سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی
کد خبر: ۱۷۱۵۰۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 25    -    ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
دیدن یک‌کودک تنها در بیرون از خانه و در هوای به شدّت سرد در دانمارک، فنلاند، یا هر کشوری از کشورهای اروپای‌شمالی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست؛ در این کشورها اغلب والدین، کودکان خود را در هوای آزاد برای خوابیدن رها می‌کنند، زیرا بر این باورند که بچه‌هایشان در معرض هوای پاک قرار می گیرند و از خوابشان بهره بیشتری خواهند برد.

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالیاختصاصی«تابناک با تو»؛ دیدن یک‌کودک تنها در بیرون از خانه و در هوای به شدّت سرد در دانمارک، فنلاند، یا هر کشوری از کشورهای اروپای‌شمالی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست؛ در این کشورها اغلب والدین، کودکان خود را در هوای آزاد برای خوابیدن رها می‌کنند، زیرا بر این باورند که بچه‌هایشان در معرض هوای پاک قرار می گیرند و از خوابشان بهره بیشتری خواهند برد.

صحبت درباره این‌موضوع از آغاز ماه ژانویه سال جاری آغاز شد، زمانی که یک زن موزیسین دانمارکی به نام «امالی برون» عکسی در اینستاگرام منتشر کرد که او را همراه پسرش «اوتو»‌ی چهارماهه نشان می‌داد و آن‌دو در حال استکشاف و قدم‌زدن در باغ‌شان بودند، «اوتو» در عکس بیدار است، اما خانم برون اشاره می کند که پسرش، بیشتر وقتها در بیرون از خانه خوابانده می‌شود.

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی

همانطور که گفتیم این عکس در ژانویه منتشر شد، ماهی که سردترین ماه دانمارک به حساب می‌آید و متوسط درجه حرارت به ۲ درجه بالای صفر می‌رسد، خواباندن کودک در هوای سرد در فنلاند هم شایع است به طوریکه اهالی این کشور، فرزندان خود را در بیرون از خانه و در درجه حرارت ۲۶ درجه قرار می دهند تا خواب کوتاهی داشته باشند.

با انتشار عکس خانم برون در اینستاگرام بحث و جدل درباره این اقدام درگرفت، و تعدادی از والدین از کشورهای شمال‌اروپا تصاویری از قیلوله بچه‌هایشان در بیرون از خانه و در سرمای هوا را منتشر کردند و درباره اینکه چرا چنین حرکتی را انجام می‌دهند توضیح دادند.

خانم «کتی بالمر» کارشناس عادات خواب از لندن می‌گوید، بچه‌هایی که در بیرون از خانه می‌خوابند، خوابشان مدّت و عمق بیشتری دارد، بنابراین کیفیّت خوابشان بالا می‌رود و به نسبت اتاق خواب در معرض میکروب‌های کمتری قرار می‌گیرند.

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی

اما این سَبک خواباندن بچه‌ها در بیرون از خانه و در هوای سرد خطراتی هم دارد؛ از جمله درجه حرارت بدن کودک در بیرون از خانه و در فصل زمستان پایین می‌آید و در تابستان منجر به سوختگی پوست بر اثر تابش خورشید می‌شود، حتی از نظر امنیّتی احتمال دزدیدن بچه وجود دارد، در مناطق شهری هم آلودگی هوا در هر وقتی از سال می‌تواند آسیب‌زا باشد.

جالب است بدانید والدین اروپای‌شرقی وقتی می‌خواهند به رستوران بروند یا کار خاصی را در اداره‌ای یا ساختمانی انجام دهند بچه های به خواب‌رفته‌ی خود را بیرون از این اماکن قرار می‌دهند، به عبارتی دیگر وقتی مادر و پدر در حال خوردن غذا در رستوران هستند، فرزندشان در بیرون از رستوران داخل کالسکه و در هوای سرد کشورهای شمالی به خواب عمیقی فرو رفته‌است، توجیه والدین برای این کار این است که خوابیدن کودک در هوای باز باعث می‌شود تا از خواب لذّت و سود بیشتری ببرند و یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۰۸ میلادی بر فواید خواب کودک در هوای آزاد صحّه می‌گذارد.

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی

اغلب والدین در کشورهای شمال‌اروپا نسبت به پدر و مادرهای آمریکایی خوش‌بین‌تر هستند و با اعتماد به نفس فرزندان خود را در هنگام نوشیدن یا خوردن غذا بیرون از رستوران و کافه در کالسکه رها می‌کنند و معتقدند که بهتر است بچه بیرون باشد تا این که آن را با خود یه یک محیط شلوغ و پر سر و صدا ببرند، این موضوع باعث شده تا برخی کارشناسان واکنش نشان بدهند، آنها تنها ماندن کودک را تحت هر شرایطی نادرست می‌دانند.

«جنیفر شو»، پزشک اطفال ساکن آتلانتاجورجیا می‌گوید: وظیفه من اشراف و کنترل است، تصور کنید بچه نفسش قطع شود و والدین نزدیک فرزند خود نباشند.

البته این والدین آنقدرها هم که تصور می‌شود نسبت به فرزندان خود بی مبالات نیستند و تدابیری جهت اطمینان از سلامت کودکان در پیش می‌گیرند دکتر «شو» می‌گوید بعضی از پدر و مادرها از کالسکه‌های قفل‌دار استفاده می‌کنند یا کالسکه را با میخ می‌بندند تا مانع تحرک آن شوند، یک مادر هم از فنلاند در زیر پیج خانم «برون» نوشته بود که با یک دماسنج  درجه حرارت کالسکه را در بیرون از خانه اندازه گیری می‌کند.

برخی والدین هم در داخل کالسکه دوربین کار می‌گذارند و بچه ها را با لباس پشمی خوب می‌پوشانندو یا در کیسه خواب قرار می‌دهند و از کالسکه های ضد سرما استفاده می‌کنند.

اما در دانمارک مراکز نگهداری روزانه وجود دارد، و بیشتر آنها مکان‌های خواب کودک را در فضای باز قرار داده‌اند، در فرهنگ شمال اروپا به بچه ها آموزش داده می‌شود که ساعت های زیادی از روز را در فضای باز و هوای بیرون سپری‌کنند. اولویت در این کشورها سپری کردم اوقات در بیرون از خانه است و از کودکان شیرخواره تا افراد کهنسال در هر فصلی از سال با لباس های مناسب بیرون می‌روند، این سبک در مدارس هم دنبال می شود و کلاس های درس در جنگل ها و هوای طبیعی برگزار می شود.

سبک عجیب بزرگ‌کردن فرزند در کشورهای اروپای شمالی

آداب و رسوم بزرگ‌کردن بچه در شمال اروپا با ایالات متحده آمریکا متفاوت است، این تفاوت در سال ۱۹۹۷ میلادی و در یک اتفاق معروف بیش از پیش خودش را نشان داد، در آن سال یک مادر دانمارکی در شهر نیویورک فرزندش را بیرون رستوران برای خوابیدن قرار داده بود، به گزارش نیویورک پست او به دلیل در معرض خطر قرار دادن جان کودک ۳۶ ساعت را در زندان سپری کرد.

خطرات مرتبط با خواب در هوای باز بر فواید احتمالی آن می‌چربد. درجه حرارت کودک می تواند چهار برابر سریعتر از یک بزرگسال کاهش یابد. کارشناسان به والدین اروپای شمالی توصیه می‌کنند که دمای ۲۱ درجه سانتیگراد را در داخل خانه نگه دارند. خانم «شو» می‌گوید او مشتری های خود را ترغیب نخواهد کرد که فرزندان خود را در بیرون از خانه به خواب ببرند، اما در عین حال آنها را از انجام این کار دلسرد نخواهد کرد، او در این رابطه می‌گوید: من با والدینی که سعی می‌کنند این کار را امتحان کنند مشکلی نخواهم داشت. ایمن است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
12
90
بچه ها باید از همون نوزادی به سرمای استخوان سوز آن مناطق عادت کنند.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
6
33
این کشورها بدلیل اینکه آفتاب ندارند در بعضی مواقع که کمی آفتاب وجود دارد کودکان و حیوانات خانگی خود را برای استفاده از نور به بیرون می اورند و یا می خوابانند. در کشور دانمارک برای استفاده حد اکثری از نور حتی به پنجره ها پرده زده نمی شود و این چیز عجیبی نیست.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
7
40
از وقتی که ما رو بردن تو این به اصطلاح آپارتمان ها ( قوطی کبریت ) همه چیزمون به هم ریخت. کاش ما هم فضای باز و ایمن و هوای پاک داشتیم تا با بچه هامون از این کارا بکنیم.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
8
43
نوزادها را خيلى خوب ميپوشانند كه بهيچ وجه احساس سرما نمى كنند مهم اين است نوازاد از هواى آزاد و سالم استفاده كنند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
با تنفس هوای بسیار سرد احتمال داره بچه دچار عفونت ریه و مشکلات دستگاه تنفسی بشه.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
11
50
این دلقک بازی تو ساخت لغت جدید چیه؟
استکشاف؟؟!!
همه تون لیسانس عربی دارید؟
این ته مانده واژگان فارسی رو غنیمت بدونید!
لطفا اگر فارسی نمی دونید،ننویسید!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
شما برو لغت نامه دهخدا سرچ کن، نزدیک به یک صفحه برات معنی استکشاف رو میاره از متون کهن تا معاصر
ناشناس
| |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
حالا خیلی با پرستیژ دائم کلمات انگلیسی رو بکار ببریم اشکالی نداره!؟...
علی
| |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
جنابی که فارسی میدونی و نوشتی. باید عرض کنم خدمتت که
1- دلقک کلمه ترکی هست
2- لغت کلکه عربی
3- همه تون یه ترکیب فارسی هست ولی اشتباه هست. بادی بگی همه شما
4- غنیمت کلمه عربی هست
وحید
|
United Kingdom
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
0
13
البته شما درجه حرارت رو به فارنهایت نوشتید.وقتی نوشتید دو درجه بالای صفر در واقع منظورتون 16 درجه زیر صفر به سلسیوس بوده.26 درجه هم منظورتون 3 درجه زیر صفر بوده.
لازمه مترجمین محترم دقت و تلاش بیشتری داشته باشن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
3
16
والدین گرامی با احتمال دزدیده شدن کودک در این شرایط اصلا ارزش ریسک کردن ندارد... یکبار بچه دزدیده بشه بعیده تا آخر عمر بتوانید بچه رو پیدا کتید... خواهشا به این نوع خبرها توجهی نکنید.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
3
9
بنام خداامیدوارم کسانی که درقبال ی لغت عربی عصبی میشن ازاونانباشن که بابلغورکردن واژه های انگلیسی کلاس میذارن... اگرقراره زبان سره ونابی داشته باشیم درمقابل همه لغات بیگانه جبهه بگیریم! ممنون
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
10
31
دزدين بچه !!!؟؟؟ حالتون خوبه !؟
انگار حواستون نيست داريد در مورد امن ترين كشورهاي دنيا صحبت ميكنيد .
میم
|
Germany
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
5
15
خوش به حالشون غبطه خوردم واقعا چه کشوری دارند .در ایران هم در یک لحظه غفلت بچتو روز روشن می دزدن
ناشناس
|
Norway
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
4
9
ایتجا در اسکاندیناوی ترس از دزدین بچه وجود نداره و البته بخاطر بارش های مکرر برق و باران هوا علی رغم سردی بسیار پاک هستش برای همین مادران اسکاندیناوی با خیال راحت بچه را در فضای باز رها میکنند.
جهاندیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
1
امنیت و آرامش کشورهای اسکاندیناوی مثال زدنی است. حتا با کشورهای دیگر اروپا قابل مقایسه نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
0
اینجا ایران هست لطفا این خبرها رو پخش نکنید و خانواده ها رو به دردسر نیندازید هرچند تو همه دنیا دزدیدن بچه و خرید و فروش اونها وجود دارد... لطفا و خواهشا کمی در پخش خبر به شرایط و وضعیت کشور خودتون توجه داشته باشید و اینقدر بی مسئولیت خبر نگذارید...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار