مردی که پیوند مغز استخوان شده بود، متوجه که اسپرم‌هایش فقط DNA اهدا‌کننده را دارند!
کد خبر: ۱۶۸۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 19    -    ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
این کار ۴ سال پیش در مورد او انجام شد. اهداکننده او مرد ناشناس اروپایی بود. در پیوند مغز استخوان، سیستم سالم سازنده سلول‌های خونی اهداکننده، جانشین سیستم معیوب و سرطانی آقای لانگ شد. پس می‌شود حدس زد که اگر آنالیز DNA سلول‌های خونی آقای لانگ انجام می‌شد، DNA اهداکننده و نه DNA خودش تشخیص داده می‌شد.

مردی که پیوند مغز استخوان شده بود، متوجه که اسپرم‌هایش فقط DNA اهدا‌کننده را دارند!

مردی که پیوند مغز استخوان شده بود، متوجه که اسپرم‌هایش فقط DNA اهدا‌کننده را دارند!«تابناک باتو» ـ کریس لانگ، شغلی در حوزه آی تی در نوادای آمریکا داشت. متاسفانه پزشکان تشخیص دادند که مبتلا به نوعی سرطان خون به نام لوسمی میلوئید حاد یا به اختصار AML است. درمان شفابخش او پیوند مغز استخوان بود.

این کار ۴ سال پیش در مورد او انجام شد. اهداکننده او مرد ناشناس اروپایی بود.

در پیوند مغز استخوان، سیستم سالم سازنده سلول‌های خونی اهداکننده، جانشین سیستم معیوب و سرطانی آقای لانگ شد. پس می‌شود حدس زد که اگر آنالیز DNA سلول‌های خونی آقای لانگ انجام می‌شد، DNA اهداکننده و نه DNA خودش تشخیص داده می‌شد.

یکی از دوستان آقای لانگ به نام رنی رومرو؛ که در آزمایشگاه جرایم جنایی کار می‌کرد، روزی چیز عجیبی به او گفت. او گفت که ممکن است پیوند مغز استخوان او علاوه بر DNA سلول‌های خونی باعث تغییر DNA مناطق دیگری از بدن او هم شود. این همکار او را تشویق کرد که نمونه‌هایی از DNA خودش را قبل از پیوند در اختیار تیم آزمایشگاهش قرار بدهد تا آنها این نمونه‌ها را با نمونه‌های جدید او مقایسه کنند.

مردی که پیوند مغز استخوان شده بود، متوجه که اسپرم‌هایش فقط DNA اهدا‌کننده را دارند!

آقای لانگ قبول کرد و نمونه‌هایی از مناطق مختلف او برداشته شد. در آزمایشات متعدد، گاهی بافت‌ها هم حاوی DNA‌ لانگ و هم DNA اهداکننده بودند. شرایط در نمونه‌های لب و گونه و زبان به این صورت بودند.

اما DNA نمونه‌های مو و سینه او فقط همان DNA‌ خود آقای لانگ بودند.

اما وقتی اسپرم آقای لانگ آزمایش شد، چیز عجیبی کشف شد. اینکه اسپرم او فقط حاوی DNA اهداکننده او است.

هنوز مکانیسم این تغییر مشخص نیست و وقتی نویسندگان روزنامه نیویورک تایمز با سه متخصص در زمینه پیوند مغز استخوان مشورت کردند، آنها هم چنین چیزی را غییرممکن دانستند!

تنها سرنخ را پزشک معالح آقای لانگ ارائه داده. دکتر مهرداد عابدی که آقای لانگ را در کالیفرنیا و شهر دیویس درمان کرده بود اعتقاد دارد که شاید وازکتومی آقای لانگ بعد از اینکه صاحب فرزند دوم، در این امر مؤثر بوده باشد.

انتشار این خبر، سوالاتی را در زمینه اعتماد به تست DNA در مسائل جنایی و قانونی مطرح می‌کند. پیش از این هم در چند مورد به دنبال آزمایش اسپرم متجاوزهایی که پیوند مغز استخوان دریافت کرده بودند، DNA دهنده آنها در کنار DNA خود متجاوز به دست آمده بود، اما این برای نخستین بار است که در اسپرم یک شخص فقط DNA اهداکننده مغز استخوان یافت می‌شود. با توجه به اینکه پیوند مغز اسنخوان در همه کشورها به صورت روزافزونی برای درمان بیماری‌هایی مانند کم‌خونی سلول داسی و لوسمی و لنفوم انجام می‌شود، باید این جنبه جدید که از نظر جنایی، حقوقی و اخلاقی بسیار حائز اهمیت است، مورد توجه قرار بگیرد. پرواضح است که خواننده محترم نباید اشتباه کند و تصور کند که هر مردی که مورد پیوند مغز استخوان قرار گرفته، مانند این مورد نادر، اسپرم‌هایی با DNA‌ یک مرد بیگانه دارد.

مردی که پیوند مغز استخوان شده بود، متوجه که اسپرم‌هایش فقط DNA اهدا‌کننده را دارند!

از نظر فنی و اصطلاح پزشکی به شخصی که دو نوع DNA‌ داشته باشد، chimera گفته می‌شود. آمیژه یا شیمر یا کایمِرا یا موزائیک اصطلاحات معمول برای موجودات مخلوط است. در مورد جنبه اساطیری این امر باید در آینده پستی جدا بنویسم.
یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
4
جالب بود مرسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار