شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو
کد خبر: ۱۷۲۸۳۲
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: 2020 March 05    -    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
رهاورد استعمار؛
ساپوریا یک خرده فرهنگ است که در جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو پدیدار شده است، و همچنین در تعدادی از کشورهای همسایه نیز گسترش یافته است. آنها گروهی از افراد تأثیرگذار در جامعه کنگو به‌شمار‌می‌روند که به ظاهر و لباس شیک علاقه ‌مند هستند، حتی آنها الهام بخش بسیاری از هنرمندان بین المللی مانند «سولانگ‌نویلز» و هنرمند محلی «پاپا ویمبا» بوده اند. اما داستان آنها چیست؟

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگواختصاصی«تابناک با تو»؛ ساپوریا یک خرده فرهنگ است که در جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو پدیدار شده است و همچنین در تعدادی از کشورهای همسایه نیز گسترش یافته است. آنها گروهی از افراد تأثیرگذار در جامعه کنگو به‌ شمار‌ می‌روند که به ظاهر و لباس شیک علاقه ‌مند هستند، حتی آنها الهام بخش بسیاری از هنرمندان بین المللی مانند «سولانگ‌نویلز» و هنرمند محلی «پاپا ویمبا» بوده اند.

اما داستان آنها چیست؟ چگونه می توانند با وجود فقر زیبا لباس بپوشند؟ اهمیت لباس در زندگی اجتماعی آنها چیست؟ بیایید با آنها آشنا شوید.

تاریخ ساپوریا به دوران استعمار در «برازاویل» و «کینشاسا» بازمی‌گردد؛ در آن زمان بردگان در خانه های اشرافی به جای پول در قبال کارهایشان لباس دریافت می‌کردند. این اتفاق جالب باعث شد تا کارگران کنگو انگیزه بیابند تا با فرومایگی تحمیل شده توسط اربابان فرانسوی و بلژیکی خود مبارره کنند و سعی‌کنند با سبک اربابان خود سازگار شوند، اما آنها سبک اروپایی را با سبک پرزرق و برق و افراطی خود مخلوط کردند.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

پس از جنگ جهانی دوم، سربازان کنگو از فرانسه به آفریقا بازگشتند و آخرین مدل‌های لباس و اکسسوارهای پاریسی را با خود به همراه آوردند و این سربازان به نام dandies یا افراد شیک معروف شدند.

به عنوان مثال امروزه می بینیم که آنها کراوات و کت و شلوار رنگی دارند که همه لباس های زیبا و گران هستند. این یک خرده فرهنگ است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، و هنوز هم در جامعه La Sape «انجمن افراد سرگرم‌کننده و زیبا» رواج دارد.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

کلمه La Sape یا Sapeurs از واژه اسلنگ فرانسوی se seaper گرفته شده است که به معنای «لباس زیبا»ست و همچنین یک کلمه مرکب است که این مردان برای اشاره به اجتماع خودشان استفاده می‌کردند. خشونت و جنگ ویژگی‌هایی است که هرگز با معیارهای اخلاقی مردان جامعه Sapeurs مطابقت ندارد. ظاهر درخشان و روحیه سرشار از شادی ​و سرگرمی آنها شعله ای است برای جوانان کنگو که از حقوق خود محرومند. آنها شهروندان خود را در مسیر تمدن، جهانی سازی و مدرنیته راهنمایی می‌کنند و آرزو دارند کشور خود را از جهان سوم بودن خارج کنند.

اما حال این سؤال پیش می آید که امروز چه اتفاقی برای جامعه ساپوری ها رخ داده است؟ مردم کنگو اعضای انجمن لاساپ را سمبلی ملی و مایه فخر و مباهات می دانند.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

آنها امروز در کینشاسا (پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو) و برزاوویل (پایتخت جمهوری کنگو) مورد تحسین و عشق مردم کنگو واقع شده اند. ساپوریا در این دو شهر به یک هویت فرهنگی تبدیل شده است. ساپوری ها افراد محترمی از طبقه کارگر هستند که پولی را که به سختی به دست آورده‌اند برای خرید زیباترین و شگفت آورترین لباس‌ها خرج می‌کنند. آنها فقط افرادی هستند که زندگی عادی را پشت سر می گذارند اما به مد علاقه شدیدی دارند.

آنها لباس های خود را از برندهای معروف مانند ورساچه، ارمانی، برادا، گوچی، جیوانجی، لوی ویتون و... می خرند. البته خرید از این برندهای معروف، اصلاً به این معنی نیست که آنها ثروتمند هستند بلکه اکثر آنها در شرایط مالی بسیار ضعیفی زندگی می‌کنند و میانگین درآمد آنها در یک روز فقط ۱۸ پنس است. با وجود این، آنها فقط لباس طراحان بین‌المللی مد و کفش های ساخته شده از چرم تمساح را می پذیرند ... حتی اگر هزینه زیادی برای آنها داشته باشد. این افراد حتی اگر مجبور به صرف نظر از بسیاری از نیازهای اساسی خود باشند، با این حال همچنان سعی در حفظ جامعه شیک و مد روز خود دارند.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

صرف نظر از میزان فقر در کینشاسا و برازاویل، این مردان زندگی لوکس و مجلل را پشت سر می گذارند. آنها لباس هایی را از مارک های بین المللی خریداری می کنند که هزینه های هنگفتی را برای آنها به همراه دارد. جای تعجب است که بیشتر این لباس ها واقعاً اورجینال هستند، اما برخی از ساپوری‌ها معتقدند که لباس آنها فقط مجموعه‌ای از لباس‌های مشابه برندهای بین‌المللی است و آنها را از فروشگاه های محلی معروف به «سولا» خریداری کرده‌اند، کلمه ای که به معنای «دست دوم» یا به انگلیسی Second Hand است.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

همانطور که قبلاً توضیح دادیم آنها در شغل‌های مختلف‌ کار می‌کنند تا بتوانند پول کافی برای تکمیل سبک زندگی خود تأمین کنند. در روزهای تعطیل شما می‌توانید این افراد را در رویدادها و فعالیت های محلی پیدا کنید و ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اغلب در مراسم تدفین نیز حضور دارند. مراسم تدفین به مکانهایی تبدیل شده اند که معمولاً ساپورها از آنجا بازدید می‌کنند. در مورد لباس آنها باید گفت که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از ویژگی های آن مشترک و ثابت است: مانند رنگ های روشن و جیغ، کراوات، عینک های آفتابی، شلوار، پیراهن ابریشمی و کلاه‌های رنگی. زندگی به عنوان یک ساپوری در کنگو به معنای انتخاب یک سبک لباس اغراق آمیز است.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

یکی از اعضای انجمن می گوید: این مردها مرد معمولی و دموکراتیک هستند که در همه حرفه‌ها فعالیت می کنند. آنها راننده تاکسی، کشاورز و نجار هستند و از طریق لباس جیغ و افراطی شان، بخشی از یک جنبش پیچیده سیاسی و فرهنگی به‌ شمار‌ می‌روند. خرید لباس گران در اولویت نیازهای روزمره آنان با وجود وضعیت بدی است که این افراد در آن زندگی می‌کنند.

این مورد عجیب وقتی پیچیده‌تر می شود که بدانیم این افراد خانواده و فرزند دارند. اولویت های جامعه ساپوریان ممکن است برای ناظر بیرونی بسیار ناپسند به نظر برسد، به ویژه هنگامی که می‌دانیم که آنها چه مقدار پول را برای لباس خرج می‌کنند. برخی از آنها حتی زندگی خود و دیگران را نیز در معرض خطر قرار می دهند، اما وضعیت آنها با آنچه در دنیای غرب می‌بینیم فرقی نمی کند؛ به عنوان مثال در ازای خرید لوکس ترین و جدیدترین لباس های مارک های بین المللی در دام بدهی می افتند.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

صرفنظر از جنبه های منفی آشکار جامعه ساپوری، ما می‌توانیم این جامعه را یک جنبش انقلابی بدانیم. گرایش آنها به سمت مد و وقف زندگی خود برای جامعه مسیری است که این افراد برای فرار از جامعه فقیرشان انتخاب می‌کنند. به عبارت دیگر آنها جامعه خود را هدایت می‌كنند تا به شرایطی غیر از وضعیت معمول روزمره در كنگو آگاه شوند.

اعضای جامعه La Sape می‌گویند که آنها از طراحی مارک های بین المللی پوشاک الهام گرفته اند. آنها لباس های خود را بر اساس هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها انتخاب می‌کنند، سعی می‌کنند همه رنگ لباس ها را آشتی دهند ، بنابراین می‌بینند که آنها لباس‌های آبی، بنفش، قرمز و زرد دارند به گونه ای که بدون شک توجه را جلب می کند. طبق عقیده آنها این روش ظرافت و سلیقه خوب آنها را در انتخاب لباس به تصویر می‌کشد.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

آنها همچنین توجه بین المللی را به خود جلب كردند. گینس مستندی كوتاهی را در مورد آنها منتشر كرد تا از آنها حمایت كند و جهانیان با ساپوری‌ها آشنا شوند. آنها همچنین در لباس های رنگارنگ خود، در تعدادی از کلیپ های موسیقی برای هنرمندان ظاهر شدند.

از نقطه نظر شخصی ما نمی‌توانیم به این افراد حق بدهیم زیرا آنها به جای نیازهای اساسی پول خود را صرف لباس می کنند، شاید اینکار تنها جنبه سرگرمی و استراحت برای افراد محروم کنگو باشد که در طول تاریخ مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. آنها به جای تلاش برای تأمین الزامات اساسی که حق همه ی انسانهاست تا بدون هیچ تلاشی به دست بیاورند، تصمیم گرفتند واقعیت دشوار را به چالش بکشند و در تلاشند آنچه باعث خوشحالی‌شان می‌شود به دست بیاورند، حتی اگر به نظر ما یک شادی پوچ باشد.

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

شیک‌پوشان فقیر، پدیده عجیب در کنگو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
56
49
مردم آسیا و آفریقا حتی پیشرفته ترین آنها مثل ژاپن و کره جنوبی همگی بدخت، بی هویت و مقلد غربی هاستند.

در کره جنوبی ببینید مردها خود را به چه شکلی در میارن و شبیه دختر هستند و بسیار تلاش دارند حتی در کوچکترین موارد هم شبیه آمریکایی ها باشند.

من مخالف فرهنگ غربی نیستم لاکن در حدی که جنبه های مثبت آن استفاده شود و نه ظواهر کثیف فرهنگ غربی
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آن‌ها این آزادی رو دارن که مطابق میل خودشون زندگی کنن، حتی اگه "میل"شون غرب‌زده باشه.
ولی ما ایرانیا فقط بلدیم بگردیم در هر نقطه‌ی دنیا یکیو پیدا کنیم که بهش گیر بدیم و مسخره‌ش کنیم.
ناشناس
| |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
يكي از نشانه هاي فقر فرهنگي شديد در يك جامعه ايسنت كه افراد آن جامعه ، ديگر مردم جهان را بي فرهنگ مي بينند و فرهنگ بومي خود را برترين فرهنگ دنيا مي دانند .
سید رسول زنگانلی
| |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
همه مردم جهان بدند و فقط ما خوشبخترین مردم جهانیم.
ناشناس
| |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
ما ایرانی ها تا ثابت نکنیم ازهمه بدبخت تروبی فرهنگ تریم ول نمی کنیم مثل این بالایی ها.
ناشناس
| |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
آره راست میگی اونها بی هویت اند.و ما با بی ارزش ترین پول جهان ، بیشترین اختلاس های دنیا ، دکل های گم شده نفت و تورم چند صد درصدی و توهم نسل برتر بودن با هویتیم
ناشناس
| |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
عجب دنیای کوچیکی داری... دایره فکری ت اندازه قوطی کبریته
دکتر حقیقی
| |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ایا با فرهنگ بالا و تربیت بالا می توان همه(همه) مردم یک سرزمین را بدبخت نامید؟!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
38
28
این بدبخت ها عقلشون رو از دست دادن. از هر 10 آفریقایی 9 نفر آلوده به ایدز یا هپاتیت هست.

آفریقایی یکی از تنبل ترین مردمان روی زمین هستند.

شما ببینید اکنون حدود 50 سال هست که استعمار در آفریقا تمام شده اما این ملت بیشعور حتی به هم نوعان خود هم رحم نمیکنند و یکدیگر به فجیع ترین شکل ممکن قتل عام میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
البته باید توجه داش که "فقر احمق میکند". اینا بدلیل سالها استعمار دچار هردوش هستن!
اميرحسين شفيعيان
| |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
خیلی از سعادت و نیک بختی ما محصول کشف و علاقه جمعی به قوانین و نظم است. برخی از شرایط محیطی مانند حاصل خیز بودن زمینها که میزان بهره وری را بالا می برد به ایجاد چنین قواعدی کمک می کند. لذا داشتن انگیزه و امکان کار، هیچ ربطی به ذات مردم ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
11
46
اره همه بد ونفهم هستند و فقط ما خوبیم و می فهمیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
عزیزم تومثل اینا زندگی کن همه درآمدت روبده برای لباس شیک بگرد.
ناشناس
|
Greece
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
54
18
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی سبک زندگی و پوشش غربی و فساد است همین است
پاسخ ها
امیر
| |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آره دیگه حتما آدامس هم میجوند - تاکسی هم سوار میشن و پس فردا سینما هم میرن همش از مضرات ماهواره میباشد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
9
4
فقر با جامعه این کارو می‌کنه. وقتی دنبال هر راهی برای تغییر هستن، طبیعیه که اتفاقات عجیب بیفته.
حس می‌کنم به تلخی آینده‌ی نزدیک جامعه‌ی ایرانی رو در این گزارش دیدم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
17
2
این بنده خدا ها تقصیری ندارند
گروهی ظالم سالیان سال آنها را به بردگی کشیدند و حقوق اولیه آن ها را بهشان ندادند و در عوض حقوق لباس های دست دوم خود را به نوکران خود می پوشاندند
و پس از استقلال هم این بردگان تنها دستآوردی که غرب بهشون بخشیده رو با خودشون به کشورشون آوردند

خدایش آدم این مطالب رو می خونه قدر کشور و انقلابش رو بیشتر می فهمه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
13
1
والا به نظر میاد لباساشونو بیشتر از اینکه خریده باشن از لباسای بیرون ریخته ثروتمندان اروپایی تهیه کرده باشن یه چیزی مثل پوشاک تاناکورای خودمون
علی ضامن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
17
اونوقت کنگوییا همشون مرد هستن ؟
mohammadreza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
12
1
استعمار و سلطه و در پی اونها فقر آخه چیزی واسه این بندگان خدا باقی نگذاشته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
7
3
همه دنیا حتی اگه قشنگی داشته باشه فقط به اینه که هرجایی فرهنگ خودش رو داشته باشه تا با دیدن اون روحت جلادپیدا کنه فکر کنید مردن قدیم که مسافرت میکردن به هرجایی که وارد میشدن لباس غذا زبان...‌ فرق داشت چقدر روشون اثر داشت امل حالا همه جا یه شکل شده و این اصلا قشنگ نیست تو کشور ما هم وضع همینه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
جلاء نه جلاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
11
3
جیب خالــــــی و فیس عالــــــــــــــی
علی
|
United States
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
2
13
خیلی هم شیک و خوبه . بعضی از ما ایرانیها جوری حرف میزنن مثل اینکه در مورد زندگی قبل از صد سال پیششون چیزی ندیدن و نشنیدن، عکسها و خاطرات اون دوران فقر و فلاکت ، موجوده فقط کمی باید زحمت خوندنش بکشین ! اکثر چیزایی که ما هم الان داریم ایرانی نیست و شیوه و سبک غربی و تا حدی شرقی هست ، مثل پوشیدن پیراهن ، کت ، شلوار ، همچنین موبایل ، تلویزیون و.... از نظر سبک غذا هم همینجوریه مثل پیتزا ، ساندویچ ، انواع سالادها و شیرینی ها . پس بهتره خودمونو الکی اینقدر بالا نبریم . همین دیدی که ماها به آفریقاییها داریم ، کشورهای اروپایی و امرکایی هم همبن دیدگاه رو نسبت به ایرانیها دارن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تا جایی که خوندیم این مطلب در ستایش ایرانیها نبود فقط گفت تقلید کورکورانه و بی محتوا چقدر نامتناسب وفیک هست.شما مخالفی؟حالا بگم فجیع ترین و مبتذل ترین اخلاق ایرانی ها چیه؟غریبه پرستی و تحقیر خودشون
علی
|
Netherlands
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
6
خیلی هم شیک و خوبه . بعضی از ما ایرانیها جوری حرف میزنن مثل اینکه در مورد زندگی قبل از صد سال پیششون چیزی ندیدن و نشنیدن، عکسها و خاطرات اون دوران فقر و فلاکت ، موجوده فقط کمی باید زحمت خوندنش بکشین ! اکثر چیزایی که ما هم الان داریم ایرانی نیست و شیوه و سبک غربی و تا حدی شرقی هست ، مثل پوشیدن پیراهن ، کت ، شلوار ، همچنین موبایل ، تلویزیون و.... از نظر سبک غذا هم همینجوریه مثل پیتزا ، ساندویچ ، انواع سالادها و شیرینی ها . پس بهتره خودمونو الکی اینقدر بالا نبریم . همین دیدی که ماها به آفریقاییها داریم ، کشورهای اروپایی و امرکایی هم همبن دیدگاه رو نسبت به ایرانیها دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار