چرا باید کنسرو را بجوشانیم؟
کد خبر: ۱۷۱۱۰۸
تاریخ انتشار: 2020 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
جوشاندن کنسرو ها قبل از مصرف آن ها بسیار مهم است .همانطور که می دانید بر روی اکثر قوطی ها نیز نیاز به جوشاندن ۲۰ دقیقه ای درج شده است.

مصرف غذاهای کنسرو شده در سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته است . یکی از اصلی ترین دلایل رو آوردن مردم به این نوع غذاها ، کمبود وقت می باشد . همه ما می دانیم که غذاهای خانگی چقدر برای سلامتی مفیدند و در مقابل آنها غذاهای کنسرو شده چندان میانه خوبی با سلامتی ندارند . اما بهرحال در زندگی شلوغ امروزی نمی توان غذاهای سریع را نادیده گرفت .

غذای کنسرو شده

غذای کنسرو شده

جوشاندن کنسرو ها قبل از مصرف آن ها بسیار مهم است .همانطور که می دانید بر روی اکثر قوطی ها نیز نیاز به جوشاندن ۲۰ دقیقه ای درج شده است. باید توجه کرد که علاوه بر توجه به تاریخ انقضای مواد خوراکی مانند کنسرو ها از مصرف کنسروهایی که قوطی ‌های آن دارای نشت، برآمدگی، فرورفتگی و زنگ زدگی است، خودداری کنیم.
بوتولیسم چیست ؟

بوتولیسم چیست ؟

در این قسمت می خواهیم شما را با یک بیماری بسیار خطرناک آشنا کنیم که ممکن است در اثر مصرف غذاهای کنسرو شده در انتظار شما باشد . باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم عامل این بیماری است و این باکتری در غذاهای کنسرو شده به راحتی رشد می کند . این بیماری در ابتدا باعث فلج شدن فرد می شود و حتی در مواقعی که بیماری به درستی کنترل نشود به راحتی بیمار را به کام مرگ خواهد کشاند . این بیماری در میان کودکان شیوع بیشتری دارد .

زمانی که این بیماری بر اثر مصرف مواد غذایی به سراغ بیمار می آید , علائم آن اسهال ، استفراغ ، حالت تهوع و مشکلات تنفسی می باشد . این بیماری معمولا ۸ ساعت پس از مصر ف ماده غذایی آلوده خود را نشان خواهد داد . البته در پاره ای از مواقع چند روز طول می می کشد تا این بیماری خود را نشان دهد .

غذاهای کنسرو شده یکی از اصلی ترین جایگاه های رشد باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم می باشند که این باکتری در نهایت منجر به بیماری مهلک بوتولیسم می شود .دوبینی، تاری دید، خشكی زبان، فلج اندام‌ ها و عوارض گوارشی از علائم مسمومیت با سم بوتولیسم است که در اکثر مواقع ناشی از مصرف كنسروهای نجوشیده است.

در هنگام مواجهه با علائم اشاره شده در بالا، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. در این مواقع باید ضد سم متناسب با نوع سم عامل به بیمار تزریق شود. در برخی مواردی علاوه بر تزریق ضد سم، بستری شدن بیمار در بخش مراقبت های ویژه و انجام مراقبت های تنفسی لازم است که طول درمان را طولانی تر می کند.
چرا باید کنسرو را بجوشانیم؟

جوشاندن کنسرو

به نظر می رسد اکنون کاملا قانع شده ایم که چرا باید کنسرو را بجوشانیم؟ . این ماده غذایی اگر به اندازه کافی و در حرارت مناسب جوشانده شود ، قابل استفاده خواهد بود و خطری برای سلامتی ما نخواهد داشت . برای از بین بردن این باکتری جوشاندن بیست دقیقه ای قوطی کنسرو کفایت می کند . اما باید بدانید که علاوه بر این باکتری ، ماده ی خطرناک دیگری به اسم هاگ هم گاها در کنسرو ها رشد می کند . برای از بین بردن این ماده باید کنسرو به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۲۰ درجه جوشانده شود .

توجه داشته باشید که برای جوشاندن کنسرو بهتر است محتویات آن را درون یک ظرف خالی کنید و سپس آن را بجوشانید. چون با بسته بودن کنسرو ممکن است قوطی آن بترکد.


دلایل دیگر بیماری بوتولیسم

اما علاوه بر کنسرو ها این مسمویت می تواند بر اثر مصرف موادی یه مانند سوسیس، کالباس، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده ‌اند، ایجاد ‌شود. این مسمویت در موارد زیادی منجر به مرگ می شود. در هنگام مواجهه با علائم اشاره شده در بالا، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. در این مواقع باید ضد سم متناسب با نوع سم عامل به بیمار تزریق شود. در برخی مواردی علاوه بر تزریق ضد سم، بستری شدن بیمار در بخش مراقبت های ویژه و انجام مراقبت های تنفسی لازم است که طول درمان را طولانی تر می کند.

مجله ایده آل تکنولوژی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار