داستان «شیرین و فرهاد» سوژه‌ی نقاشی‌ شد
کد خبر: ۱۷۳۴
تاریخ انتشار: 2015 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
یک هنرمند، باور مردم بیستون درباره‌ی داستان «شیرین و فرهاد» را سوژه‌ی نقاشی‌هایش قرار داده است.

سعید چاواری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی برپایی تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی آثارش با عنوان «نقش شیرین» اظهار کرد: 13 تابلوی رنگ روغن و اکریلیک روی بوم در این نمایشگاه روی دیوار گالری رفته است. در این آثار که با الهام از داستان «شیرین و فرهاد» خلق شده‌اند، نقش‌هایی از شخصیت شیرین روی خط‌های میخی به تصویر کشیده شده است.

او ادامه داد: برخی مردم در منطقه‌ی بیستون اعتقاد دارند که تمام کتیبه‌هایی که در آنجا وجود دارد توسط فرهاد به عشق معشوقه‌اش «شیرین» کنده شده است. با این‌که در این کتیبه‌ها هیچ نقشی از شیرین وجود ندارد و تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، این باور به‌صورت جدی و عمیق بین مردم وجود دارد. آن‌ها شیرینی این افسانه و اسطوره را در وجود خود باور دارند و آن را پذیرفته‌اند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: من با سوژه قرار دادن این موضوع می‌خواستم این داستان و اسطوره را به نوعی زنده کنم. روی بستر همه‌ی بوم‌ها پوشیده از خط میخی است و روی آن‌ها پرتره‌ها و فیگورهایی از شیرین کار شده است. خط میخی در این آثار خوانشی نیست و به‌عنوان یک عنصر بصری از آن استفاده شده است.

چاواری ادامه داد: برای پرتره‌ها و پیکره‌ها هم از عکس استفاده کرده‌ام، اما سعی داشتم اصیل و قدیمی به نظر بیایند، به همین دلیل برای لباس آن‌ها از نقوش دوره‌ی ساسانی استفاده کردم که ساده‌شده‌ی عناصری مانند گیاهان و پرنده‌ه است. در کنار هر تابلو یک بیت شعر از منظومه «خسرو و شیرین» نظامی که مرتبط با فضای اثر است، قرار دارد.

نمایشگاه نقاشی‎های سعید چاواری از ۱۵ تا ۲۰ خرداد در گالری «هفت ثمر» به نشانی خیابان مطهری، کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار