داروی کرونا به صورت اسپری بینی ساخته می‌شود
کد خبر: ۱۷۸۰۰۸
تاریخ انتشار: 2020 April 29    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
محققان اسکاتلندی امیدوارند آزمایش بالینی یک داروی ضد کروناویروس را که می‌تواند به صورت اسپری بینی مصرف شود، آغاز کنند که در آزمایشگاه نتایج مثبتی برای مقابله و درمان بیماری "کووید-۱۹" داشته است.

محققان اسکاتلندی امیدوارند آزمایش بالینی یک داروی ضد کروناویروس را که می‌تواند به صورت اسپری بینی مصرف شود، آغاز کنند که در آزمایشگاه نتایج مثبتی برای مقابله و درمان بیماری "کووید-۱۹" داشته است.

به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه "سنت اندروز"(St Andrews) اسکاتلند دریافتند که داروی "نئومیفیل"(Neumifil) که توسط محققان شرکت "پنوماژن"(Pneumagen) ساخته شده است، می‌تواند برای درمان "کووید-۱۹" موثر باشد. شرکت "پنوماژن" از شرکت‌های وابسته به دانشگاه "سنت اندروز" است.

این دارو پیش از این به عنوان درمانی برای آنفلوآنزا ساخته شده بود ولی نتایج بررسی آن در مرحله آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ممکن است این دارو از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند.

محققان دانشگاه "سنت اندروز" دریافتند که این دارو که میتواند به صورت اسپری بینی مصرف شود می‌تواند به پروتئین‌هایی با شکل تیز در سطح ویروس متصل شود و از اتصال ویروس به سلول‌هایی که در مجاری تنفسی انسان وجود دارند، جلوگیری کند.

البته هنوز این نتایج در حد آزمایشگاه است ولی بررسی و مشاهده آن توسط سازمان بهداشت عمومی انگلیس این امیدواری را ایجاد کرده که داروی "نئومیفیل" می‌تواند در بیماران مبتلا به "کووید-۱۹" هم استفاده شود.

داروی "نئومیفیل" تعامل کروناویروس با ساختارهایی به نام "گیرنده‌های ACE-۲" در مجاری تنفسی را مسدود می‌کند. این مجاری، درهایی برای ورود ویروس به بدن هستند.

این گیرنده‌ها تمرکز اصلی دانشمندان برای توقف کووید-۱۹ هستند.

داروی "نئومیفیل" که به ویروس حمله می‌کند، به مولکول‌های قند سطح سلول‌های تنفسی(در ریه و مجاری هوایی) و ویروس متصل می‌شود.

به این ترتیب، توانایی ویروس برای حمله به سلول‌های تنفسی مسدود می‌شود.

"گری تیلور"(Gary Taylor) محقق ارشد پروژه و استاد زیست‌شناسی دانشگاه سنت اندروز اظهار کرد، ما امیدواریم داروی خود را به عنوان یک اسپری بینی مورد استفاده بیماران قرار دهیم و تصور ما این است که به صورت هفته‌ای استفاده شود.

در تست‌های آزمایشگاهی داروی مذکور در دانشگاه "سنت اندروز"، داروی "نئومیفیل" توانست در سه مطالعه جداگانه در لوله‌های آزمایشگاهی، هم کروناویروس را درمان کند و هم از بروز آن جلوگیری کند.

این مطالعات در آزمایشگاه‌های مختلف انجام شدند.

پس از نتایج امیدوارکننده این تحقیق، محققان امیدوارند این دارو را روی حیوان و پس از آن روی انسان‌ها آزمایش کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار