نظر غالب کادر وزارت بهداشت و اغلب پزشکان فرانسوی، از اولین روز تاکید داشت که داروی ترکیبی ازهیدروکسی کلروکین بزگترین درمان برای بیماران کووید-۱۹ است. نتایج جالب توجه استفاده این دارو روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مارسی، باعث شد تا حتی رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، هفته گذشته رسما به دیدار این پزشک و پژوهشگر برود.

بازگشت به حالت کاملا نرمال فقط با کشف واکسن

دو راه برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد:

* واکسن
* ایمنی گله‌ای

هرچند که تمرکز بیشتری روی واکسن گذاشته می‌شود. چون درصورت کشف واکسن نه تنها ویروس از بین خواهد رفت بلکه از ابتلای کودکان و آیندگان به این ویروس نیز پیشگیری خواهد شد.

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟

در حال حاضر موثرترین درمان برای مبارزه با ویروس کرونا، استفاده از «پلاسمای» استخراج شده از خون بهبود یافتگان از این بیماری است به این شکل که مقداری از خون یک بیمار بهبود یافته کرونایی به بیماری که بستری است تزریق می‌شود در نتیجه این پلاسما سیستم ایمنی بدن بیمار را تقویت و بیمار را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

اپیدمی ایران برای کنترل بیماری

دکتر مسعود مردانی در مصاحبه با ایسنا گفت: «اتفاقی که خواهد افتاد، کنترل بیماری است و کنترل بیماری زمانی رخ می‌دهد که ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعیت در معرض خطر در دنیا به این ویروس مبتلا شوند و بهبود یابند، که در این صورت دیگر مبتلا نمی‌شوند. البته مواردی از ابتلای مجدد گزارش شده است، اما میزان آن بسیار کم است. در این زمان است که می‌توان گفت بیماری کنترل شده است، اما پایانی برای اپیدمی وجود ندارد و ممکن است در زمستان بیماری مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و ... وجود داشته باشد.»

مبتلای زیاد و فوتی کم؛ آیا کرونا ضعیف شده است؟

تازه‌ترین آمار رسمی حاکی از مرگ ۳۵ نفر و ابتلای ۱۷۵۷ نفر دیگر به این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته است. به نظر می‌رسد شیوه‌ی «ایمنی گله‌ای» فعلا به خوبی در ایران پاسخ داده است.

منبع: برترینها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
2
11
شما از مراجع علمي دنيا نام مي بريد ولي افرادي كه چندان مشهور نيستن و به واسطه ي حرفهاي عجيبشون به شهرت رسيدن در حالي اين خبر رو گذاشتين كه حتي داخل ايران هم هيدروكسي كلوركين مردود شده است .
از طرفي از ابتدا نگران برنامه ي دولت براي ايمني گله اي بوديم و امروز اثبات شد . بايد يادآوري كنم كه بر اساس گفته ي سازمان جهاني كه اگر مسئولين وزارت بهداشت آنها را قبول داشته باشند ايمني گله اي براي بيماري اي كه نه داروي مشخصي داره و نه واكسن بسيار كشنده و خطرناك هست و اين كشندگي ميتونه براي هركسي از جمله خود نويسنده ي اين خبر هم باشه .
لذا توصيه ي من اين هست كه بر طبل عادي سازي نكوبيم و همچنان تلاش بر آگاهي رساني ، افزايش درك ريسك توسط مردم و هشدار دادن به ايشان باشيم .
به راحتي ممكنه به روزهاي اول برگرديم و اينبار با پرسنلي درماني خسته و مردمي آسيب ديده مواجه خواهيم شد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
2
12
از روز اول مشخص بود در ایران کسی دنبال پیشگیری نیست و ایمنی گله ای رو دنبال میکنن, در ایمنی گله ای تعداد کشته ها اصلا مهم نیست!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
11
جنس چینی دوام زیادی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
1
12
آخرش تو این مملکت شدیم گله. بعدش میبرن کشتارگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار