اجنبی ها به بازار میوه آمده اند!
کد خبر: ۱۶۹۵
تاریخ انتشار: 2015 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
باوجود اینکه در تولید میوه پرتقال خودکفا هستیم اما باز هم شنیده می‌شود که واردات این میوه در گوشه و کنار کشور صورت می‌گیرد، بارها و بارها تأکید شده که نیازی به واردات پرتقال نیست اما باز شاهد این موضوع هستیم و در میوه‌فروشی‌ها نوع وارداتی این میوه به چشم می‌خورد، با توجه به فصل گرما و وجود انواع میوه‌های رنگارنگ آیا وارد کردن این میوه چه ضرورتی دارد.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این زمینه می‌گوید: براساس گزارش‌ها بخشی از مرکبات از طریق مرزهای آذربایجانغربی ـ پیران‌شهر ـ در حال واردات بوده که این موضوع مایه نگرانی است.

محمدرضا شعبانی ادامه می‌دهد: نگران این هستیم که اینها به‌صورت قانونی وارد کشور نشوند، به دلیل اینکه همراه با واردات، آفات نیز داریم.

وی با بیان اینکه بحث قرنطینه‌ای برای تمامی محصولات کشاورزی وارداتی بسیار مهم است، اضافه می‌کند: به دلیل اینکه همراه این محصولات معمولاً آفات سایر کشورها وارد کشور ما می‌شود که این موضوع در آینده هزینه‌ای بسیاری در بحث مبارزه برای ما به همراه دارد.

* برای تأمین میوه مردم نباید دست به هر کاری زد

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران بیان می‌کند: باید میلیون‌ها لیتر سموم برای کنترل این آفات درنظر گرفته شود، به دلیل اینکه این آفات مقاوم هستند برای برخی سموم باید درجه سموم را افزایش دهیم که این موضوع آلودگی زیست‌محیطی و همچنین ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

شعبانی از مسئولان خواستار شد؛ برای تأمین میوه مردم نباید دست به هر کاری زد و دروازه کشورمان را به‌روی محصولات خارجی نباید باز کنیم، به‌دلیل اینکه این محصولات حتما آلوده بوده و دارای مشکلات آفات هستند که باید با دقت بیشتری این کار انجام شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به فصل تابستان واقعاً نیاز به ورود پرتقال خارجی نیست، به‌دلیل اینکه برداشت متنوع‌ترین محصولات سبد میوه‌ای در کشور را داریم به بهانه اینکه شاید قاچاق شود و عده‌ای از کارت‌های مرزنشینی سوء‌استفاده کنند، گزارش داریم 10 هزار تن پرتقال پشت مرز پیران‌شهر آماده ورود به کشور است.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران می‌افزاید: نکند این میوه وارد شود و بعد گفته شود به صورت قاچاق وارد شد این محصولات حتماً از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه در صورت واردات باید بحث قرنطینه‌ای دقت شود، می‌گوید: مسئولیت آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که اگر دقت نشود حتماً وزارت بهداشت درگیر سلامت مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این سموم برای دفع آفت نباتی در سلامت تأثیر‌گذار است، ادامه داد: به دلیل اینکه برای کنترل این آفات مجبور هستیم از سموم قوی‌تر و با درجه سمیت بالاتری استفاده کنیم.

* مسئولان صدای ما را بشنوند

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران نگرانی خود را به‌عنوان نماینده باغ‌داران و بخش تولید اعلام کرد و می‌گوید: تمامی دغدغه ما سلامتی مصرف‌کنندگان است که امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند و وزیر جهاد کشاورزی حساسیت بیشتری برای ورود میوه‌های خارجی داشته باشد، چون ارزبری بالاتری دارد و با قیمت بالایی وارد کشور می‌شود.

* مازندران نه نیاز به پرتقال دارد نه با ذائقه مردم سازگار است

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار می‌کند: سال گذشته با وجود مشکلات و کمبود پرتقال، وزیر جهاد کشاورزی محکم پافشاری کرد و مجوز نداد که این میوه وارد شود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به‌طور حتم اجازه واردات نداده‌ است، می‌افزاید: مازندران نه نیاز به پرتقال دارد نه با ذائقه مردم سازگار است.

وی با بیان اینکه پرتقال تابستانه در حد نیاز استان در بازار موجود است، اضافه می‌کند: از طریق رسمی اجازه واردات نمی‌دهند مگر اینکه به‌طور غیررسمی و قاچاق وارد کشور شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات پرتقال و میوه نداده و نمی‎دهد، به‌استثنای میوه‌های گرمسیری که ما تولید نداریم، در غیر این‎صورت به هیچ میوه‌ای اجازه واردات داده نشده است.

این مسئول با بیان اینکه امسال پرتقال مازندران به خوبی بار گرفته‌ است، می‌گوید: با هماهنگی مسئولان، تجار و صادرکنندگان پیگیر هستیم که صادرات را توسعه دهیم تا بتوانیم با استفاده از قابلیت منطقه‌ای حاشیه دریای خزر و کشورهای همسایه از ظرفیت منطقه‌ای استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه موضوع واردات پرتقال خارجی به‌دلیل خسارت‌هایی که بعدها برای ما به همراه دارد، امیدواریم مسئولان اهتمام لازم داشته باشند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار