چه نکاتی را در قرنطینه خانگی باید رعایت کنیم؟
کد خبر: ۱۷۳۸۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 March 16    -    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
باید در خانه بمانید و بیرون نروید. کار تعطیل، مدرسه و دانشگاه تعطیل، سرگرمی‌ها و تفریح‌ها تعطیل، ورزش و فعالیت‌های بدنی تعطیل و دیگر نمی‌توانید برای خرید بیرون بروید. جز در موارد بسیار ضروری نباید از خانه به بیرون قدم بگذارید؛ آن هم با دستکش و ماسک و رعایت ده‌ها نکته بهداشتی و سلامتی که باعث افزایش استرس شما می‌شوند.

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟به گزارش «تابناک با تو»؛ این روزها کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را به قرنطینه اجباری یا اختیاری برده است. مهم نیست در چه کشور و شهری زندگی می‌کنید؛ چون احتمالا دیر یا زود باید تن به یک قرنطینه خانگی بدهید.

ماندن در خانه ابتدا ساده و راحت به نظر می‌رسد ولی پس از چند روز می‌فهمید سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. تمام جهان شما به چند ده متر خلاصه می‌شود و احتمالا حریم خصوصی خود را کاملا از دست رفته می‌بینید.

دیدن دوستان و خانواده غیرممکن است و روال عادی زندگی کاملا مختل شده به نظر می‌رسد. شایعات و استرس‌های اطرافیان و فضای مجازی هم به این وضعیت دامن زده و بیشتر در انزوا فرو می‌روید.

باید در خانه بمانید و بیرون نروید. کار تعطیل، مدرسه و دانشگاه تعطیل، سرگرمی‌ها و تفریح‌ها تعطیل، ورزش و فعالیت‌های بدنی تعطیل و دیگر نمی‌توانید برای خرید بیرون بروید. جز در موارد بسیار ضروری نباید از خانه به بیرون قدم بگذارید؛ آن هم با دستکش و ماسک و رعایت ده‌ها نکته بهداشتی و سلامتی که باعث افزایش استرس شما می‌شوند.

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اگر در خانه یک کودک خردسال یا پیرمرد و پیرزن داشته باشید؛ وضعیت دو چندان سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و رسما وارد یک چالش بزرگ شده‌اید. محیط خانه کوچک‌تر و تنگ‌تر می‌شود و باید با چندین نفر دیگر مشترکی زندگی کنید.

کسی نمی‌داند چقدر باید در قرنطینه خوداختیاری بمانید. یک ماه و شاید بیشتر باید محیط خانه و در کنار خانواده زندگی عادی را دنبال و نکات بهداشتی و توصیه‌های گفته شده را در بالاترین سطح خود رعایت کنید.

رویکرد افراد پیرامون قرنطینه متفاوت است. برخی قرنطینه را یک فرصت عالی برای خوابیدن و تماشای تلویزیون می‌بینند و اصولا خودشان پیش دستی کرده و برای فرار از ویروس کرونا و آلوده نشدن ماندن در خانه را انتخاب کردند ولی برخی افراد قرنطینه را یک زندان تلقی می‌کنند و عصبانی هستند.

اصول اولیه

اگر مریض، سرماخورده و دارای بیماری‌های تنفسی و عفونی هستید؛ داستان قرنطینه شما با افراد سالم متفاوت خواهد بود. باید خودتان را از دیگران جدا کنید و در صورت امکان به تنهایی زندگی کنید تا هم امنیت سلامت شما تامین شود و هم سلامت دیگران به خطر نیفتد.

به توصیه سازمان بهداشت جهانی نباید به حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه دست بزنید و ارتباطات خود را با آن‌ها قطع و به کمترین حد ممکن برسانید. البته، هنوز مشخص نیست ویروس کرونا از انسان به حیوان یا برعکس قابل انتقال است یا خیر!

بهتر است هر شخص برای خودش یک اتاق یا محدوده اختصاصی داشته باشد و همه افراد خانواده در همه اتاق‌ها و مکان‌ها رفت‌وآمد نداشته باشند. موسسه C.D.C امریکا حتی توصیه می‌کند از دستشویی و حمام اختصاصی استفاده شود.

در گام بعدی، بهتر است دور از همدیگر نشسته و فاصله مطمئن را رعایت کنید. مثلا، وقتی در حال تماشای تلویزیون یا خوردن نهار و شام هستید؛ بهتر است با فاصله نشسته باشید.

آیا در خانه هم باید ماسک و دستکش بزنید؟ اگر فرد مریض و مشکوک به کرونا دارید؛ حتما استفاده از ماسک و دستکش در خانه ضروری است. حتی باید از تماس با سطوح و وسایلی که مشترک استفاده می‌شود نیز خودداری کنید.

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای عطسه و سرفه حتما از دستمال کاغذی استفاده کنید و پس از مصرف آن‌ها را در یک سطل آشغال دارای درب بریزید و بعد دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشورید. شستن دستان حتی اگر بیمار نیستید و عطسه یا سرفه نکردید نیز بارها در طی روز توصیه می‌شود.

لمس نکردن دهان، چشم، گوش و بینی هم از دیگر توصیه‌هایی است که برای پیشگیری با کرونا گفته شده است.

ظرف‌ها، لیوان‌ها، قاشق و چنگال، حوله و ملافه خود را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید. یعنی باید هر فردی وسایل شخصی خود را داشته و از وسایل دیگران استفاده نکند. تا حد امکان وسایل اشتراکی را نیز مجزا کنید. ابدا وسایل خود را با حیوانات استفاده نکنید و بعد از هر استفاده حتما با آب و صابون بشویید.

رومیزی‌ها، میزهای نهارخوری و کامپیوتر و تلفن، وسایل دستشویی و حمام، تلفن‌ها، صفحه‌کلید، تبلت، اوپن آشپزخانه و هر سطحی که مرتبا در خانه با آن در تماس هستید را باید ضدعفونی کرده و با مواد شوینده خانگی تمیز کنید.

مرتبا سطوحی که امکان آلودگی آن‌ها بالاست را ضدعفونی کنید. مثلا شیرهای سرویس‌های بهداشتی، درها و دستگیرها، سطح جاکفشی، کلیدها و سوییچ‌ها و هر شی دیگری که روزانه استفاده می‌کنید و مخصوصا در بیرون رفتن از خانه همراه دارید را باید ضدعفونی کنید. گوشی موبایل خود را فراموش نکرده و حتما روزانه براساس دستورات گفته شده پاک کنید.

بیشتر از گذشته مواظب سلامتی خود باشید و در صورت بروژ علایمی که در ارتباط با کرونا گفته شده است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. تمام اعضای خانواده باید سلامتی خود و دیگران را رصد و مراقبت کنند.

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای خریدهای ضروری فقط از خانه خارج شوید و آن هم نه گروهی و تمام اعضای خانواده. بهتر است خریدهای شما کاملا برنامه‌ریزی شده و با کمترین مراجعه‌ها صورت گیرد. سعی کنید خریدهای خود را از فروشگاه‌های بزرگ و یک‌جا انجام دهید.

از بردن افراد سالمند و مریض به بیرون از خانه خودداری کنید و بیشتر از گذشته مراقب آن‌ها باشید. زنان باردار هم باید اصول بهداشتی را بیشتر از افراد عادی رعایت کرده و اگرچه هنوز هیچ گزارشی در ارتباط با خطرات کرونا برای آن‌ها منتشر نشده است ولی به طور طبیعی در معرض خطر هستند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۷۰ الی ۸۰ درصد انتقال ویروس کرونا در چین درون خانه‌ها اتفاق افتاده است. چین به ناچار هزاران بخش ایزوله و تخت‌های خواب برای افراد تنها در سالن‌های ورزشی، ورزشگاه‌ها و محیط‌های بزرگ تدارک دیده است تا در معرض آلوده شدن توسط خانواده نباشند.

پرسش‌های بدون پاسخ

باز هم فارغ از اینکه در چه نقطه‌ای از این جهان زندگی می‌کنید؛ در قرنطینه خانگی با دردسرها و مشکلات یا پرسش‌هایی بدون پاسخ روبرو هستید.

مثلا، مشخص نیست این خود قرنطینه‌ای چند روز یا چند هفته طول می‌کشد. برای چه مدت نیاز به مواد غذایی داریم و در هر خرید باید چند روز قرنطینه را در نظر بگیریم؟ به چه مواد یا وسایل دیگر برای قرنطینه نیاز داریم؟

سرنوشت مدارس و دانشگاه‌ها چه می‌شود و کارمندان چند روز باید دورکاری کنند؟ آیا دولت‌ها حقوق و مزایایی برای کسب‌وکارهای زیان‌دیده از این وضعیت در نظر گرفتند؟

در قرنطینه خانگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در ایران شاهد برخی فعالیت‌ها و اقدامات در این زمینه بودیم. مثلا تاریخ دفترچه بیمه تامین اجتماعی به طور خودکار تا پایان فروردین ۹۹ تمدید شد یا ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به کاربران ثابت هدیه داده شد تا سرگرمی‌های آنلاین بیشتری در خانه‌ها داشته باشند.

همین‌طور، گفته شده است برخی عوارض و مالیات‌ها گرفته نمی‌شود یا سررسید آن‌ها به تعویق خواهد افتاد.

اگر شما در این خود قرنطینه‌ای سردرگم و با سوالات مبهم زیادی روبرو هستید؛ این وضعیت برای دیگران هم هست و نه تنها در ایران، بلکه مردم سراسر کشورها چنین وضعیتی دارند و هیچ بدبختی یا شوربختی دامن شما را نگرفته است.

پیشنهاد می‌کنیم با نوآوری، خلاقیت و همکاری این دوره خودقرنطینه‌ای را به فرصتی تکرارنشدنی تبدیل کنید؛ به‌ویژه اینکه داریم به روزهای تعطیلی عید نوروز و بهار نیز نزدیک می‌شویم و احتمالا یک قرنطینه طولانی مدت را در پیش داریم.

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
5
امکاناتی که در ایران درنظر گرفتند بی نظیره
تمدید دفترچه بیمه که هیچ خاصیتی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نمی دانم برخی همیشه ناراضی و غرغری هستند، یا اینکه کرونا آنان را غرونایی کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار