چگونه کرونا را از آلرژی و آنفلوآنزا تشخیص دهیم؟
کد خبر: ۱۷۳۵۶۳
تاریخ انتشار: 2020 March 12    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
با شیوع گسترده کروناویروس در سراسر جهان و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس، اقدامات و توصیه‌های بهداشتی نیز بیشتر می‌شود و طبیعی است که افراد ممکن است با هر بار احساس خارش و گرفتگی گلو یا سرفه کردن نگران شده و احتمال آلوده شدن به کروناویروس جدید را بدهند.

با شیوع گسترده کروناویروس در سراسر جهان و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس، اقدامات و توصیه‌های بهداشتی نیز بیشتر می‌شود و طبیعی است که افراد ممکن است با هر بار احساس خارش و گرفتگی گلو یا سرفه کردن نگران شده و احتمال آلوده شدن به کروناویروس جدید را بدهند.

اگرچه شیوع کروناویروس موضوعی است که باید آن را بسیار جدی گرفت و موارد لازم را برای پیشگیری از ابتلا با دقت رعایت کرد اما باید توجه داشت که قرار نیست همه افراد به این ویروس مبتلا شوند.

یک استاد پزشکی و بیماری‌های عفونی در کلینیک "مایو" در آمریکا و مدیر گروه تحقیقات واکسن این کلینیک به توضیح تفاوت بین آلرژی معمولی، علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کووید-۱۹ و موارد مرتبط با آن‌ها پرداخته است که در ادامه به نقل از سی‌ان‌ان‌ می‌خوانید:

- خارش چشم و آبریزش بینی احتمالاََ نشانه آلرژی یا سرماخوردگی‌های معمول است.

از علائم اصلی آلرژی فصلی تحت تاثیر قرار دادن چشم‌ها و بینی است و بیشتر علائم نیز در ناحیه سر فرد بروز می‌یابد. احتمال ایجاد بثورات پوستی نیز در انواع آلرژی وجود دارد.

- علائم کروناویروس و آنفلوآنزا سیستماتیک‌تر است.

سیستماتیک‌ بودن علائم کروناویروس و آنفلوآنزا بدان معناست که تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کروناویروس جدید و آنفلوآنزا هر دو اندام‌های مختلفی از بدن و به خصوص دستگاه تنفسی تحتانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در صورت ابتلا به این دو احتمالاََ آبریزش بینی وجود ندارد اما علائمی مانند گلودرد، سرفه، تب یا تنگی نفس ممکن است در فرد بروز یابد.

هم‌چنین توجه به تب نیز در تشخیص این بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد، چرا که احتمال بروز تب در آلرژی‌ها بسیار کم است. هم‌چنین احتمال تنگی نفس در آلرژی‌ها نیز کم است مگر اینکه فرد به آسم مبتلا باشد.

- علائم آلرژی مرتباً اتفاق می‌افتد و معمولاً خفیف است.

در صورتی که علائم مشابهی را هر سال در زمان‌ها و مدت مشابهی تجربه می‌کنید، احتمالاً دچار آلرژی فصلی هستید. در این حالت، مصرف داروهای غیرنسخه‌ای (اُ تی سی) و رعایت سایر اقدامات احتیاطی بهداشتی به شما کمک می‌کند حال بهتری داشته باشید.

- علائم کروناویروس و آنفلوآنزا می‌تواند شما را ناتوان کند.

در صورت ابتلا به موارد حاد کروناویروس و آنفلوآنزا احساس خستگی و بدن درد در افراد وجود دارد، به حدی که کار کردن برای فرد دشوار شده و تمایل دارد تمام روز را در تخت‌خواب استراحت کند. این خستگی و بدن درد با خستگی ناشی از آلرژی متفاوت است. آلرژی ممکن است در شما ایجاد احساس خستگی کند اما باعث ایجاد درد شدید عضلات یا مفاصل نمی‌شود.

- علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزای خفیف معمولاََ به طور خودکار از بین می‌روند.

در صورت ابتلا به بیماری‌های عادی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزای خفیف طی چند روز با استراحت و مراقبت مناسب احساس بهتری خواهید داشت. مگر این که در سنین سالمندی باشید یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگری داشته باشید که نیاز به استراحت بیشتر و مراقبت‌های ویژه‌ای تا زمان رفع کامل بیماری خواهید داشت.

- علائم کروناویروس و آنفلوآنزای حاد با گذشت زمان تشدید می‌شود.

در صورت ابتلا به کروناویروس و آنفلوآنزای حاد با استراحت و گذشت زمان ممکن است علائم تشدید شود. این نشانه مطمئنی برای مراجعه به مراکز درمانی و پزشک است. در صورتی که تنگی نفس نیز از علائمی باشد که تجربه می‌کنید، احتمال ابتلا به کروناویروس بیشتر است. ابتلا به آنفلوآنزای حاد نیز می‌تواند منجر به ذات‌الریه شود که علائم مشابهی دارد، به همین دلیل در صورت تجربه تنگی نفس شدید بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

- علائم اولیه آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کروناویروس می‌تواند مشابه باشد.

متأسفانه مراحل اولیه سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کروناویروس بسیار مشابه است و برخی از موارد کروناویروس و آنفلوآنزا می‌تواند آنقدر خفیف باشد که حساسیتی ایجاد نکند. به همین دلیل باید علائم خود را دائم چک کنید و به خصوص اگر در گروه‌های آسیب‌پذیر قرار دارید و علائم هم‌چنان پابرجا بود به پزشک مراجعه کنید.

گروه‌های حساس شامل افراد مسن، افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های ریوی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی یا دیابت و هم‌چنین زنان باردار می‌شوند.

- موارد ابتلا به کروناویروس معمولاً زمینه‌ دارند.

در صورتی فکر می‌کنید به کروناویروس مبتلا شده‌اید، نیاز است به چند سوال پاسخ دهید. سوال‌هایی که در ادامه آورده شده، سوالاتی است که در صورت مراجعه به پزشک نیز از شما پرسیده می‌شود:

- آیا به تازگی سفری داشته‌اید و اگر داشته‌اید به کجا؟

- آیا یکی از اعضای خانه، محل کار یا مدرسه و دانشگاه شما به تازگی سفری داشته است و اگر بله به کجا؟

- آیا تاکنون با فردی که در مناطق شیوع کروناویروس حضور داشته دیدار داشته‌اید؟

- آیا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شیوع کروناویروس در آن گسترده است؟

ممکن است این موضوع کمی سختگیرانه به نظر برسد اما با توجه به کمبود کیت‌های تشخیص بهتر است پیش از توجه به چنین سوالاتی برای انجام تست به مراکز درمانی مراجعه نکنید. اگر دلیل محکمی برای ابتلا به کروناویروس ندارید، تنها به استراحت، مصرف مایعات زیاد و مصرف داروهای غیرنسخه‌ای که عموما برای سرماخوردگی تجویز می‌شوند، اکتفا کنید. اگر نگرانی بیش از حد دارید به جای مراجعه مستقیم به مراکز درمانی ابتدا با پزشک تماس بگیرید و تلفنی مشورت بگیرید.

- نباید بیماری را تنها به دلیل این که کروناویروس نیست، جدی نگرفت.

تنها در چند ماه گذشته ۳۰ میلیون آمریکایی به نوعی ویروس آنفلوآنزا آلوده شده‌اند که حالِ حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها به حدی وخیم بود که مجبور به بستری در بیمارستان شده و حدود ۳۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند و این در حالیست که کروناویروس در همین بازه زمانی تنها حدود ۳۳۰۰ قربانی داشته است.

اغلب ما به لحاظ فرهنگی و با وجود آمار بالای شیوع و ابتلا به آنفلوآنزا، عادت نداریم این بیماری ویروسی را چندان جدی بگیریم. حتی اگر کروناویروس نرخ مرگ و میر بالاتری داشته باشد اما باید توجه کرد هر چه شمار افراد مبتلا به یک ویروس مانند آنفلوآنزا بیشتر باشند، احتمال انتقال آن به دیگران نیز افزایش می‌یابد. این بدان معناست که حتی با تفاوت آماری در میزان مرگ و میر این دو ویروس، آنفلوآنزا شیوع بیشتری دارد و به مراتب بیشتر برای افراد عادی مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که ۳۰ میلیون نفر به ویروسی آلوده می‌شوند، احتمال آلوده شدن ۱۰ میلیون نفر دیگر نیز به دنبال آن‌ها زیاد است.

در آخر متخصصان توصیه می‌کنند هشدارهای پزشکی و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید و با رعایت بهداشت فردی و اولیه تا حد ممکن خود را در معرض خطر ابتلا به این ویروس‌ها قرار ندهید.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار