مرموز‌ترین بیماری قرن بیستم که حل نشده باقی مانده است
کد خبر: ۱۷۱۳۵۱
تاریخ انتشار: 2020 February 20    -    ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
آیا کابوس‌هایی داشته اید که سعی می‌کنید از خواب بیدار شوید، اما نمی‌توانید؟ حدود ۱۰۰ سال پیش، برای میلیون‌ها نفر، چنین کابوسی به یک واقعیت تبدیل شد. جهان به یک مکان وحشت تبدیل شد

اپیدمی آنسفالیت، یا بیماری خواب جان میلیون‌ها انسان را گرفت. مردم به طور ناگهانی می‌مردند - با یک قاشق غذاخوری در دهان و یا با یک کتاب در نیمکت پارک. بدن آن‌ها قفل شده بود و مانند مجسمه‌های پارک بدون حرکت در جای خود مرده بودند!

مرموز‌ترین بیماری قرن بیستم که حل نشده باقی مانده است

این داستان یک بیماری وحشتناک، رمز و راز دارت که تا کنون حل نشده باقی مانده است. آیا می‌دانستید دانشمندان هنوز در مورد منشا بیماری همه گیر آنسفالیت که ۵ میلیون نفر را کشت و درمان آن چیزی پیدا نکرده اند! بله واقعا گیج کننده است!

برای اولین بار آنسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی) در سال ۱۹۱۵ در فرانسه وردون ظاهر شد. روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب اتریش کنستانتین فون این بیماری را توصیف کرد. در سال ۱۹۱۶ یک اپیدمی واقعی در اتریش آغاز شد که به سرعت به اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا و سپس کل جهان گسترش یافت.

این بیماری پس از آن که ناگهان ظاهر شد، شروع به کاهش کرد. با این حال، بیماری هنوز ناپدید نشده است: برخی از موارد در نقاط مختلف جهان مشاهده شده است.

"بیمار ۱: زن ۳۱ ساله. او در ۴ فوریه سال ۱۹۱۷ بیمار شد و از سردرگمی، سردرد و خواب آلودگی شکایت کرد. در روز ۲۶ فوریه، احساس سیری کرد و تمام روز در خواب بود، اما توانست با یک تماس تلفنی بیدار شود، با صدای طبیعی جواب داد و سپس به خواب رفت. خواب آلودگی به استاپور کامل (بی حرکتی کامل) افزایش یافت. فلج کامل عصب چشم، هر دو چشم بدون حرکت در گوشه بیرونی ثابت ماند و فلج کامل اندامها.

دوره اپیدمی بیماری خواب در سال‌های جنگ جهانی اول کاهش یافت. با مهمترین انفجار آنفلوانزا در تاریخ بشر که بیش از ۵۰ میلیون نفر را کشت. احتمالا به این دلیل است که آنسفالیت به خوبی شناخته نشد.

اولین قربانیان این بیماری سربازان بودند. در ابتدا، همه اثر سمی گاز خردل مورد استفاده آلمان در برابر نیرو‌های انگلیس و فرانسه را مقصر می‌دانستند. اما هنگامی که سربازان هر دو طرف بیمار شدند، پزشکان زنگ خطر را به صدا در آوردند. معلوم شد که بشریت با چیزی شبیه ویروس مواجه است، اما هیچ کس نمی‌دانست چگونه با آن مبارزه کند.

معمولا این بیماری خود را به شیوه‌های مختلف نشان می‌داد. مثل آنفلوآنزای ساده، با لرز، ضعف و سردرد. در بعضی موارد، بیماران بدون عوارض جانبی از بین میرفتند. بیشتر موارد در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال بود. کمتر از یک سوم قادر به بهبود و بهبودی بودند و یک سوم، حدود ۵ میلیون نفر درگذشتند.

و، اما بقیه که ماندند، مجسمه‌های متحرک باقی ماندند، و تنها مراقبت ویژه‌ای در زندگی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. بیماران "خواب آلود" که موفق به بهبودی شدند، از کلاسمایی رنج می‌بردند - حملات غیر قابل کنترل مانند جیغ زدن، لرزیدن، گریه و آواز بلند.

آن‌ها میگفتند که حالت استاپور کامل (بی حرکتی کامل) شبیه فشار یک نیروی خاص است که اجازه نمی‌دهد آن‌ها حتی یک عضله را حرکت دهند. دشوار است تصور کنید، چیزی شبیه به زندانی شدن در بدن خودتان است.
بخشی از قربانیان ناخوشایند این بیماری قادر به بیدار شدن از خواب نبودند. اما بعضی بیماران، در عوض، هیچوقت نمیتوانستند بخوابند. دو هفته بعد ازبی خوابی مردم را به دیوانگی سوق میداد و به ناچار به مرگ منجر میشد.

گفته شده است که احتمالا آدولف هیتلر مبتلا به آنسفالیت بوده و از لرزش رنج می‌برده و علائم شبیه به بیماری پارکینسون را داشته است. برخی محققان معتقدند که لرزش در دست - نتیجه بی ضرر‌ترین بیماری او و اختلالات فعالیت مغز بر تصمیمات او در آینده تأثیر می‌گذاشت.

دانشمندان دیگر چه می‌توانند بفهمند؟ متاسفانه خیلی زیاد نیست! یک کالبد شکافی از ضایعات در ماده خاکستری، هسته‌های پایه و مغز را نشان داد. به احتمال زیاد، آنسفالیت بر اثر یک ویروس است.

این بیماری توسط فرد به فرد و توسط هوا منتقل می‌شود. بیمار در فاز حاد با استفاده از دارو‌هایی که در بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، جدا می‌شود.

در مورد شیوع بیماری آنسفالیت، برای دهه‌ها هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. آخرین مورد شناخته شده بیماری خواب، که گفته شد در قزاقستان در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاده، تایید نشده است. در روستای Kalachi، حدود ۱۳۰ نفر از ۵۰۰ نفر ساکن به طور ناگهانی شروع به خواب برای روز‌ها و حتی هفته‌ها کردند. درست است، پس از آن آن‌ها بیدار شدند، به این صورت که گویا هیچ چیز اتفاق نیفتاده بود!

معلوم شد که معادن اورانیوم که در دوران شوروی مشغول به کار بودند، تنها چند کیلومتر از روستا فاصله داشت و منبع منوکسید کربن باعث خواب آلودگی مردم محلی شده بود.

در فرهنگ مدرن، مرد‌ها بیش از حد به بیماری خواب مبتلا نیستند. درخشانترین آن‌ها فیلم Awakenings است که در آن رابرت دنیرو نقش شخصیت مردانه یخ زده را بازی می‌کند و رابین ویلیامز - یک دکتر و دانشمند است که به دنبال راه‌هایی برای بازگشت بیماران خود به زندگی سالم است.
دیالوگ فیلم Awakenings
- آن‌ها چه باید بکنند؟ آن‌ها چه فکری می‌کنند؟
- آن‌ها فکر نمی‌کنند!
- ما می‌دانیم که برای اطمینان؟
بله
- از کجا؟
"چون در غیر اینصورت خیلی ترسناک است"

گفتگو‌های دکتر مالکوم سایر و النور کاستلو در فیلم بیدارگری (Awakenings)
در آغاز قرن بیستم، دانشمندان نمونه‌های مغز بیمار مبتلا به آنسفالیت را که برای صد سال حفظ شده بود و در آن زمان، بشریت مطمئن بود که مردم آینده با دانش و تکنولوژی خود، با بررسی نمونه، علت و درمان بیماری‌های وحشتناک را پیدا خواهند کرد، کالبد شکافی کردند.

اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است. ما نمی‌دانیم که در بیماری خواب چه می‌گذرد و چگونه می‌توان در صورت تکرار دوباره از این بیماری رهایی یافت؟

آیا شما از بیماری خواب خوانده بودید؟ آیا شما فکر می‌کنید دانشمندان قادر به حل این رمز و راز در قرن ۲۱ خواهند شد؟

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار