پیوندجمجمه وپوست سربرای اولین باردرجهان
کد خبر: ۱۷۱۶
تاریخ انتشار: 2015 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
پزشکان آمریکایی برای اولین بار در جهان یک عمل جراحی پیچیده پیوند جمجمه و پوست سر را بر روی یک بیمار دچار سرطان انجام دادند که در حین این عمل همچنین یک کلیه و لوزالمعده جدید دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مرکز سرطان ام‌دی آندرسون در هوستون اعلام کرد جیمز بایسن، متخصص نرم‌افزار 55 ساله، عمل جراحی 15 ساعت‌های را از سر گذراند که با کمک بیش از 50 نفر از کاروران پزشکی انجام شد.

این عمل که در بیمارستان متدیست هوستون انجام شد تقریباً از 4 ماه پیش طراحی شده بود، اما تا 22 مه، 20 ساعت پی از اینکه به پزشکان گفته شد اندام‌های مناسب در اختیار قرار دارند، انجام نشد.

مایکل کلبوک، جراح ارشد از گروه جراحی پلاستیک بیمارستان متدویست هوستون که به انجام این پیوند جمجمه- پوست سر یاری رساند، گفت: «این جراحی بسیار پیچیده بود، زیرا ما مجبور بودیم که بافت‌ها را با استفاده از جراحی میکروسکوپی پیوند کنیم.»

او گفت: «تصور کنید که اتصال رگ‌های خونی با قطر 1.5 میلی‌متر زیر میکروسکوپ با بخیه‌هایی ریز با قطری نصف قطر موی انسان با ابزارهایی که برای ساختن ساعت‌های سوئیسی دقیق به کار می‌روند، انجام شود.»

بایسن، ساکن شهر آستین در تگزاس، در سال 2006 دچار لیومیوسارکوم، سرطان نادری که به عضلات صاف حمله می‌کند، تشخیص داده شد.

این سرطان به طور موفقی درمان شد، اما زخم بزرگی بر روی پوست سر و جمجمه بیمار باقی ماند.

مرد تکزاسی که همچنین در 5 سالگی دچار دیابت تشخیص داده شده بود، در قبل در سال 1992 پیوند دوگانه لوزالمعده و کلیه را انجام داده بود، اما این اندام‌ها نیاز به پیوند مجدد پیدا کرده بودند.

اما به علت زخم‌های جمجمه و پوست سرش پیوند دوباره ممکن نبود. در ضمن مشکلات کلیه و لوزالمعده او و داروهای مهارکننده ایمنی که برای جلوگیری از رد پیوند دریافت می‌کرد، بازسازی پوست سر را مشکل می‌کرد.

پزشکان با انجام یکباره همه این عمل‌ها این مشکل را حل کردند.

جسی سلبر، یکی از جراحان ارشد ام‌دی آندرسن گفت: «هنگامی‌که برای نخستین بار جیم را دیدم، این رابطه میان نیاز جیم به کلیه و لوزالمعده جدید و مصرف مداوم داروهای ضد پیوند برای حمایت از این اندام‌ها، و دریافت پیوند کامل جمجمه و پوست سر در همان زمان که با همین داروها حمایت می‌شوند، را شناسایی کردم.»
همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار