وال‌های آبی؛ قدرتمند‌ترین حیوانات جهان
کد خبر: ۱۷۳۸
تاریخ انتشار: 2015 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

وال‌های آبی؛ قدرتمند‌ترین حیوانات جهان

برخی از حیوانات قدرتمند به نظر می‌آیند، گوریل‌های نر با آن بدن‌های عضلانی یا فیل‌ها با توانایی از ریشه درآوردن درختان، اما قدرتمند‌ترین حیوان جهان در روی خشکی سکونت ندارد، زیستگاهش اعماق اقیانوس‌ها است.

براساس گزارش BBC، وال‌ها بزرگترين حيوانات زنده زمين هستند كه از بزرگترين ماهيچه‌ها نيز برخوردارند، و اكنون دانشمندان در مطالعه‌اي جديد توانسته‌اند قويترين وال جهان را مشخص كنند.

از ديگر يافته‌هاي مطالعه اين است كه اگرچه وال‌ها از قدرتي باورنكردني برخوردارند،‌ اما زماني كه به تور ماهيگيران ميا‌فتند كاملا ناتوان مي‌شوند، زيرا به اين اندازه‌ قوي نيستند كه بتوانند خود را از بند تور رها كنند. محققان دانشگاه كاروليناي شمالي در اين تحقيق دريافتند وال‌هاي آبي در گروه وال‌ها و دلفين‌ها براساس ميزان نيرويي كه مي‌توانند از خود ايجاد كنند، نيرومند‌ترين هستند. وال‌هاي آبي از ديگر وال‌هاي بزرگ قدرتمند‌ترند زيرا ميزان نيروي اين وال‌ها نسبت به ابعاد بدنشان كمتر از وال‌هاي آبي است.

بااين وجود،‌اين قدرت بالا نمي‌تواند به وال‌ها در رهايي از تورهاي رها شده ماهيگيران در دريا كمك كند و بسياري از وال‌هاي آبي براي رهانيدن خود از بند اين تورها دچار مشكلات فراواني مي‌شوند.

تا پيش از اين دانشمندان تنها توانسته‌بودند ميزان نيروي حركتي و رانشي دلفين‌هاي پوزه بلند را محاسبه كنند. دلفين‌ها و وال‌ها نيروي خود را از حركت بالا و پايين دم بزرگشان ايجاد مي‌كنند، نيرويي كه با هر حركت دم مي‌تواند بدن بزرگ آنها را به پيش براند. به گفته محققان نيروي اين حركت توسط دو گروه ماهيچه‌اي به نام ماهيچه‌هاي اپاكسيال و هيپاكسيال تامين مي‌شود،‌ماهيچه‌هايي كه نيروي ضربه‌هاي رو به بالا و پايين را تامين مي‌كنند.

محققان ميزان نيروي توليد شده توسط دلفين را با سطح مقطع عرضي ماهيچه اپاكسيال دم اين جاندار در ارتباط مي‌دانند. اين رابطه نسبت نيرو در واحد سطح ماهيچه را كه به فشار ماهيچه مشهور است،‌ آشكار مي‌كند. با محاسبه سطح مقطع عرضي ماهيچه‌هاي وال‌هاي بزرگتر محققان از نسبت به دست آمده براي محاسبه و تخمين نيروي خروجي از دم دلفين‌هاي پوزه‌دراز و وال‌هاي آبي استفاده كردند و وال‌هاي آبي را قدرتمند‌ترين موجودات ساكن اقيانوس‌ها معرفي كردند.

به گفته دانشمندان نيروي ايجاد شده توسط وال آبي مورد مطالعه كه وزني برابر 70 هزار و 800 كيلوگرم داشت، 60 كيلونيوتن بود و با توجه به اينكه وال‌هاي آبي ممكن است دو برابر اين ابعاد را نيز داشته‌باشند، پس قدرت آنها نيز مي‌تواند دوبرابر اين ميزان باشد. در مقايسه، فيل‌ها كه درحال حاضر بزرگترين حيوانات خشكي به شمار مي‌روند،‌ با وزني در حدود دو هزار و 500 كيلوگرم مي‌توانند نيرويي برابر 27 كيلونيوتن از خود ايجاد كنند.
همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار