مصرفِ ویتامین D می‌تواند باعث مسمومیت ما شود
کد خبر: ۱۷۶۸۹۰
تاریخ انتشار: 2020 April 18    -    ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
ویتامین D به لطف پرتو‌های خورشید و سنتز کلسترول در بدن انسان تولید می‌شود. برخی افراد به میزان کافی در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند و رژیم غذایی آن‌ها به گونه‌ای است که این ویتامین را به میزان کافی دریافت می‌کنند.

ویتامین D در آب حل نمی‌شود و از این رو بدن به راحتی نمی‌تواند مقدار اضافه آن را دفع کند. در نتیجه، میزان این ماده مغذی در بدن افزایش می‌یابد.به نقل از سلامت نیوز ، مصرف ویتامین‌ها برای حفظ سلامت انسان، تامین انرژی مورد نیاز بدن، و یک زندگی فعال ضروری است. با این وجود، ممکن است از این مساله آگاه نباشید که حتی این مواد مغذی نیز باید به میزان مشخص مصرف شوند، زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین D، ممکن است مضر باشد.

هنگام استفاده از مکمل ها، توجه به میزان مصرف مورد نیاز و محدودیت مصرف روزانه اهمیت دارد. شما نباید بدون آگاهی و دانش کافی یا بدون مشورت با پزشک به داروخانه مراجعه کرده، یک دارو یا مکمل را خریداری کرده و آن را مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها حاوی ویتامین کافی برای تامین نیاز‌های روزانه شما هستند. از این رو، مصرف یک مکمل همواره منطقی نیست و می‌تواند حتی به سلامت شما آسیب برساند.ویتامین D به لطف پرتو‌های خورشید و سنتز کلسترول در بدن انسان تولید می‌شود. برخی افراد به میزان کافی در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند و رژیم غذایی آن‌ها به گونه‌ای است که این ویتامین را به میزان کافی دریافت می‌کنند.

با این وجود، برخی دیگر به مصرف مکمل ویتامین نیاز دارند تا کمبود این ماده مغذی را جبران کنند. اما اشتباهی که ممکن است مرتکب شوند این است که بدون توصیه و تجویز پزشک و با دوز دلخواه خود این کار را انجام دهند.در سطحی خاص، این کار می‌تواند به ایجاد مسمومیت منجر شود.

ویتامین D. در آب حل نمی‌شود و از این رو بدن به راحتی نمی‌تواند مقدار اضافه آن را دفع کند. در نتیجه، میزان این ماده مغذی در بدن افزایش می‌یابد. ویتامین D. همانند یک هورمون استروئیدی عمل می‌کند و مشخص شده است درون سلول‌ها گردش می‌کند.زمانی که ویتامین D بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، جایگاه‌هایی که ویتامین می‌تواند در آن‌ها قرار بگیرد - از قبیل: گیرنده‌های پروتئین و حامل‌ها - پر می‌شوند و نمی‌توانند پیوند موفقیت آمیزی با آن داشته باشند.

از این زمان به بعد ترکیبی در بدن ترشح می‌شود که جذب کلسیم در روده را افزایش می‌دهد. این شرایط موجب هایپرکلسمی یا فزونی کلسیم در بدن می‌شود. بخش‌های دیگری که تحت تاثیر قرار می‌گیرند شامل اندام‌های نرم مانند ریه ها، کلیه‌ها و قلب می‌شوند.

احتمال شکل گیری برخی شرایط جزئی مانند موارد زیر وجود دارد:
حالت تهوع و استفراغ
یبوست
خستگی عضلانی و استخوان درد
اضطراب و افسردگی
سردرگمی

مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین D. باید کمتر از ۴،۰۰۰ واحد بین المللی باشد. این در شرایطی است که احتمال ابتلا به مسمومیت ویتامین D. از طریق رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار کم است.برای وقوع مسمومیت، بیمار باید دارای سطح ویتامین D. بیش از ۱۵۰ نانوگرم در میلی لیتر (۳۷۵ نانومول در لیتر) در خون خود باشد.خوشبختانه، تقریبا تمامی موارد سمیت قابل برگشت هستند. افزون بر این، موارد بسیار کمی موجب کلسیفیکاسیون شریان‌ها یا نارسایی کلیوی می‌شوند.

علائم مسمومیت
گاهی اوقات، مسمومیت با ویتامین D. با هیچ نشانه‌ای همراه نیست. با این وجود، در موارد متوسط برخی از شرایط زیر پدیدار می‌شوند:
هایپرکلسمی
حالت تهوع و استفراغ
یبوست
اضطراب
ضعف
تغییر در هشیاری
پرفشاری خون
نارسایی کلیوی
از دست دادن شنوایی

اقدامات لازم برای رفع مسمومیت با ویتامین D.
ابتدا، شما باید مشاوره پزشکی داشته باشید. پزشک آزمایش‌های لازم را برای تعیین سطوح ویتامین D. در خون تجویز خواهد کرد. پیش از معاینه پزشک نباید به آزمایشگاه مراجعه کنید.

اگر سطوح ویتامین D. به طور غیر طبیعی بالا است، مصرف مکمل ویتامین D. را کنار بگذارید. اگرچه، حتی زمانی که میزان مصرف روزانه تا ۱۰،۰۰۰ واحد بین المللی نیز باشد، خطر مسمومیت کم است. با این وجود، بهتر است میزان مصرف را کمتر از ۴،۰۰۰ واحد بین المللی حفظ کنید. در مورد کودکان و سالمندان، میزان مصرف ۷۰۰ واحد بین المللی در روز کفایت می‌کند.

شما باید از میزان مصرف ویتامین D. خود در روز آگاه باشید. اگر به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، نیازی به مصرف مکمل نیست. به طور کلی، مصرف مکمل برای افراد ساکن در مناطقی با میزان مواجهه کم با نور خورشید مفید است.

میزان دریافت ویتامین D. از رژیم غذایی را ارزیابی کنید. ماهی، لوبیاها، شیر غنی شده، یا آب پرتقال در هر وعده می‌توانند بین ۶۰۰ تا ۱،۰۰۰ واحد بین المللی از این ویتامین را تامین کنند. در کنار قرار گرفتن در معرض نور خورشید، این برای تامین ویتامین D. مورد نیاز بدن کفایت می‌کند.

همچنین، کاهش مصرف مکمل‌ها یا مواد غذایی سرشار از کلسیم ضروری است.در همین حال، میزان مصرف محصولات حاوی سدیم و همچنین مایعات را افزایش دهید.باید به این نکته اشاره داشت که ماه‌ها یا حتی سال‌ها ممکن است طول بکشد تا میزان بیش از حد ویتامین D. خود را نشان دهد، از این رو شرایطی دشوار برای تشخیص محسوب می‌شود. از این رو، آشنایی با نشانه‌های این شرایط و تمییز دادن آن از بیماری‌های دیگر اهمیت دارد.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار