اقدامات تاریخی مسلمانان در زمان انتشار طاعون بزرگ
کد خبر: ۱۷۴۱۰۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: 2020 March 18    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
ابن بطوطه جهانگرد معروف در سال ۷۴۹ هجری شاهد «طاعون» بزرگ در دمشق بود. او درباره طاعون بزرگ از «مسجدالأقدام» سخن می‌گوید. مسجد بزرگی که داخل آن سنگی که پیامبر موسی (ع) روی آن قدم گذاشته قرار داشت. مردم شهر از زن و مرد با وجود اختلافات در مسجد گِرد آمدند، یهودیان با تورات، مسیحیان با انجیل و مسلمانان با قرآن، همه به سوی مسجد الاقدام رفتند، دعا می‌خواندند و به درگاه خداوند برای دفع اندوه و بلا، التماس می‌کردند.

اقدامات تاریخی مسلمانان در زمان انتشار طاعون بزرگ

اقدامات تاریخی مسلمانان در زمان انتشار طاعون بزرگاختصاصی«تابناک با تو»؛ در این گزارش به چند ماجرای تاریخی و نحوه برخورد مسلمانان با همه‌گیری‌ها و بیماری‌ها واگیر می پردازیم.

دعا در مواجهه با «طاعون»در مصر و دمشق
ابن بطوطه جهانگرد معروف در سال ۷۴۹ هجری شاهد «طاعون» بزرگ در دمشق بود. او درباره طاعون بزرگ از «مسجدالأقدام» سخن می‌گوید. مسجد بزرگی که داخل آن سنگی که پیامبر موسی (ع) روی آن قدم گذاشته قرار داشت. مردمِ شهر، از زن و مرد با وجود اختلافات در مسجد گِرد آمدند؛ یهودیان با تورات، مسیحیان با انجیل و مسلمانان با قرآن، همه به سوی مسجد الاقدام رفتند، دعا می‌خواندند و به درگاه خداوند برای دفع اندوه و بلا، التماس می‌کردند.

ابن بطوطه می‌گوید: ارغون‌شاه، ملک الأمرا و نایب سلطان دستور داد تا منادی در دمشق با صدای بلند ندا دهد و مردم را به سه روز روزه‌ گرفتن فرابخواند و در سه روز مردم در آشپزخانه‌ها چیزی نپزند، آخرین روز پنجشنبه بود. سپس امرا، افراد شریف، قضات و فقهاء و سایر قشرها با وجود اختلافات و تفاوتها در مسجد دور هم جمع شدند و شب جمعه را به نماز، ذکر و دعا خواندن پرداختند.

ابن بطوطه می‌گوید در مسجد همه از کوچک و بزرگ با گریه و با کتابها به خدا تضرع می‌کردند، امیران پیاده و پابرهنه آمده بودند، شب را در مسجد ماندند و وقتی به شهر بازگشتند خداوند بر آنها آسان گرفت و تعداد کشته‌شدگان به ۲ هزار تن کاهش یافت، این در حالی بود که جسدهایِ روی هم تلنبار شده در خیابان‌های قاهره به دلیل طاعون یا «مرگ سیاه» در یک روز به ۲۴ هزار نفر می‌رسید. طاعون به مدت ۱۵۰ سال بر بلاد شام می‌آمد و می‌رفت، تا جایی که در برخی اسناد تاریخی درباره روستاهایی نوشته شده که بر اثر طاعون ویران و خالی شدند.

اقدامات تاریخی مسلمانان در زمان انتشار طاعون بزرگ

طاعون بزرگ

ابن تغری بردی در کتابش «النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة» می‌نویسد در سال ۷۴۹ بیماری طاعون در سراسر جهان به اوج خود رسید و بلاد اسلامی از این آن متأثر شدند، گرانی در فارس، عراق، دیاربکر، آذربایجان و خراسان بیداد می‌کرد. مردم بدون مزد، تابوت می‌ساختند و مردگان را می‌شستند، قبر حفر می‌کردند و در یک قبر بیش از چهل جسد دفن می‌شد و گرانی شرق و غرب عالم را فراگرفت.

بردی می‌نویسد در مصر وبا شدت گرفت و در ماه رمضان به اوج رسید، از مردم خواستند به مساجد بروند و دعا کنند، روز جمعه ششم رمضان مصری‌ها به مساجد رفتند، در قنوت نماز، دعای بسیار خواندند و چند روز در مسجدجامع الأزهر، البخاری خواندند.

درمان‌گاه‌های سیار برای درمان بیماری‌های همه‌گیر

خدمات طبی سیار، که در اطراف شهرها و روستاها به راه می‌افتادند تا قربانیان بیماری‌های واگیر و فجایع طبیعی را درمان کنند، درمانگاه سیار روی شتر قرار داشت، یک قافله‌ی بزرگ که در آن پتو برای بیماران، غذا، آب، دارو و وسایل انجام جراحی وجود داشت، بیمارستان سیار دارای خدمات برای زندانیان و نگهبانان بود و به آنها خدمات طبی ارائه می‌دادند.

اقدامات تاریخی مسلمانان در زمان انتشار طاعون بزرگ

درباره گرانی و خشکسالی نیز ابن‌تغری در جلد چهاردهم کتاب النجوم الزاهره می‌نویسد در سال ۸۲۳ نیل کم آب شد و قیمتها بالا رفت، از مردم قاهره خواستند تا سه روز روزه بگیرند و سپس برای خواندن نماز استسقا به بیابان رفتند. منبری در نزدیکی قبه‌النصر برپا کردند و سوره انعام خواندند. جمعیت افزوده شد، دو ساعت از طلوع آفتاب می‌گذشت. مؤيد، سلطان مملوکی سوار بر اسبش آمد، لباس سفید پشمی پوشیده بود، از اسب پیاده شد و در سمت چپ منبر نماز خواند. مردم را به توبه و استغفار فراخواندند. روز بعد نیل ۱۲ انگشت بیشتر شده بود، مردم به خاطر استجابت دعایشان به شادمانی پرداختند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
11
55
خب که چی، یعنی درای حرم و مساجد رو باز کنید بریم توش دعا بخونیم کرونا بره!!!!!!!!! خب آقایون سران که خودشون رو گذاشتند داخل گاوصندوق که کرونا نگیرن، از گاوصندوقشون بیان بیرون بیان وسط جمعیت دعا بخونن!!!!! اول مسئولین بعد مردم!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
شما هم میتونی خودتو توی خونه حبس کنی کرونا نگیری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
10
50
پس نتیجه میگیریم هنوز در هزار سال قبل سیر میکنیم
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
9
20
از دانش روز استفاده کنیم و " در اکنون و اینجا زندگی کنیم و نه در آنموقع و آنجا ". خلاصه گفتم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دانش روز، عاجز تر از کشف یه داروی ساده برای کروناست، تاریخ تکرار میشه، چیزی عوض نشده فقط شاید لباس ها، ...ما به اشتباه فکر می کنیم رو به جلو حرکت می کنیم اما در واقع دور خودمون می چرخیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
2
5
البته این برای طاعون هست. هر زمانی افراد باید به شیوه ای همکاری کنند.
محمدعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
13
9
آقایان و یا خانمهای محترم که پیام گذاشته اید. بالاخره خود معصومین (علیهم السلام) فرموده اند که بعضی از مقدرات را می توان با دعا و راز و نیاز تغییر داد. علم جای خود. ولی انسان یقیناً نباید توسلش را به ذات مقدس الهی و معصومین (علیهم السلام) که واسطه خیر و انشاءالله اجابت دعا هستند را قطع کند
محسن نعیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
4
3
خواندن دعا مغایرتی با رعایت نکات بهداشتی نداره! اون دوست عزیزی هم که نظر دادند که از دانش روز استفاده بشه بدونه که تمام دنیا در مواجهه با این ویروس مستاصل شده اند و علم و دانش چندانی در این زمینه وجود نداره. نشانه آن هم تعداد زیاد کشته ها در کشورهای پیشرفته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
4
خوب این داستان چه تجربه مفیدی برای ما داشت تا برویم پیاده سازی کنیم. بعد از این داستان تا چه زمانی طاعون ادامه داشت و به چه نحوی از بین رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
6
3
موارد شفای بیماران با واسطه ائمه ومساجد را هرکه انکار کند یا منافق است یا قلب بیمار دارد دهها مورد من شخصا میشناسم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار