آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۶۹۴۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 04    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
گاهی یک مثال عملی موثرتر از هزاران کلمه است، به خصوص هنگام توضیح دادن به بچه‌ها. همان کاری که «جارلی متکالف» معلم اهل ایالت آیداهو انجام داد. او تصمیم گرفت اهمیت شستن دست‌ها را به بچه‌ها به صورت عملی نشان دهد و ما آنقدر تحت تاثیر آزمایش ساده او قرار گرفتیم که نتوانستیم آن را با شما به اشتراک نگذاریم.

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهدبه گزارش «تابناک با تو»؛ گاهی یک مثال عملی موثرتر از هزاران کلمه است، به خصوص هنگام توضیح دادن به بچه‌ها. همان کاری که «جارلی متکالف» معلم اهل ایالت آیداهو انجام داد. او تصمیم گرفت اهمیت شستن دست‌ها را به بچه‌ها به صورت عملی نشان دهد و ما آنقدر تحت تاثیر آزمایش ساده او قرار گرفتیم که نتوانستیم آن را با شما به اشتراک نگذاریم.

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

در فصل زمستان آنفلونزا شیوع پیدا می‌کند. جارلی، معلم دبستان فالز، از اینکه همیشه بیمار بود خسته شده و می‌خواست به بچه‌ها نشان دهد که چرا باید دست‌هایشان را برای کشتن میکروب‌ها بکشند.

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

برای توضیح چگونگی پخش شدن باکتری‌ها و اهمیت شستن دست‌ها، جارلی از یک فعالیت کلاسی ساده استفاده کرد: او از چند از دانش آموزان با سطوح مختلف تمیزی دست خواست ۵ تکه از یک نان را همزمان لمس کنند. سپس هر یک از نان‌ها را در پلاستیک جداگانه قرار دهند و ببینند بعد از یک ماه چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.

مراحل آزمایش

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

اولین قطعه نان به همه لپ‌تاپ‌های کلاس مالیده شد. دومین قطعه، قطعه کنترل بود و بدون اینکه لمس شود، فورا داخل کیسه پلاستیکی قرار داده شد و روی آن برچسب «تازه و لمس نشده» چسبانده شد. قطعه سوم توسط کل دانش آموزان با دست‌های نشسته لمس شد. برای قطعه چهارم، کل کلاس دست‌های خود را با آب گرم و صابون شستند و آن را لمس کردند؛ و قطعه پنجم را دانش آموزان با دست‌هایی که با ضدعفونی کننده دست تمیز کرده بودند، لمس کردند.

قطعه اول که به لپتاپ مالیده شده بود

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

یک ماه بعد قطعه‌ای که به لپتاپ مالیده شده بود، از همه نمونه‌ها بدتر شده بود. البته در این مدرسه لپتاپ‌ها را ضدعفونی می‌کنند، اما برای این آزمایش این کار را نکرده بودند.

تاثیر آب گرم و صابون

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

تنها قطعه نانی که باکتری روی آن دیده نمی‌شد، قطعه چهارم بود. یعنی همان قطعه‌ای که با دستان شسته شده با آب گرم و صابون لمس شده بود و به وضوح به بچه‌ها نشان می‌داد که چرا باید دست‌های خود را همیشه تمیز بشویند.

قطعه لمس شده با «دست‌های کثیف»

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

بعد از یک ماه؛ رشد کپک به وضوح روی قطعه لمس شده با «دست‌های کثیف» دیده می‌شد و نیازی به هیچ توضیح اضافی نبود.

اثر ضدعفونی کننده دست

آزمایش جالبی که اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد

نمونه پنج جالب بود، این همان قطعه‌ای بود که بچه‌ها با دست‌های ضدعفونی شده آن را لمس کرده بودند، اما باکتری‌های زیادی روی آن دیده می‌شد. بنابراین این یک مثال واضح است که ضدعفونی کننده دست نمی‌تواند جایگزین خوبی برای شستن دست‌ها با صابون باشد.

جارلی نتایج این آزمایش را در فیسبوک منتشر کرد تا به والدین بگوید به فرزندانشان شستن صحیح دست‌ها را آموزش دهند و این پروژه ساده بلافاصله در صد‌ها مدرسه و خانواده‌ها منتشر شد.

منبع: برترینها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
19
دقیقن درسته

متاسفانه بسیاری از ایرانی ها حتی بعد از رفتن به دسشویی و اجابت مزاج دست های خود را نمیشورند و حتی اگر بشورند هم با آب خالی این کار را انجام میدهند.

اونهایی هم که دست های خود را با آب و صابون میشورند یا شیر آب رو نمیشورند و دوباره دستهاشون آلوده میشه یا اینکه موقع خروج از دسشویی با تماس با درب یا کلید برق مجدد آلوده میشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
10
موضوع خبر بسیار جالب و آموزنده بهداشتی است. هزاران آفرین به این معلم که آموزش را بطور عملی و ابتکاری به انجام رسانده است.
بسیاری از مردم، متاسفانه به اهمیت نظافت دستان خود چندان واقف نیستند. وقتی دستمان ما در طی زندگی روز مره با اشیائی مانند پول، دستگیره شیر پمپ بنزین، دستگیره های اتوبوس و مترو، لبه های لاستیکی پله های برقی عمومی و کلا با وسایل غیر شخصی برخورد می کنند، براحتی به انواع باکتری ها و ویروس هایی که از دست دیگران به این گونه وسایل مورد استفاده عمومی منتقل گردیده اند، آلوده می گردد. حال اگر با این دستها صورت یا چشم ها و یا بینی خود را لمس نماییم و یا مواد غذایی را مصرف کنیم، انواع این آلاینده های بهداشتی را به وجود خود و دیگر افرادی که با آنها دست می دهیم منتقل خواهیم نمود. پس چه بهتر که اولا وقتی دستان ما به وسایل مورد استفاده جمعی برخورد می نماید، تا قبل از شستشوی کامل با صابون و یا دیگر شوینده های مناسب به هیچ عنوان به اعضاء صورت و یا احیانا به زخم های باز بدن خود لمس نکنیم و با چنین دستانی حاضر به دست دادن با دیگران و یا خانواده خود نباشیم. ثانیا شستشوی دست را بعد از ورود به خانه برای تمام اعضاء خانواده خود به یک عادت پسندیده تبدیل کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
9
توصیه می گردد این خبر از طریق فضای مجازی نیز در اختیار مردم قرار گیردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار