تاریخچه مد و فشن از آغاز پیدایش تاکنون
کد خبر: ۱۷۰۶۵۲
تاریخ انتشار: 2020 February 14    -    ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
دنیای مد و فشن امروزه به‌قدری اهمیت پیدا کرده است که تقریباً تمامی اقشار جامعه از تمام کشورهای جهان خواسته یا ناخواسته درگیر آن هستند و بی‌میل نیستند که در جهت جریان آن حرکت کنند و مطابق روز دنیا پوشش ظاهر خود را تغییر دهند. کلماتی مانند مد، کوتور، ژرسه و مانتو که روزانه آن‌ها را می‌شنویم اصالتی فرانسوی دارند.

تاریخچه مد و فشن از آغاز پیدایش تاکنون«تابناک باتو» دنیای مد و فشن امروزه به‌قدری اهمیت پیدا کرده است که تقریباً تمامی اقشار جامعه از تمام کشورهای جهان خواسته یا ناخواسته درگیر آن هستند و بی‌میل نیستند که در جهت جریان آن حرکت کنند و مطابق روز دنیا پوشش ظاهر خود را تغییر دهند. کلماتی مانند مد، کوتور، ژرسه و مانتو که روزانه آن‌ها را می‌شنویم اصالتی فرانسوی دارند. این کشور همراه با کشورهایی مانند انگلستان، ایتالیا، امریکا و ژاپن را می‌توان صاحب اصلی مد و فشن در دنیا دانست اگرچه سایر کشورهای دیگر نیز شناسه‌های خاص خود را دارند. اگر مایل هستید در مورد دنیا و تاریخچه مد و فشن و شروع آن در جهان و ایران اطلاعات جامعی داشته باشید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

تاریخچه مد و فشن در جهان

اگرچه برای اولین بار خانه طراحی لباس در شهر پاریس فرانسه به صورت رسمی افتتاح شد اما نمی‌توان گفت که شروع مد و فشن از زمان افتتاح این خانه بوده است چرا که قبل از آن نیز افراد ناشناخته زیادی بودند که ایده‌های خود را پیاده می‌کردند و به مشتریان خود ارائه می‌کردند. بعد از افتتاح خانه‌های مد افراد طراح و هنرمند این فرصت را پیدا کردند که طرح‌های خودشان را بیشتر به معرض نمایش بگذارند و فروش بیشتری داشته باشند. به صورت کلی تاریخچه مد و فشن از زمان شروع خود همواره تغییرات و تحولات بسیار چشمگیری داشته است.

شروع قرن ۲۰ تا دهه ۱۹۴۰

در آغاز قرن ۲۰ می‌توان گفت مرکز مد و فشن در جهان شهر پاریس بود و تمام طراحان از سراسر دنیا نمونه کارهای خود را به این کشور می‌فرستادند و نمایشگاه‌های پاریس توانستند رونق بالایی داشته باشند. مجلات مد در این سال‌ها شروع به چاپ عکس‌های مختلف از طراحی لباس کردند و توانستند در سراسر دنیا فروش خوبی داشته باشند. سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ لباس‌هایی در میان زنان مد شده بود که در دوران شکوفایی Chales Worth رایج بود. اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ صنعت مد بسیار گسترده شد و صنعتی شدن زندگی تأثیر زیادی در این گستردگی داشت. مزون Redfern اولین خانه مدی بود که توانست از مردم سفارش قبول کند. پیراهن‌های زیبا و انواع کلاه‌ها در این سال‌ها بیشتر مورداستفاده قرار گرفتند.
در دهه ۱۹۱۰ استفاده از مد انعطاف بیشتری پیدا کرد و شهر پاریس برای اولین بار مد را به تمام جامعه ترویج داد. شلوارهای تنگ، کلاه و رنگ‌های شاد در این دوره بیشتر استفاده شد. Paul Poiret برای اولین بار لباسی طراحی کرد که فرد به‌تنهایی و بدون کمک دیگران می‌توانست بپوشد. هنر دکو Deco دچار انقلاب شد و به تمام کشورها رسید و پارچه‌های توری به همراه کلاه‌های نمدین و بی لبه به مد روز تبدیل شدند. شوی لباس زنانه برای اولین بار در این دوره راه‌اندازی شد. دهه ۱۹۲۰ را می‌توان نقطه عطفی در تاریخچه مد و فشن دانست چراکه در فاصله بین دو جنگ جهانی اتفاق افتاد و دوران طلایی مد فرانسه بود. لباس‌هایی که شبیه به لباس هنرپیشگان بودند در این دوره وارد بازار شدند. کلاه پوش‌های پف‌کرده جایگزین چترهای کوتاه شدند. لباس زنان به لباس مردان شباهت پیدا کرد. پوشش مردان از حالت رسمی به غیررسمی و راحت تغیر پیدا کرد و همه اقشار جامعه مانند جوانان لباس می‌پوشیدند. پیراهن کوتاه، شلوار کوتاه (گلف) بسیار استفاده می‌شدند.
در دهه ۱۹۳۰ بیشتر طراحان در خدمت لباس‌های زنانه بودند و بیشتر بر روی آن مانور دادند و تنوع زیادی در لباس‌ها زنان ایجاد شد و مد و فشن باعث شد زنان شروع به لاغرتر کردن خود بکنند تا مطابق با مد روز پیش بروند. بعد از جنگ پاریس مرکز جهانی مد شد و تمامی مدهای جدید از این شهر به سراسر دنیا منتقل می‌شد. طراحی لباس در دهه ۱۹۴۰ از پاریس تا نیویورک گسترش پیدا کرد. همچنین در آلمان نیز طراحی و مد شروع به گسترش کرد. لباس‌های مردان در این دوره ساده‌تر و شکیل‌تر نسبت به دوره‌های قبل بود. لباس‌های ورزشی در این دوره به دنیا شناسانده شدند. همچنین طراحی لباس زنانه به صورت مخصوص با برند مارک کریستین دیور در این دوره شروع شد.


دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰

با بهبود شرایط اقتصادی جوامع دنیای مد و فشن نیز پیشرفت کرد وز نان توانستند در جامعه نقش‌های مهم داشته باشند. در دهه ۱۹۶۰ ایتالیا تبدیل به مرکز دنیای مد و فشن شد و یک انقلاب در دنیای مد اتفاق افتاد و لباس‌ها شبیه به لباس‌های دخترانه بچگانه شدند و آزادی بیشتری به فرد می‌دادند. رواج شلوارهای جین و چسبان در این دوره اتفاق افتاد. در دهه ۱۹۷۰ سلیقه‌های شخصی حرف اول را در دنیای مد و فشن می‌زدند و هر کس مطابق سلیقه خود لباس می‌پوشید. نمایش لباس مردانه بر تن مانکن‌ها در این دوره اتفاق افتاد و باعث همه‌گیر شدن استفاده از لباس‌های راحت و سلیقه‌ای شد.


دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰

مد از دهه ۱۹۸۰ تقریباً به شکوه نهایی خود رسید و دنیای مد و فشن رونق بسیار زیادی گرفت. شوهای لباس به‌کرات برگزار می‌شد و تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شد. دهه ۱۹۹۰ تقریباً مد برگرفته از لباس بردگان و غلام‌ها بود و تقریباً لباس و مد به یک ثبات استاندارد رسید.محصولات خود را به تمام جهان نشان دهند و تقریباً هر آنچه مد روز بود در کمتر از یک ماه به سراسر دنیا می‌رسید.

تاریخچه مد و فشن در ایران

ایرانیان همواره در طول تاریخ سبک پوشش خاصی داشته‌اند که برگرفته از سنت و تمدن آن‌ها است. با ورود اسلام به ایران مد و فشن نیز از آن تأثیر زیادی گرفت اما به‌مرورزمان مد و فشن غرب در ایران نیز رواج پیدا کرد. دوره قاجار را می‌توان دوره اول تحول دنیای مد و فشن در ایران دانست چراکه درباریان و دانشجویان زیادی از ایران به کشورهای اروپایی رفت‌وآمد داشتند. ناصرالدین‌شاه شخصاً علاقه زیادی به مد و فشن غرب داشت و یکی از مشوقان اصلی در تغییر سلیقه‌ ایرانیان بود. با سلطنت رضاخان تجدد و مدگرایی در زندگی مردم پررنگ‌تر شد و اولین مدی که ایرانیان از غرب دریافت کردند هیپی‌گری نام داشت. اولین طراح مد در ایران یک زن به نام زینت جهان شاه بود که دختر یکی از سرهنگ‌های وزارت جنگ ایران بود. زینت شاه اولین لباس‌فروشی غربی را در سال ۱۳۲۱ در تهران افتتاح کرد. امروزه دیگر تمام قومیت‌های ایرانی مطابق با دنیای مد و فشن دنیا به‌روز می‌شوند و به‌شدت تحت تأثیر مد و فشن غرب هستند.

بانک روسری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار