شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی
کد خبر: ۱۷۰۶۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
قرن بیستم، بهترین اختراعات تاریخ را برای انسان ها به ارمغان آورد، از جمله دستاوردهای مهمّی مانند کامپیوتر شخصی و نخستین جاروبرقی ها. اما وقتی به سیر تطوّر و پیشرفت این اختراعات رجوع می کنیم و به شکلی که نخستین بار ظاهر شده اند باز می گردیم، ملاحظه می کنیم که هر یک از آنها به شکل قابل توجّهی در طول سالها تغییر کرده اند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزیاختصاصی«تابناک با تو»؛ قرن بیستم، بهترین اختراعات تاریخ را برای انسان ها به ارمغان آورد، از جمله دستاوردهای مهمّی مانند کامپیوتر شخصی و نخستین جاروبرقی ها. اما وقتی به سیر تطوّر و پیشرفت این اختراعات رجوع می کنیم و به شکلی که نخستین بار ظاهر شده اند باز می گردیم، ملاحظه می کنیم که هر یک از آنها به شکل قابل توجّهی در طول سالها تغییر کرده اند. برخی از فناوری ها برای استفاده در آشپزخانه و برخی دیگر روانه دفاتر اداری و... شدند. در این گزارش می توانید به شکل برخی از این اختراعات که در قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا رواج داشتند نگاهی بیندازید، تا میزان پیشرفتی را که تا به حال داشته و به شکل امروزی در آمده اند را ببینید.

۱. جارو برقی

قبل از اختراع جارو برقی مردم با جارو دستی زمین را پاک می کردند. می توانیم بگوییم که ایده جارو برقی به نیمه قرن نوزدهم باز می گردد، وقتی که مخترع آن یک فرچه دایره ای شکل را به چرخ بسته بود تا فرآیند نظافت آسانتر انجام شود. این روند را ادامه دادند تا جایی که کار به اختراع ساز و کارهایی خلاقانه تر رسید که هدف از آن کاهش میزان خستگی و صرف انرژی ناشی از جارو زدن بود. در نهایت جارو برقی در سال ۱۹۱۱ میلادی اختراع شد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

جارو برقی اصلی در سال ۱۹۰۱ میلادی اختراع شد، ایده ساخت جارو برقی در ابتدا به خوبی ساخته و پرداخته نشده بود، ایده ساخت جارو برقی به احساس نیاز مخترعی به نام «هوبرت بوث» بازمی گشت که می خواست واگن های ایستگاه راه آهن را تمیز کند. روش تمیز کردن او از طریق ایجاد جریان هوا و دمیدن آن به سمت نقطه ای بود که قصد نظافت و پاکسازی آن را داشت، و طبیعتاً ایده محکم و قابل اعتماد برای تمیز کردن وسایل نبود، به محض اینکه جریان هوای فشرده را به سمت منطقه و وسایل مورد نظر هدایت می کردند، وسایل و اثاث به نقطه دیگری پرتاب می شدند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

با آغاز سال ۱۹۰۸ میلادی، جارو برقی به شکل امروزی درآمد. در سال ۱۹۰۸ میلادی طراحی جارو برقی از سر گرفته شد، به طوریکه خاصیّت مَکش برای گرفتن غبار و ریخته شدن آنها در کیسه به جارو برقی ها اضافه شدند. شرکت «هوور» پیشگام تولید جارو برقی بود که تا به امروز هم به عرضه تولیدات خود ادامه می دهد. این روزها، جارو برقی ها در شکل ها و اندازه های مختلف به بازار آمده اند، اما یکی از پیشرفته ترین آنها، روبات جاروکننده «رومبا» است که می تواند با حفظ نقشه خانه، سطوح مختلف را تمیز کند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۲. لباسشویی

ساخت نخستین ماشین لباسشویی در سال ۱۹۰۸ میلادی صورت گرفت، قبل از پیدایش این ماشین لباسشویی مردم لباس های خود را در حوض می شستند و آن را از بند آویزان می کردند تا خشک شود. اما با آغاز سال ۱۹۰۸ میلادی، نخستین ماشین لباسشویی به نام «ثور» پا به عرصه تولیدات لوازم خانگی گذاشت که لباس ها را می شستند و در مدت کوتاهی خشک می کردند. این ابزارهای گرانقیمت به ندرت در خانه همه مردم یافت می شد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

ماشین لباسشویی با آغاز دهه نود قرن بیستم در بیشتر خانه ها وجود داشت. پس از آنکه ماشین لباسشویی محبوبیت زیادی به دست آورد، طراحی های جدید آن به بازار آمدند که طرح هایی ساده و قوی بودند. در آن زمان ماشین لباسشویی دوقلو شایع شده بود، یک طرف برای شستن و طرف دیگر برای خشک کردن بودند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۳. اتو

پس از خشک شدن لباس ها، از اتو برای خلاص شدن از چروک ها استفاده می کردند. با وجود اینکه اختراع اتو در اواخر قرن ۱۹ صورت گرفت، اما اتوی برقی تا اواسط قرن بیستم رواج نیافته بود. با آغاز دهه پنجاه قرن بیستم، اتوها می توانستند هم با بخار و هم بدون بخار لباس ها را صاف کنند، و به طور اتوماتیک هم خاموش بشوند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

اتو پرس برای خوش فرم شدن لباس ها؛ اتوپرس یک ابزار استوانه ای شکل بود که قرن ها مورد استفاده قرار می گرفت و حتی در برخی از خانه های عصر ویکتوریا هم نمونه هایی از آن وجود داشت. اتو پرس یک وسیله کاربردی برای صاف کردن لباس و پتو و....با استفاده از نیروی بخار و نیروی فشار به حساب می آمد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۴. مایکروویو

پیشرفت تکنولوژی و اختراع مایکروویو در سال ۱۹۴۷ میلادی صورت گرفت. مایکروویو پس از کشف «ریز موج ها» دسته ای از امواج مایکروویو اختراع شد و می توانست غذا را سریع تر از حرارت مستقیم بپزد. در ابتدا مایکروویوها بسیار بزرگ و پرخرج بودند، به همین دلیل محبوبیتی نداشتند و کمتر کسی از آنها استفاده می کرد و بسیاری از مردم هم از ریزموج ها و استفاده از آن در پخت غذا واهمه داشتند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

ساختن نخستین مایکروویو برای کاربرد خانگی و فروش آن در سال ۱۹۵۵ با آغاز نیمه های دهه هفتاد قرن پیش آغاز شد و فقط ۴ درصد از خانه ها مایکروویو داشتند، اما امروزه این میزان به ۹۰ درصد رسیده و تقریباً هر خانه ای یکی از آن را دارد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۵. یخچال

در آغاز قرن بیستم، به یخچال های ابتدایی «جعبه یخ » می گفتند. جعبه های یخ اغلب از چوب ساخته و با یخ پر می شدند، به طوریکه داخل جعبه را با فلز قلع یا چوب پنبه می پوشاندند تا سرمای داخل جعبه برای مدت طولانی حفظ شود و وقتی یخ آب می شد در سینی پایین جعبه چکه می کرد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

یخچال برقی در سال ۱۹۴۰ میلادی اختراع شد، ایده جعبه های یخ در دهه های بیست و سی قرن پیش استمرار یافت و در نهایت به اختراع یخچال برقی منتهی شد. یخچال های برقی غذا را از طریق سیستم خنک کننده نصب شده در بالای دستگاه سرد نگه می داشتند. در دهه پنجاه قرن بیستم تقریباً در آشپزخانه هر خانه ای یک یخچال وجود داشت که غذاها به خوبی در آنجا نگهداری می شد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۶. دستگاه خنک کننده و تهویّه هوا

به تدریج اختراعات همسو با رفاه طلبی مردم پیش می رفتند. پیش از قرن بیستم، مردم در تابستان برای خنک کردن و تهویه هوا از ابزارهای دستی استفاده می کردند. با گذشت زمان و به طور مشخص از سال ۱۹۰۲ میلادی همه چیز تغییر کرد، یک مهندس به نام «ویلیس کرير» اولین دستگاه تهویه هوا را اختراع کرد که کارآیی آن برای استفاده در خانه نبود و فقط برای تهویّه کارگاه چاپی که «کرير» در آن کار می کرد ساخته شده بود. با آغاز نیمه قرن بیستم، بسیاری از خانه ها به دستگاه خنک کننده مجهّز شدند و اغلب پنجره ها مکان هایی بودند که برای قرار دادن خنک کننده از آنها استفاده می شد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۷. سشوار

سشوار دستی در قرن بیستم اختراع شد و به آسانی موها را خشک می کرد. نخستین سشوار مو در دهه بیست قرن پیش اختراع شد و فقط ۱۰۰ وات حرارت استفاده می کرد، به همین دلیل خشک کردن موی یک نفر وقت زیادی می گرفت. این دستگاه قابل حمل بسیار سنگین و بزرگ بود و با آغاز دهه شصت قرن بیستم، سشوارها از مواد سبک تری ساخته و به چیزی شبیه آنچه امروز استفاده می کنیم تبدیل شدند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

پس از اختراع سشوار زنان روش های خلاقانه تری را برای خشک کردن موی سر ابداع کردند. آنها برای دستیابی به مدل موی مورد نظرشان در سالن های آرایش، از سشوارهای مرسوم استفاده نمی کردند بلکه یک کیسه را که بالای آن سوراخ بود را محکم به سرشان می بستند. از قسمت خالی کیسه لوله ای فلزی وصل شده بود و حرارت منتشره از یک مولد گرما که در پشت سر قرار داشت را به موها می رساند. به محض روشن شدن مولد گرما، موهای فرد شروع به خشک شدن می کرد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۸. تلویزیون

تلویزیون یکی دیگر از اختراعاتی است که مسیر جهان را تغییر داد. شرکت «ژنرال الکتریک» نخستین دستگاه تلویزیون به نام «اوکتاگون» را ساخت که در آن فناوری مکانیکی و دیسک استفاده شده بود و فقط یک برنامه به نام «کوئینز مسنجر» را نمایش می داد. در وهله اول این تلویزیون برای کارکرد های تجاری فروخته نمیشد، سرانجام با گذشت سالها دستگاه تلویزیون شاهد تغییرات اساسی بود، طرح های آن تغییر کرد و به جزئی از وسایل و اثاثیه ثروتمندان تبدیل شد. با آغاز سال ۱۹۶۰ میلادی، دستگاه تلویزیون بزرگتر شد، ایده های تولید رشد کرد و در نهایت تلویزیون به عنصر اصلی خانه ها تبدیل شد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

با آغاز دهه پنجاه و شصت قرن گذشته تلویزیون در بسیاری از خانه های ایالات متحده آمریکا رواج یافته بود و از انحصار ثروتمندان خارج شده بود. در واقع با آغاز سال ۱۹۵۱ میلادی، دوازده میلیون خانواده یک دستگاه تلویزیون در خانه هایشان داشتند. در دوران ما پیشرفت فناوری تولید تلویزیون به اوج خود رسیده است، و دستگاه جعبه ای تلویزیون جای خود را به صفحات مسطح و فناوری های سه بعدی داده اند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۹. کامپیوتر

اختراع سیستم کامپیوتر جهشی کیفی در زمینه پیشرفت اختراعات بود. در قرن بیستم طراحی کامپیوتر بارها صورت گرفت و به آرامی رشد و پیشرفت نمود تا جایی که به شکلی که امروز می شناسیم درآمده است.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

استفاده اساسی از کامپیوتر در زمینه ارزیابی های مهندسی و علمی در طول سالهای دهه پنجاه و شصت قرن بیستم بود و کامپیوترها به مردم عادی فروخته نمی شد بلکه تا اندازه زیادی برای انجام معادلات سخت در مدت زمان اندک استفاده داشت. برای مثال دستگاه کامپیوتری از نوع E101 که ۳۳ هزار دلار قیمت داشت مدت زمان محاسبه را تا ۹۵ درصد کاهش می داد.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

وقتی سیستم کامپیوترها پیشرفت کرد، هدف از تولید آن، مردم عادی بودند. با آغاز دهه پنجاه تعداد زیادی سیستم های کامپیوتری برای استفاده شخصی به بازار عرضه شد و مسیر برای شرکت اپل باز شد تا نمونه های معروف خود را عرضه کند.

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

۱۰. تلفن همراه

شکل قدیمی و عجیب اشیای پرکاربرد امروزی

تمرکز روی سیستم های قابل حمل سرانجام منجر به اختراع تلفن همراه شد. تلفن همراه یکی از اختراعات بزرگ قرن بیستم است. در ابتدا نخستین تلفن های همراه چندان محبوب نبودند چون بسیار بزرگ بودند و کاربردشان اندک بود. گفته می شود قابلیت انتشار موسیقی پاپ در تلفن های همراه در محبوب شدنشان نقش مؤثری داشته است. با افزوده شدن ویژگی های بیشتر به تلفن همراه جایگاه مهم و قابل توجه این ابزار روز به روز ارتقا پیدا کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
1
قبلی ها بهتر بود
عزيز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
1
هنوز كه هنوزه كولر ابي هاي ساخت داخل از مدل هاى عهد بوق اونا بيريخت تر و پر مصرف تره،
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
1
هنوز هم مردم از ماکروویو واهمه دارن و همیشه پشت سرش حرف زیاد میزنن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار