اینها تاوان قرنطینه در مناطق محروم است!
کد خبر: ۱۷۶۱۱۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 10    -    ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
كرونا پير و جوان، زن و مرد و فقير و غني نمي‌شناسد، ولي هر كدام از اينها به عللي ضربه‌پذیری و رفتارشان در برابر كرونا متفاوت است. برخي ضعيف‌تر و برخي قوي‌تر، برخي ايمن‌تر و برخي ناايمن‌تر رفتار مي‌كنند. در مجموع طبقات ضعيف از چند جهت ضربه‌پذيرتر هستند. هم از حيث ابتلا به آن و هم از حيث تبعات بعدي به ویژه آثار اقتصادي آن.

فقرا و كرونا

فقرا و كرونابه گزارش «تابناک با تو»؛ كرونا پير و جوان، زن و مرد و فقير و غني نمي‌شناسد، ولي هر كدام از اينها به عللي ضربه‌پذیری و رفتارشان در برابر كرونا متفاوت است. برخي ضعيف‌تر و برخي قوي‌تر، برخي ايمن‌تر و برخي ناايمن‌تر رفتار مي‌كنند. در مجموع طبقات ضعيف از چند جهت ضربه‌پذيرتر هستند. هم از حيث ابتلا به آن و هم از حيث تبعات بعدي به ویژه آثار اقتصادي آن.

از جهت ابتلا آنان ضربه‌پذيرتر هستند، زيرا امكان كمتري دارند كه خود را در خانه قرنطينه كنند. بسياري از افراد اين طبقه؛ كاركن مستقل و يا روزمزد هستند و نمی‌توانند در خانه بمانند. امكان كمتري دارند كه به لحاظ اقتصادي وسائل بهداشتي و ايمني در برابر ويروس را تهيه و استفاده كنند. در محلات و خانه‌هايي زندگي مي‌كنند كه جمعيت آنجا متراکم‌تر و در نتيجه مواجه بدني با ديگران بيشتر است. اگر به نقشه مبتلايان به كرونا در تهران نگاه كنيم، به وضوح مي‌بينيم كه مناطق جنوبي‌تر شهر تهران با تراكم بيشتري از مبتلايان مواجه هستند.

از سوي ديگر امكان خورد و خوراك مطلوب‌تر جهت مقابله موثر در برابر ويروس در آنان كمتر است لذا ايمني بدنی آنان نيز كمتر خواهد شد. از سوي ديگر به علت بزرگ‌تر بودن اندازه خانوار و كوچك بودن مساحت خانه در میان طبقات کم‌درآمد، تحمل دوران قرنطينه براي آنان بسيار سخت‌تر است. كافي است كه بدانيم متوسط زيربناي مسکونی برای هر فرد در منطقه ۳ تهران که مرفه‌تر است، بیش از ۲ برابر این شاخص برای منطقه ۱۷ و ۱۸ است و اگر امكانات رفاهي و سرگرمي را نيز در نظر بگيريم اين تفاوت بسيار بيشتر و تحمل قرنطينه خانگي براي مناطق محروم‌تر سنگين‌تر خواهد بود.

اینها تاوان قرنطینه در مناطق محروم است!

به علاوه عوارض کرونا برای این طبقات بسیار سنگین‌تر خواهد بود. اولین و مهم‌ترین آنها، افزایش بیکاری و قطع درآمد‌های آنان است. طبقات ضعیف هم دچار بیکاری بیشتری خواهند شد و هم درآمد‌های آنان کاهش بیشتری پیدا می‌کند، ضمن آنکه آنان پس‌انداز مناسبی برای جبران این کاهش درآمدی ندارند. هم‌چنین به لحاظ ساختار هزینه‌های سبد خانوار بسیار ضربه‌پذیر هستند. کافی است که دو گروه را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دو دهک پایین جامعه شهری را با دو دهک بالای جامعه می‌توانیم مقایسه کنیم. دهک اول و دوم حدود ۳۳ درصد درآمدشان را صرف اقلام خوراکی می‌کنند. این رقم برای دهک‌های نهم و دهم، حدود ۱۸ درصد است. این، یعنی اگر درآمد‌های آنان کم شود، طبقات بالا از نظر خوراک فقط تحت تأثیر ۱۸ درصد درآمدشان قرار می‌گیرند که به راحتی قابل جبران است. ولی طبقات ضعیف تا ۳۳ درصد.

در شرایط بحرانی می‌توان بسیاری از اقلام هزینه خانوار را حذف کرد، بجز خوراک، درمان و اجاره مسکن، در بقیه اقلام می‌توان صرفه‌جویی کرد. در طبقات فقیر این سه رقم هزینه، حدود ۷۰ درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شوند. یعنی این ۷۰ درصد را نمی‌توان دست زد و فقط با ۳۰ درصد بقیه می‌توان قدری بازی و صرفه‌جویی کرد تا جبران کمبود‌ها بشود. طبقات بالا، حدود ۵۸ درصد درآمدشان چنین وضعی را دارند؛ و با ۴۲ درصدش می‌توان بازی کرد تا جبران کمبود‌های احتمالی بشود. ۳۰ درصد درآمد دو دهک پایین در طول سال حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه است، در حالی که ۴۲ درصد درآمد طبقات مرفه جامعه، به طور متوسط ماهانه حدود ۵ میلیون تومان است و این یعنی بازنده بزرگ کرونا طبقات فقیر هستند و باید فکری به حال آن‌ها کرد.

منبع: عصر ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
1
20
ویروس کرونا که اینهارو به این روز نیانداخته ، این بنده های مظلوم خدا سالیان سال است که به این وضع فلاکت بار روزگار گذرانده اند. کی مسئول فقر اینهاست. مشتی است نمونه خروار از میلیونها نفر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
2
چرا می گویید فقیر و غنی نمی شناسد . اتفاقا اغنیا یعنی پولدارها می رن تو بهتربن ویلاهاشون دور از شهر دغدغه کار و مزد روزانه و خرید و معیشت ندارند به قول معروف با پول همه کار می کنند __ این فقرا هستند که باید بخاطر یه لقمه نان باید بیایند سر میدان به ایستند و کارگری روز مزد و یا مغاره دار تا فروش نکنه درآمد نداره و غیره ......پس نگوید فقیر و غنی نمی شناسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
1
چرا عکس وطنی نمیزارین؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
1
1
ذكر مصيبت نكن تابناك ! برو دنبال ريشه و علت اين همه فقر ببين به كجا مى رسى .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
2
اگر یک سایت توسط مراجع ذیصلاح ،مثلا محک و کمیته امداد و امثالهم ایجا بشه به صورت شماتیک
1- نیاز ها نوشته شود.
2-کنتور بندازه تا حالا چقدر واریز شده
3-دکمه واریز وجه یا ارسال کمک غیر نقدی درج شود.

با ملموس شدن نیازها و میزان کمک ها و هزینه کردها (هر 3مورد) مستند ،یقینا میزان کمک ها افزایش می یابد.

شاید بهتر باشه توسط نهادی که این ارگان ها و مجموعه ها رو مدیریت میکنه صفحه اول ساخته بشه و مردم به اختیار به مجموعه مورد نظر ورود کنند. هم مجموعه های معتبر معرفی میشوند هم مدیریت راحت تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار