۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند
کد خبر: ۱۷۸۳۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 04    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
بیل گیتس، هم‌مؤسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت، هشدار داد که احتمال دارد «تقریباً هر بیست سال یک بار» یک بیماری همه گیر ویروسی رخ دهد. گیتس در مصاحبه ای گفته شیوع جهانی ویروس کرونا باعث خواهد شد دولت های آینده «امکانات تشخیصی و سیستم های هشدار سریع آماده به کار» داشته باشند.

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودندبه گزارش «تابناک با تو»؛ بیل گیتس، هم‌مؤسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت، هشدار داد که احتمال دارد «تقریباً هر بیست سال یک بار» یک بیماری همه گیر ویروسی رخ دهد.

گیتس در مصاحبه ای گفته شیوع جهانی ویروس کرونا باعث خواهد شد دولت های آینده «امکانات تشخیصی و سیستم های هشدار سریع آماده به کار» داشته باشند.

به گفته ی گیتس: «هزینه ی لازم برای همه ی این ها در مقایسه با آنچه که حالا درگیرش هستیم بسیار اندک است. حالا مردم فهمیده اند که با این همه سفر بین المللی که صورت می گیرد واقعاً این احتمال وجود دارد که تقریباً هر بیست سال یک بار سر و کله ی یکی از این بیماری ها پیدا شود. به همین خاطر شهروندان از دولت ها انتظار دارند این مسأله را اولویت خود قرار دهند.»

گیتس سال ها است که درباره ی وقوع یک بیماری دنیاگیر هشدار می دهد، همانطور که کارشناسان برجسته ی حوزه ی سلامت هشدار داده اند.

در ماه های اخیر هم در فضای مجازی درباره ی کتاب ها و فیلم هایی که به شیوع جهانی یک بیماری اشاره داشتند بسیار صحبت شده.

بعضی از این پیش بینی ها چیزی جز یک حدس نبودند. اما آن هایی که از سوی کارشناسان مطرح شدند دقیق تر بوده و همگی یک چیز را گفته اند: دنیا آمادگی اش را ندارد.

در ادامه با کسانی آشنا خواهیم شد که از قرار معلوم از مدت ها قبل در مورد شیوع ویروس کرونا هشدار داده بودند.

بیل گیتس، هم‌مؤسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

بیل گیتس از سال ها قبل درباره ی وقوع یک بیماری دنیاگیر هشدار داده بود. او در سخنرانی تد سال ۲۰۱۵ خود گفته بود که دنیا «آمادگی بیماری همه گیر بعدی را ندارد».

در سال ۲۰۱۸ هم گیتس در مناظره ای گفته بود ممکن است ظرف یک دهه ی آینده یک بیماری دنیاگیر رخ دهد.

او در صحبت های خود از شبیه سازی انجام شده توسط مؤسسه مدل سازی بیماری ها (Institute for Disease Modeling) گفته بود که بیان می کرد نوعی آنفولانزای جدید شبیه به بیماری دنیاگیر سال ۱۹۱۸ که باعث مرگ ۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا شد، رخ خواهد داد و این بیماری جدید به احتمال زیاد ظرف ۶ ماه ۳۰ میلیون قربانی خواهد گرفت.

به گفته ی گیتس، در دنیای به هم پیوسته ی امروز ما احتمال وقوع چنین بیماری هایی، چه به صورت طبیعی و چه بر اثر حملات بیولوژیک، کماکان سیری صعودی خواهد داشت. او در اینباره گفته: «در خصوص تهدیدات بیولوژیک ضرورتی احساس نمی شود. دنیا باید با همان جدیتی آمادگی بیماری های همه گیر را داشته باشد که برای جنگ دارد.»

مایکل استرهلم، متخصص بیماری های واگیردار

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

مایکل استرهلم، کارشناس آمریکایی، از یک دهه قبل درباره ی وقوع یک بیماری دنیاگیر هشدار داده. او در سال ۲۰۰۵ در مقاله ای گفته بود: «ما در مقطع بحرانی ای از تاریخ هستیم. فرصت آمادگی برای بیماری دنیاگیر بعدی در حال از دست رفتن است. باید با قاطعیت و عزم راسخ اقدامی کنیم.»

استرهلم در کتاب ۲۰۱۷ خود به نام «مرگبارترین دشمن: جنگ ما علیه میکروب های قاتل» (Deadliest Enemy: Our War Against Killer Germs) هم گفته بود که آمریکا آمادگی کافی برای یک بیماری دنیاگیر را ندارد.

رابرت جی. وبستر، ویروس شناس و کارشناس آنفولانزا

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

وبستر در کتاب خود که در دسامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شد، وقوع یک آنفولانزای دنیاگیر را پیش بینی کرده بود. او در کتاب خود به نام «شکارچی آنفولانزا: رمزگشایی از رازهای یک ویروس» (Flu Hunter: Unlocking the secrets of a virus) وقوع یک بیماری دنیاگیر مرگبار و مشکل ساز دیگر را نه تنها محتمل، بلکه حتمی دانسته بود.

وبستر گفته بود که ممکن است قبل از آنکه بتوان این بیماری دنیاگیر را به طور کامل یا تا حدودی کنترل کرد، میلیون ها نفر جان خود را از دست دهند: «طبیعت دست آخر با چیزی شبیه به ویروس آنفولانزای سال ۱۹۱۸ بار دیگر نوع بشر را به چالش خواهد کشید. ما باید خود را آماده کنیم.»

سازمان های اطلاعاتی آمریکا

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش «ارزیابی تهدیدات جهانی» خود در سال ۲۰۱۸ درباره ی تهدید دائمی ظهور یک میکروب کشنده ی جدید با سرایت پذیری بالا هشدار داده بود.

این سازمان در گزارش سال ۲۰۱۹ خود هم که در ژوئن آن سال منتشر شد، نسبت به آسیب پذیری ایالات متحده آمریکا و دنیا در برابر شیوع آنفولانزای دنیاگیر بعدی یا شیوع گسترده ی یک بیماری واگیردار هشدار داده بود که ممکن است به مرگ و میر و معلولیت های فراوانی منجر شود، تأثیری جدی بر اقتصاد جهانی بگذارد، به منابع جهانی آسیب زند و تقاضای کمک از ایالات متحده آمریکا را افزایش دهد.

جرمی کونیندیک، از مقامات دولت اوباما

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

جرمی کونیندیک، مدیر سابق اداره ی کمک به فجایع برون مرزی (Foreign Disaster Assistance) سازمان نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین المللی در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، از ظهور ویروسی به شدت واگیردار و کشنده شبیه به آنفولانزای دنیاگیر سال ۱۹۱۸ صحبت کرده بود.

کونیندیک در مقاله ای در سال ۲۰۱۷ نوشته بود که در مورد وقوع یک بحران پزشکی در سطح جهانی در آینده شکی نیست و تنها سؤالی که وجود دارد زمان آن است.

او اضافه کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آمادگی چنین بیماری دنیاگیری را ندارد.

لوسیانا بوریو، از مقامات سابق کاخ سفید

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

دکتر لوسیانا بوریو، مدیر تیم آمادگی پزشکی و دفاع بیولوژیک در شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، قبلاً در مورد خطر شیوع یک آنفولانزای دنیاگیر هشدار داده بود.

بوریو در سال ۲۰۱۹ شیوع جهانی نوعی آنفولانزا را نگرانی شماره یک در خصوص امنیت سلامت بیان کرده بود و گفته بود که نگران است کشورش آمادگی چنین بیماری ای را نداشته باشد.

مقامات حوزه ی سلامت عمومی ایالت ماساچوست آمریکا

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

مقامات حوزه ی سلامت عمومی ایالت ماساچوست آمریکا بیشتر از یک دهه قبل پیش بینی کرده بودند که احتمالاً یک بیماری تنفسی جدید میلیون ها نفر را بیمار خواهد کرد.

این پیش بینی در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته بود.

این مقامات یک برنامه ی آمادگی هم در نظر داشتند و در صد بودند در صورت اشباع شدن بیمارستان ها از مکان های بزرگی همچون مدارس به عنوان مراکز درمانی جایگزین استفاده کنند.

دین کونتز، نویسنده

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

در ماه های اخیر در فضای مجازی صحبت از آن بوده که دین کونتز، نویسنده ی آمریکایی، در رمان سال ۱۹۸۱ خود شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بود.

کونتز در کتاب خود به نام «چشمان تاریکی» (The Eyes of Darkness) به یک ویروس با عنوان «ووهان-۴۰۰» اشاره کرده بود، یعنی همان شهر منشأ شیوع ویروس کرونا در چین.

البته ویروس ووهان-۴۰۰ که کونتز در کتاب خود درباره ی آن نوشته بود، ساخته ی دست یک دانشمند و در واقع سلاحی بیولوژیک بود که میزان کشندگی آن ۱۰۰ درصد بود.

سیلویا براون، نویسنده

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

شخص دیگری که در ماه های اخیر ادعا شده او هم شیوع یک بیماری دنیاگیر مانند ویروس کرونا را پیش بینی کرده بود سیلویا براون است، نویسنده ای آمریکایی که مدعی بود از توانایی پیشگویی برخوردار است.

براون در کتاب سال ۲۰۰۸ خود به نام «پایان دوران: پیش بینی ها و پیشگویی هایی درباره پایان دنیا» (nd of Days: Predictions and Prophecies About the End of the World) نوشته بود: «حوالی سال ۲۰۲۰ یک بیماری شدید شبیه به ذات الریه در سرتاسر دنیا گسترش خواهد یافت که به ریه ها و نایژه ها حمله می برد و در برابر همه ی درمان های شناخته شده مقاوم است.»

گرچه بیماری کووید-۱۹ می تواند منجر به ذات الریه شود، اما یک «بیماری شدید شبیه به ذات الریه» نیست.

براون همچنین در کتابش نوشته بود که این بیماری «یکباره، به همان سرعتی که پدیدار شده بود، از میان خواهد رفت»، مسأله ای که در مورد ویروس کرونا صدق نمی کند.

براون که حالا در قید حیات نیست، پیشگویی های دیگری هم داشت که بعدها ثابت شد درست نبودند.

استیون سودربرگ و اسکات زد. برنز، کارگردان و نویسنده ی فیلم «شیوع»

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

استیون سودربرگ و اسکات زد. برنز، کارگردان و نویسنده ی فیلم «شیوع» (Contagion) هم از قرار معلوم شیوع ویروس دنیاگیر کرونا را پیش بینی کرده بودند.

این فیلم که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، درباره ی یک بیماری خیالی به نام MEV-1 است که به یک بیماری دنیاگیر تبدیل می شود. این بیماری از یک خفاش به یک خوک و از آن خوک به یک انسان منتقل شده بود و آن شخص هم قبل از آنکه دست هایش را بشوید با فرد دیگری دست داده بود.

این ویروس خیالی یک دوره ی نهفته ی ۷۲ ساعته داشت و میزان کشندگی آن بالا بود.

نستراداموس، پیشگو

۱۱ فردی که شیوع ویروس کرونا را پیش بینی کرده بودند

گمان می رود نستراداموس، طبیب، منجم و پیشگوی مشهور قرن شانزدهم میلادی هم وقوع یک «بلا» شبیه به ویروس کرونا را پیش بینی کرده بود.

برخی معتقدند در یکی از شعرهای کتاب سال ۱۵۵۵ نستراداموس به نام Les Prophéties نکاتی وجود دارد که می توان آن ها را به پیش بینی شیوع ویروس کرونا و قرنطینه ی حاصل از آن تفسیر کرد. اما حقیقت آن است که این ها چیزی جز یک حدس نیستند. و گرچه بعضی اعتقاد دارند نستراداموس وقایعی را به درستی پیش بینی کرده اما برخی هم این نکته را در مورد ویروس کرونا درست نمی دانند.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
2
9
کاش چینی هایی که این ویروس از آزمایشگاهشان درز کرد و دنیا رو به فنا داد پیش بینی می کردند.
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
سلام واقعا مسخره بود یه کپی پیست از رسانه های آمریکائی با شخصیتهای امریکائی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
آخه سیمای ایران هم پیش بینی کرده بود فیلم شیوع ساخت.اما برعکس مسیر انتقال از ایران به افغانستان شد.دهها مورد اولیه وفوتی های کرونا سابقه مسافرت به این کشور داشتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
این افراد با توجه به شواهد علمی ناشی از شیوع سارس و آنفلونزای خوکی و پرندگان چنین پیش بینی هایی کرده اند .اگر دولت ها به نظرات متخصصانشان اهمیت می دادند هرگز کرونا چنین شیوع گسترده ای نمی داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار