ایران در رتبه پانزدهم تولید داروهای گیاهی جهان
کد خبر: ۱۷۴۸
تاریخ انتشار: 2015 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های گیاهان دارویی تعداد کشورهای تولیدکننده داروهای گیاهی را بیش از ۵۰ کشور اعلام کرد و گفت: ایران در رتبه پانزدهم تولید داروهای گیاهی جهان قرار دارد.

دکتر جعفر میرفخرایی روز یکشنبه گفت: فشارخون، دیابت، هپاتیت C، مشکلات گوارش و کلسترول از جمله بیماری‌هایی هستند که داروی گیاهی آنها تولید و به بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به این که صنعت داروهای گیاهی در آسیا فعال‌تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است، اظهار کرد: هند، سریلانکا، تایلند و کره جنوبی از جمله کشورهای آسیایی هستند که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی بدست آورده‌اند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی تاکید کرد: با حضور این کشورها در صنعت داروسازی گیاهی، ایران توانسته است به رتبه پانزدهم جهانی دست یابد و با برنامه‌ریزی درصدد ارتقاء رتبه خود در این صنعت است.

وی تعداد گیاهان دارویی موجود در کشور را هزار و 283 گونه اعلام کرد و گفت: این تعداد داروی گیاهی دارای پروانه تولید بوده و همه آنها از طریق داروخانه‌ها در دسترس مردم است.

میرفخرایی به سهم داروهای گیاهی در بازار دارویی کشور اشاره کرد و گفت: سهم داروهای گیاهی از سه دهم درصد به حدود پنج درصد رسیده که این موفقیت بزرگ و نشان‌دهنده علاقه مردم به مصرف اینگونه داروها است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی با اشاره به این که 40درصد داروهای مصرفی آلمان گیاهی است، گفت: مزارع گیاهان دارویی این کشور در هند است و از آنجا گیاهان دارویی خود را تامین می‌کند.

حدود 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد 1400 تا 1800 گونه آن دارای خواص دارویی است. ایران با توجه به تنوع اقلیمی، مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علی‌رغم تنوع و قابلیت‌های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می‌رسد که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی انجام شود.

بر اساس یک برآورد 750 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود 75 هزار گونه دارای خواص دارویی هستند و در حال حاضر 20 هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می‌گیرد.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار