احتمال عدم ابتلای مبتلایانِ ایدز به کرونا
کد خبر: ۱۷۷۸۸۰
تاریخ انتشار: 2020 April 28    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود و البته تلاش این است که ۱۰ برابر موارد شناسایی شده روزهای قبل، تست انجام شود.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود و البته تلاش این است که ۱۰ برابر موارد شناسایی شده روزهای قبل، تست انجام شود.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: مطابق آخرین ظرفیت‌های ایجاد شده در نظام آزمایشگاهی کشور، تست PCR که به صورت رایگان انجام می‌شود، حدود ۱۵ هزار مورد است.

وی ادامه داد: حتی در کشورهایی که ظرفیت تست بالاتر از کشور ما هست هم ۵ تا ۶ برابر میانگین روزهای منتهی به انجام تست را می‌توانند، انجام بدهند. موارد مثبت این تست قطعی است، اما موارد قطعی کاذب نیز دارد. تلاش شده که با ارتقای نمونه برداری، ضریب خطا کاهش پیدا کند که در روزهای اخیر این ضریب خطا کاهش یافته است.

احتمال عدم ابتلای مبتلایان اچ آی وی به ویروس کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم ابتلای بیماران اچ آی وی مثبت به ویروس کرونا جدید بیان کرد: استفاده از داروهای آنتی ویروس برای بیماران مبتلا به اچ آی وی از روز اول مطرح بود و حتی در پروتکل اولیه هم از داروی کلترا استفاده می‌شد که برای بیماران مبتلا به اچ آی وی هم استفاده می‌شود. البته گزارش‌هایی که داریم، لزوما اثربخشی کلترا در کنترل کووید ۱۹ نشان داده نشده است. این‌که سه نفر از بیماران اچ آی وی مثبت به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند هم باید بگوییم که هزار و ۲۰۰ نفر از این افراد تست کرونا داده و تست این افراد منفی بود.

وی ادامه داد: این افراد نقص نسبی در سیستم ایمنی بدن دارند و شاید به علت مصرف داروها، سطحی از ایمنی در بدن آنها وجود داشته باشد. به هر حال آمار تست مثبت کرونا در مورد مبتلایان به اچ آی وی کم بوده که این موضوع قابل توجه است.

دستگاه زباله سوز اهدایی از چین

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره دستگاه زباله سوز اهدایی از چین بیان کرد: این ویروس ظرف چند ثانیه در ۷۵ درجه از بین می‌رود و هر شرکت ایرانی هم می‌تواند این دستگاه‌های زباله سوز را بسازد. قبل از این هم دستگاه‌های بی خطرسازی زباله سوز را در بیمارستان‌ها داشتیم. این دستگاه به راحتی در کشور قابل تولید است و رقابتی برای دست یابی به این دستگاه وجود ندارد.

اجباری شدن ماسک در مترو

وی در پاسخ به سوالی درباره اجباری شدن ماسک در مترو بیان کرد: وزارت بهداشت تولیدکننده ماسک نیست و تولید مربوط به وزارت صمت است. تامین، تولید و توزیع ماسک مربوط به وزارت صمت می‌شود. برای قیمت گذاری هم قبلا اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو موارد را قیمت گذاری کرده است. از طرفی ساخت ماسک در منزل هم به وسیله فیلم‌های آموزشی از طرف سازمان غذا و دارو آموزش داده شده است.

جهانپور افزود: مردم می‌توانند با ساده‌ترین ابزارها در منزل، این ماسک‌ها را تولید کنند. هرچند در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ برابر، تولید ماسک افزایش یافته و هرکسی که بخواهد ماسک تهیه کند، ماسک موجود است.

رفع محدودیت جراحی‌های غیراورژانسی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت گفت: بر اساس بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت، در استان‌های مختلف با توجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی، جراحی‌های غیراورژانسی قابل انجام است. قسمت زیادی از تخت‌های بیمارستانی که به کرونا تخصیص یافته بود، در حال حاضر خالی است. حتی یک دوم تخت‌های آی سی یو به کرونا اختصاص یافته بود که بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد همان یک دوم هم در حال حاضر خالی است.

تمدید نسخه‌های بیماران مزمن

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تمدید نسخه‌های بیماران مزمن اظهار کرد: داروهای معمول بیماران مزمن با نشان دادن همان نسخه قبلی، حتی تا ۶ بار قابل تحویل است. بیماران قلبی و عروقی و فشار خون و دیابتی می‌توانند دارو را تحویل بگیرند. البته این موضوع مربوط به برخی داروهای آنتی بیوتیک نیست. بیماری‌های مزمن که معمولا بیماری‌های غیرواگیر را شامل می‌شود، شامل این موضوع هستند.

وی افزود: راه اندازی کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم در دستور کار است و برای تجدید نسخه هم مشکلی در هفته‌های آتی نخواهیم داشت.

فقط اپلیکیشن ماسک مورد تایید وزارت بهداشت است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اپلیکیشن‌های کرونایی بیان کرد: اپلیکیشن ماسک به طور رسمی با وزارت بهداشت همکاری دارد و سامانه salamat.gov.ir نیز همچنان در دسترس است. بقیه موارد مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و فقط اپلیکیشن ماسک از وزارت بهداشت تاییدیه دارد.

فعلا در تهران و کلانشهرها طرح ترافیک نداریم

وی درباره احتمال برقراری مجدد طرح ترافیک در تهران و کلانشهرها گفت: در مورد طرح ترافیک و موارد مشابه آن، آنچه اولویت دارد تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست. تا امروز تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در کلانشهرها طرح ترافیک نخواهیم داشت. زیرا وجود طرح ترافیک می‌تواند تعداد بیشتری از افراد را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کند و احتمال ابتلا به ویروس در این فضاها افزایش یابد.

جهانپور افزود: اگر پیشنهادهایی در این زمینه وجود داشته باشد، قابل عرضه در ستاد ملی مقابله با کرونا هست و اگر پذیرفته شود، ابلاغ و اجرا می‌شود. ولی تا این لحظه آنچه وزیر بهداشت ابلاغ کرد مبنی بر لغو طرح ترافیک در کلانشهرها برقرار است.

اطلاعات کرونا از HIS بیمارستانی دریافت نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده در یکی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای درباره دریافت اطلاعات کرونا از سامانه‌های بیمارستانی اظهار کرد: آمار روزانه به هیچ عنوان از سامانه HIS بیمارستانی گرفته نمی‌شود. این سامانه‌ها آفلاین است و ما از مسیر دیگری این اطلاعات را دریافت می‌کنیم که دقیقا به روز هستند. از زمان نمونه برداری تا زمان گزارش حداکثر ۲۴ ساعت تفاوت وجود دارد و سامانه‌هایی که برخی افراد اشاره می‌کنند، ممکن است تا ۴۵ روز به روز نشوند.

تصمیم هر کشور برای مقابله با کرونا مستقل است

جهانپور گفت: تصمیم‌های هر کشوری برای مقابله با کرونا مستقل است. البته این طور هم نیست که رابطه کشورها با سازمان جهانی بهداشت از بالا به پایین باشد. همه کشورها، توصیه‌ها و یافته‌های سازمان جهانی بهداشت را در مسیر مقابله با همه اپیدمی‌ها لحاظ می‌کند. هیچ نسخه واحدی برای همه کشورهای دنیا نمی‌توان پیچید. هرچند برخی نسخه‌ها مثل مصرف ضدعفونی کننده بیشتر به گاف شباهت دارد. سازمان جهانی بهداشت هم این رویکرد را ندارد که سیاست واحدی را به کشورها ابلاغ کند. زیرا تفاوت‌هایی در زیرساخت‌ها در کشورهای مختلف وجود دارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت افزود: همه ناظران با انصاف می‌گویند با این‌که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها وارد اپیدمی کرونا شده و بالاترین حد دشمنی‌ها را در ابعاد مختلف به خصوص از طرف دولت ایالات متحده آمریکا داشته، با استفاده از توان حداکثری داخلی و ظرفیت‌های بین المللی توانست موفق‌تر از بسیاری از کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان عمل کند. اعتقاد ما این است که با مشارکت اجتماعی وسیع، این مسیر به همین نحو قابل ادامه دادن است و حتی کلیات آن برای بسیاری از کشورها موثر و راهگشا خواهد بود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار