ایران خودرو: تولید پژو ۴۰۵ تابستان متوقف می‌شود
کد خبر: ۱۷۶۹۷۹
تاریخ انتشار: 2020 April 19    -    ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
توقف تولید یکی از قدیمی ترین محصولات تولیدی این شرکت کاملا جدی شده و باید با این خودرو که تولیدش در مواقعی با حاشیه هایی مانند آتش سوزی نیز همراه بود خداحافظی کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از طراحی پلتفرم خودروی برقی خبر داد و گفت: با جدیت درحال توسعه محصولات هستیم. محصول ۴۰۵ نیز طبق برنامه زمانبندی تعیین شده در تابستان از مدار تولید خارج خواهد شد.

فرشاد مقیمی افزود: تولید این محصول صرفا برای انجام تعهدات ادامه خواهد داشت؛ و دیگر فروشی در مورد این خودرو نخواهیم داشت.

صحبت از توقف تولید برخی از خودرو‌های قدیمی از سال گذشته در محافل خبری مطرح بود و برخی از کارشناسان بر توقف تولید محصولات قدیمی چه در ایران خودرو و چه در سایپا تاکید داشتند.

وزیر صمت در ۹ شهریور ۹۸ با تاکید بر توقف محصولات قدمی خودروسازان گفته بود: طبق یکی از بند‌های بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودرو‌های جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودرو‌های قدیمی که در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد.

پس از این اظهار نظر نیره پیروز بخت رئیس سازمان استاندار نیز چند ماه بعد و در آبان ۹۸ از توقف تولید پژو ۴۰۵ در ایران خودرو خبر داد و گفت:در جلسه شورای عالی استاندارد مصوب شد تولید پراید به طور کامل از ابتدای مرداد ۹۹ متوقف شود و در عین حال تولید پژو ۴۰۵ جی ال‌ایکس نیز از ابتدای خرداد ۹۹ متوقف خواهد شد.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه یکباره نمی‌توانیم تولید همه خودرو‌ها را متوقف کنیم، گفت: توقف تولید خودرو‌های قدیمی به صورت پلکانی صورت خواهد گرفت.

پس از این اظهارات مسئولان ایران خودرو اعلام کردند که برنامه توقف تولید این خودرو در دستور کار قرارداشته و حتی برخی از محصولات جایگزین پژو ۴۰۵ نیز اعلام شد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو سه محصول رانا، پارس و گروه سمند را جایگزین پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس بنزینی دانست و گفت:بعد از پایان خرداد ۹۹، محصول ۴۰۵ جی. ال. ایکس دوگانه سوز طبق تقاضای تاکسیرانی، صرفا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تولید خواهد شد.

با اظهارات امروز مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر توقف کامل تولید پژو ۴۰۵ در تابستان سال ۹۹ گویا موضوع توقف تولید یکی از قدیمی‌ترین محصولات تولیدی این شرکت کاملا جدی شده و باید با این خودرو که تولیدش در مواقعی با حاشیه‌هایی مانند آتش سوزی نیز همراه بود خداحافظی کرد.

مقابله با آثار تحریم

مدیر عامل ایران خودرو امروز در بخش دیگری از صحبت هایش اشاره‌ای به وضعیت تحریم و مشکلات این شرکت داشت و افزود: صنعت خودرو سال گذشته را در شرایط خوبی آغاز نکرد و با تعهدات بالایی به مشتریان مواجه بود از سال ۹۷ به دلیل ترک بازار توسط شرکای خارجی، تعهدات به مشتریان به صورت معوق درآمد و درحالی که بخشی از وجه محصولاتی که دیگر قابل عرضه نبودند از مشتریان دریافت شده بود.

وی تصریح کرد: این موضوع هزینه‌های مضاعفی را برای ایران خودرو ایجاد کرد تا علاوه بر سود مشارکت پیش فروش، جریمه دیرکرد بیش از ۳۰ درصد را به مشتریان پرداخت کند. از سویی دیگر تغییرات چندباره در شاخص‌های کلان اقتصاد کشور از جمله نرخ ارز، مواد اولیه، دستمزد و... سبب افزایش بهای تمام شده محصول شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این که از هیچ تلاشی برای حل و فصل مشکلات دریغ نکرده ایم گفت: در این شرایط منابع تامین برخی قطعات و مواد اولیه را تغییر دادیم تا بتوانیم بخش زیادی تعهدات خود را هر چند با تاخیر انجام دهیم.

مقیمی درباره شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو گفت: با اصلاح ساختار در ایران خودرو که همچنان ادامه دارد، ۱۰۶ شرکت زیرمجموعه این خودروساز درحال فعالیت هستند.

ایران‌خودرو شرکت ۳۰ هزار میلیاردی

وی خروج از ماده ۱۴۱ و بازگرداندن تولید به شرایط عادی را از جمله اهداف تعیین شده در نیمه دوم سال گذشته برشمرد و گفت: با توجه به این که در ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته بودیم امکان استفاده از منابع بانکی برای تزریق به تولید وجود نداشت، با کمک وزیر محترم صمت و مساعدت شورای پول و اعتبار مهلت شش ماهه‌ای را برای افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱ دریافت کردیم که خوشبختانه با اقدام جهادی مجموعه ایران خودرو و همکاری قوه محترم قضائیه ظرف مدت ۴ ماه توانستیم با تجدید ارزیابی دارایی‌ها از شمول ماده ۱۴۱ خارج شویم.

درحال حاضر ایران خودرو با افزایش حدود دوهزار درصدی سرمایه، مجموعه‌ای با ارزش دارایی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین خودروساز در کشور است.

وی افزایش سرمایه دوهزار درصدی از محل تجدید ارزیابی را در میان شرکت‌های بورسی کم سابقه قلمداد کرد.

برنامه تولید حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با یبان این‌که تولید روزانه فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته از تولید و عرضه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: با همت مجموعه قطعه‌سازان و کارکنان این هدف را محقق خواهیم کرد.

وی با اشاره به افزایش پرداخت‌های روزانه به قطعه‌سازان از ۳۰ میلیارد در نیمه نخست سال گذشته به بیش از ۸۰ میلیارد تومان در ماه‌های پایانی سال افزود: با پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار و تزریق کامل آن به شبکه تامین توانسته‌ایم بخش زیادی از مطالبات سنواتی قطعه سازان را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که برخلاف گذشته ایران خودرو چک برگشتی ندارد و همین موضوع و رفتار‌های مالی حساب شده سبب افزایش اعتبار ایران خودرو نزد سازندگان و افزایش انگیزه برای همکاری شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ارتقای بهره‌وری از جنبه‌های مختلف منابع انسانی، تجهیزات، ماشین آلات، فرآیندها، تامین، فروش و خدمات پس از فروش را از جمله اهداف این خودروساز برشمرد و گفت: برنامه‌های متعددی برای افزایش بهره‌وری در تمام بخش‌ها داریم.

مقیمی تعداد عرضه خودرو به بازار توسط ایران خودرو را بیش از ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: تولید در سال گذشته در شرایطی انجام شد که صنعت خودرو کشور در نوک پیکان تحریم‌های آمریکا قرار داشت. ما توانستیم با کم‌ترین وابستگی به منابع خارجی و با تکیه بر توان متخصصان و مهندسان داخل کشور این تعداد تولید را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: در همین شرایط توانستیم در نیمه دوم سال ۹۸ رکورد تولید ماهانه، هفتگی و روزانه را نسبت به بیست ماه قبل از آن که نقطه آغاز تحریم بود را بشکنیم.

وی ضمن تاکید بر فرارسیدن زمان برای نمود اثرات برنامه‌ها و اقدامات اجرایی گفت: در روز‌های پایانی سال ۹۸ از گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک رونمایی کردیم که در نیمه امسال نوع دستی آن وارد بازار خواهد شد. برنامه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) نیز برای بهمن ماه امسال هدفگذاری شده است.
مقیمی تصریح کرد: کاهش دو تا دو و نیم لیتر مصرف سوخت بخشی از نتایج محیط زیستی بهره برداری از این نوع گیربکس است.

نهضت کاهش بهای تمام شده محصول

وی درعین حال تاکید کرد: وظیفه و رسالت ایران خودرو تامین نیاز بازار و مشتریان با قیمت معقول و منطقی است، کاهش بهای تمام شده محصول و افزایش عرضه به بازار ابزار‌های تحت اختیار ایران خودرو برای ایجاد تعادل در بازار خودرو است.
مقیمی از ابلاغ سیاست نهضت کاهش قیمت تمام شده در ایران خودرو خبر داد و گفت: بخش‌هایی مانند لجستیک و خرید را که نقش قابل توجه و مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصول دارند را شناسایی کرده ایم و با تعریف پروژه به دنبال کاهش هزینه در آن هستیم.

وی تصریح کرد: نتایج این اقدامات را می‌توانیم در صورت‌های مالی شش ماه نخست امسال شاهد باشیم.

عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار