همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه
کد خبر: ۱۷۴۵۷۲
تاریخ انتشار: 2020 March 23    -    ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
ایاصوفیه همواره به عنوان نمادی از عرفان مسیحی قرون وسطی در نظر گرفته می شود. در طول تاریخ بیزانس و عثمانی، این ساختمان به عنوان کلیسا یا مسجد امپراطوری مورد استفاده قرار می گرفته است.

همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه

در این مقاله درباره تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول که یکی از مکان های تاریخی در ترکیه و نمادهای شهر زیبای استانبول است صحبت خواهیم کرد پس اگر تصمیم دارید به استانبول سفر کنید با ما تا آخر این مقاله همراه شوید تا بیشتر درباره این مسجد تاریخی و زیبا بدانید.

استانبول ترکیه شهری نیست که شما بتوانید در یک روز زیبایی ها و جاهای دیدنی استانبول را درک کنید. در این بخش از مقاله گردشگری تاریخچه مسجد ایاصوفیه را برای شما توضیح خواهیم داد، ساختمان شگفت انگیزی که در سال 360 میلادی ساخته شد.

درباره مسجد ایاصوفیه

اگرچه که ایاصوفیه (the Hagia Sophia) قدیمی ترین ساختمان جهان نیست – پانتئون در رم و باسیلیکای سنت آمبروجیو در میلان، هر دو زودتر ساخته شده اند – اما قطعا تاریخ ساخت آن به آنها نزدیک است. امروزه ایاصوفیای فعلی 1478 ساله است و در صدها زلزله در طول تاریخ سالم مانده و حفظ شده است. سن، اندازه، شکوه، معماری و فضای عرفانی آن این مسجد را به یک مکان منحصر به فرد در جهان تبدیل کرده است.

ایاصوفیه همواره به عنوان نمادی از عرفان مسیحی قرون وسطی در نظر گرفته می شود. در طول تاریخ بیزانس و عثمانی، این ساختمان به عنوان کلیسا یا مسجد امپراطوری مورد استفاده قرار می گرفته است. امپراطورها در اینجا به تخت می نشستند، پیروزی ها در اینجا جشن گرفته میشد و سلطان های عثمانی نمازهایشان را در اینجا می خواندند. برای قرن ها ایاصوفیه بزرگترین مکان مقدس در جهان بود. امروزه گنبد آن هنوز می تواند عنوان بزرگترین در جهان را داشته باشد. این کلیسا بر اساس ویژگیهای مسیح نامگذاری شد. در زبان انگلیسی “ایاصوفیه” به معنی “حکمت مقدس” است.

همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه

ایاصوفیه امروزی سومین ساختمان ساخته شده در این سایت است. ساختمان اصلی که در سال 360 میلادی ساخته شد، یک باسیلیکا با سقف چوبی بود. این کلیسای اصلی که نام آن مگیل اکلسیا (کلیسای بزرگ) بود در یک شورش در سال 404 نابود شد. تئودوزیس دوم باسیلیکایی عظیم را در سال 415 جایگزین کرد که در طول شورش نیکا علیه جاستینین در سال 532 دوباره ویران شد. 40 روز بعد از این شورش جاستینین یک بار دیگر شروع به بازسازی ایاصوفیه کرد. او در سال 537 دوباره آن را باز کرد و با جمله “سلیمان از تو فراتر رفته ام” وارد کلیسا شد که این جمله اشاره به این واقعیت بود که معبد بزرگ سلیمان در اورشلیم (بیت المقدس) تا قبل از ایاصوفیه سوم بزرگترین بود.

تبدیل ایاصوفیه به مسجد

پس از تسخیر قسطنطنیه در سال 1453، سلطان محمت عثمانی دوم فورا دستور داد که ایاصوفیه به مسجد تبدیل شود. این یک تلاش موفقیت آمیز بود و تا به امروز ایاصوفیه مسجد باقی مانده است. در قرن بعد به معمار سینان ماموریت داده شد تا تعمیراتی انجام دهد و عناصر اسلامی به ساختمان اضافه کند. مناره ها، محراب و منبر اضافه شدند و به طور صحیح به سمت مکه و 10 درجه جنوبی محور اصلی ساختمان قرار گرفتند.

پشت بندهایی در سمت شرقی ساختمان در طول دوره عثمانی اضافه شدند. در این زمان ایاصوفیه به یک مجموعه تشکیل شده از مقبره ها، یک فواره، کتابخانه و غیره بود. زمانی که به مسجد تبدیل شد موزاییک ها و پنل ها حفظ شدند ولی نقاش های چهره ها پوشانده شدند. بعد از قرن 18 ام پانل های موزاییکی نیز به طور کامل پوشانده شدند.

آدرس : Sultan Ahmet Mahallesi, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

همه چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه

ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه؛

تمام روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر – دوشنبه ها بسته است.

سخن آخر

مجله گردشگری تاپ توریست به شما کمک می‌کند تا با دیگر جاهای دیدنی ایران  از جمله جاهای دیدنی تهران ، و ترکیه بیشتر آشنا شوید و گشت ‌و گذار جذابی را تجربه کنید. همچنین برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی ایران ( جاهای دیدنی کاشان ، و... ) و نقاط دیگر جهان  وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست ( toptourist.ir  ) شما را همراهی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار