کرونا قانون پوشش مهمانداران زن در ژاپن را لغو کرد!
کد خبر: ۱۷۷۷۲۴
تاریخ انتشار: 2020 April 27    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
خطوط هوایی ژاپن، اولین شرکت بزرگ در ژاپن است که تن داد تا اجبار دامن‌ (و اغلب تنگ و چسبان) و کفش‌های پاشنه‌بلند برای زنان را لغو کند. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد در دفترچه‌ی راهنمای تازه که از ماه دیگر اجباری می‌شود، زنان مهماندار دیگر می‌توانند کفش و لباسی را انتخاب کنند که «برای شخص آن‌ها مناسب‌تر است» و اعلام کرد که...

کرونا قانون پوشش مهمانداران زن در ژاپن را لغو کرد!

کرونا قانون پوشش مهمانداران زن در ژاپن را لغو کرد!به گزارش «تابناک باتو» ـ در میانه‌ی بحران جهانی کرونا، دست‌کم اتفاق خوشی برای زنان ژاپن رخ داد. بعد از مدت‌ها تلاش و کنشگری زنان مهماندار در ژاپن و فعالان حقوق زنان، بالاخره خطوط هوایی ژاپن عقب کشید و قبول کرد که کفش پاشنه‌بلند و دامن دیگر یونیفرم اجباری زنان مهماندار نباشد. این موفقیت کوچک، بخشی از خواسته‌های کارزار #KuToo در ژاپن است. کارزاری که علیه لباس‌های تعیین‌وتکلیف‌شده‌ی اجباری برای زنان در محیط‌های کاری فعالیت می‌کند و به‌خصوص خواهان لغو این اجبار جنسیت‌زده‌ی کفش پاشنه‌بلند برای زنان در محیط کاری است.

خطوط هوایی ژاپن، اولین شرکت بزرگ در ژاپن است که تن داد تا اجبار دامن‌ (و اغلب تنگ و چسبان) و کفش‌های پاشنه‌بلند برای زنان را لغو کند. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد در دفترچه‌ی راهنمای تازه که از ماه دیگر اجباری می‌شود، زنان مهماندار دیگر می‌توانند کفش و لباسی را انتخاب کنند که «برای شخص آن‌ها مناسب‌تر است» و اعلام کرد که برای زنان مهماندار شلوار هم تولید می‌کنند و لباس‌های محیط کاری را «متنوع» خواهد کرد.

نتیجه‌ی نظرسنجی در ژاپن به تلخی نشان داد که بیش از ۶۰ درصد زنان ژاپن در محیط کار تحت فشار قرار گرفتند تا دامن و کفش پاشنه‌بلند بپوشند و بسیاری از آن‌ها گفتند که این فشار را از سوی زنان همکار هم تجربه کردند. هشتاد درصد زنان ژاپن گفتند که ساعت‌ها راه رفتن و ایستادن با کفش پاشنه‌بلند باعث شد تا انواع دردهای جسمانی را تجربه کنند.

رسانه‌های ژاپن پیش از این گزارش دادند که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، با این اجبار پاشنه‌بلند و دامن در محیط‌های کاری مخالف است. با این ‌حال، وزیر کار و تامین اجتماعی در ژاپن کاملا موافق این اجبار جنسیت‌زده و مضر است و تاکنون بارها گفته که «لباس مناسب» محیط کاری، پاشنه‌بلند است و دامن تنگ!

کرونا قانون پوشش مهمانداران زن در ژاپن را لغو کرد!

کارزار #KuToo یک سال و نیم پیش به همت یوکی ایشی‌کاوا، هنرپیشه و نویسنده‌ی پاره‌وقت ژاپنی آغاز کرد. ایشی‌کاوا توانست بیش از ۱۵۰ هزار امضای زنان را برای دادخواست خود خطاب به دولت برای حذف این اجبار جمع‌آوری کند. ایشی‌کاوا توانست روایات تلخ صدها زن از پاهای تاول‌زده، خون‌افتاده، واریس و درد پاشنه و ...را در اثر سال‌ها و ساعت‌ها پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محل کار جمع و ثبت کند. کنشگران این کارزار موفق شدند با کمیته‌ی کار در پارلمان ژاپن نیز دیدار کنند؛ هرچند نتیجه‌ی این دیدار مایوس‌کننده بود، اکثر نمایندگان عضو این کمیته ـ که مرد هستند ـ معتقدند پوشیدن پاشنه‌بلند در محیط کار «مناسب و در شان زنان» است!

خواسته‌های این کارزار بعد از این‌که یک زن مجری تلویزیون در ژاپن افشا کرد که او موظف است جلوی دوربین از لنز طبی استفاده کند، از کفش و دامن فراتر رفت و علیه هرگونه اجبار لباس و ظاهر در محیط کاری شد. این مجری تلویزیونی افشا کرد که از نظر مسئولان تلویزیون «زن عینکی» زشت است و ایراد دارد و عینک برای زن «دور از نزاکت» است و باید حتما لنز طبی استفاده کند!

به‌رغم این‌که خطوط هوایی ژاپن تن داد تا دست از این اجبار برای زنان بردارد، کماکان به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بقیه‌ی شرکت‌های بزرگ ژاپن نیز عقب‌نشینی کنند و اغلب شرکت‌های کوچک نیز از قاعده‌ی شرکت‌های بزرگ پیروی می‌کنند. با این‌حال این اولین گام مهم و مثبت در مسیر این خواسته‌ی مهم زنان ژاپن بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار