بازار داغ حیوانات خانگی در ایران
کد خبر: ۱۶۶۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 December 28    -    ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
هرچند که خرید یا به سرپرستی گرفتن حیوانات همیشه یکی از بحث‌های طرفداران حقوق حیوانات است و خرید و فروش حیوانات را عاملی برای استفاده سودجویان از حیوانات و وادار کردن آنها به توله کشی می‌دانند، از گرانترین نژادهای سگ می‌توان به پامرین خرسی اشاره کرد که قیمتی بین چهار تا ۳۰ میلیون دارد. قیمت این نژاد وابسته به وزن و اندازه آنهاست و هرچقدر کوچکتر و کم وزن‌تر باشند، قیمت بیشتری دارند.

اکثر ما داشتن حیوان خانگی را با جوجه‌های رنگی زمان بچگی تجربه کردیم. جوجه‌های ارزان قیمتی که به جز خریدشان، هزینه دیگری نداشتند و البته غالبا زود هم می‌مردند.

زندگی انسان در کنار حیوانات از ابتدا گره خورده به هم بود اما به مرور و با گذشت زمان و حتی با وجود تغییر شکل زندگی و کوچک‌تر شدن فضای زندگی، حیوانات اهلی و حتی غیر اهلی جایگاه خودشان را از دست نداده و به زندگی و خانه انسان‌ها نزدیک‌تر شده اند و این علاقه انسان به حیوانات و همزیستی در کنار آنها باعث رونق فراوان بازار رنگ‌ووارنگ فروش حیوانات با انواع و قیمت‌های متنوع شده است.

سگ و گربه و پستانداران کوچک، محبوب‌ترین حیوانات خانگی

نژادهای سگ‌ها بی شمارند. از شناخته شده ترین نژادهای سگ میتوان به بولداگ، هاسکی، شتیزو تریر، گلدن، لابرادور، باکسر، ژرمن شپرد، چاو چاو، پامرین و ... اشاره کرد که جای خودشان را در این سالیان در بین خانواده‌های ایرانی باز کرده و محبوب شده اند.

هرچند که خرید یا به سرپرستی گرفتن حیوانات همیشه یکی از بحث‌های طرفداران حقوق حیوانات است و خرید و فروش حیوانات را عاملی برای استفاده سودجویان از حیوانات و وادار کردن آنها به توله کشی می‌دانند، از گرانترین نژادهای سگ می‌توان به پامرین خرسی اشاره کرد که قیمتی بین چهار تا ۳۰ میلیون دارد. قیمت این نژاد وابسته به وزن و اندازه آنهاست و هرچقدر کوچکتر و کم وزن‌تر باشند، قیمت بیشتری دارند.

بازار داغ حیوانات خانگی در ایران

معروف‌ترین و پرطرفدارترین نژادهای گربه نیز پرشین، اسکاتیش، بریتیش، سیامی، هیمالین و فلت هستند که اسکاتیش گرانترین آنها بوده و تا حداکثر ۵ میلیون تومان قیمت دارد.

انواع همستر و خرگوش که بیشتر مورد علاقه کودکان و جز حیوانات کم دردسرتر محسوب می‌شوند هم در بازار خرید و فروش جایگاه جدی دارند. خرگوش‌ها با توجه به نژاد قیمت گذاری می‌شوند و از ۳۰ هزار تومان برای خرگوش‌های معمولی و مینیاتوری به بالا تا حداکثر ۵۰۰ هزار تومان برای نژاد لوپ هلندی قیمت دارند.

آریا یک فروشنده عمده همستر است و می‌گوید: «همستر یکی از بی‌دردسرترین حیوانات خانگی است و نسبت به سگ و گربه و پرنده، سر و صدا و خرج آنچنانی ندارد و حیوان آپارتمانی مناسبی است؛ نژادهای مختلف همستر روسی، سوری و کینگ و کمپل هستند که در این بین نژاد کمپل بهترین و گرانترین نژاد است که تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. باقی نژادها از ۱۰ هزار تومان به بالا هستند.»

بازار لوازم جانبی؛ از تهیه غذای خانگی تا کفش زمستانی برای سگ‌ها

«شیوا» صاحب دو سگ است و می‌گوید: «بیشتر هزینه‌ی سگ‌ها، برای غذای خشک ماهیانه است که هر بسته ۱۵ کیلویی آن تا یک میلیون تومان و هر بسته غذای تشویقی هم تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته اگر نیاز به دکتر و اسکن هم داشته باشند، هزینه هربار آن تا ۲۰۰ هزار تومان است. سایر هزینه‌های پزشکی مانند هزینه عقیم سازی و یا هزینه مربی برای تربیت سگ‌ها هم یک تا دو میلیون تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «البته برخی به طور افراطی برای حیواناتشان هزینه می‌کنند؛ مثلا برای لباس، کرم کف دست و پا، اسباب بازی‌های گران قیمت و یا کشف‌های زمستانی هزینه زیادی پرداخت می‌کنند.»

جالب است بدانید که هر دست لباس تا حدود ۲۰۰ هزار تومان و هر چهار جفت کفش تا ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر و کرم و شامپو هم از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

لوازم جانبی گربه و سگ نسبتا مشابه هستند. هرچند که گربه برای دستشویی رفتن به خاک گربه و ظرف دستشویی خاص نیاز دارند که هزینه جداگانه‌ای دارد.

تهیه غذای خانگی برای سگ و گربه‌ها هم یکی از شغل‌هایی است که این روزها در نتیجه علاقمندی ایرانی‌ها به حیوانات به وجود آمده است.

یکی از تولیدکنندگان این غذاها که مایل به ذکر اسمش نبود، می‌گوید: «غذایی که ما تولید می‌کنیم، مناسب افرادی است که می‌خواهند از سلامت و کیفیت غذایی که به سگ یا گربه خود می‌دهند اطمینان داشته باشند. ما دستور این غذاها را با مشورت با چندین دامپزشک تهیه کرده ایم تا تمام پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن این حیوانات را تامین کند.»

گفتنی است این غذاها منو و انواع مختلفی دارند که از کیلویی شش هزار تومان که با سبزیجات و استخوان مرغ تهیه می‌شود تا کیلویی ۳۶ هزار تومان که از گوشت گوساله تهیه می‌شود، متفاوت است.

بازار داغ حیوانات خانگی در ایران

از کارتون عمو جغد شاخدار تا نگهداری جغد شاخدار در خانه

روزگاری کبوتر و قناری و مرغ عشق محبوبترین پرندگان در خانه‌های ایرانی بودند. اما کم کم با گذشت زمان، طوطی و انواع عروس هلندی، جای خودشان را پیدا کردند و تبدیل به محبوب‌ترین پرندگان در صفحات خرید و فروش آنلاین یا بازارهای واقعی شدند.

امیر یک فروشنده است و می‌گوید: «طوطی‌ها و عروس‌های هلندی نژادهای مختلفی دارند که از پانصد هزار تومان تا دو میلیون متغیر است و این اختلاف قیمت به جنسیت، سخنگو بودن، نژاد و سن بستگی دارد.»

بازار داغ حیوانات خانگی در ایران

محسن که پرورش دهنده پرندگان است می‌گوید: «هزینه نگهداری پرندگان نسبت به سایر حیوانات کمتر است و اگر کسی بخواهد خیلی اشرافی برای پرنده خود هزینه کند، تنها باید هزینه قفس که از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان است، ظرف آب و غذا که حدود ۳۰ هزار تومان است و هزینه غذای خشک (یا سرلاک) که بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان است را بپردازد. البته بخواهد از سلامت دائمی پرنده خودش مطمئن باشد، هزینه دامپزشکی و واکسن هم به این مجموعه اضافه می‌شود.»

اما از خرید و فروش پرندگان متداول که بگذریم، پرنده‌ای که روزی نشان نحسی بود و کسی فکرش را نمی‌کرد در خانه از آن نگهداری شود، جغد بود؛ اما اکنون این پرنده با وجود خطراتی که برای انسان ایجاد می‌کند و شرایط خاص زندگی، طرفداران خودش را دارد.

جغدهایی که به طور غیرقانونی در ایران خرید و فروش می‌شوند، جغدهای مینیاتوری، شاخدار و جغد سفید هستند. که به ترتیب از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و ۷۰۰ تا یک میلیون و دویست هزار تومان قیمت دارند. البته اگر کسی تمایل به خرید انواع دیگری مانند جغد سفید مینیاتوری داشته باشد باید تا ۵ میلیون برای آن هزینه کند.

همه این هزینه‌ها برای این پرنده در حالی است که ساعت بیداری و فعالیت، نیاز به فضای زیاد، گوشتخوار و شکارچی بودن جغد نگهداری آن را در خانه تبدیل به کاری سخت و حتی خطرناک می‌کند اما با این حال این موارد مانعی برای دوست داران آن نیست.

یک فروشنده خزندگان: مردم به جای خرید بیشتر تعجب می‌کنند

شاید در سال‌های گذشته تنها خزنده‌ای که مردم به فکر نگهداری از آن می‌افتادند، لاک پشت بود. اما این روزها نگهداری از ایگوانا و انواع خزندگان مشابه و مار و حتی رتیل در خانه متداول شده است. حیواناتی که نگهداری آنها به دلیل نوع غذایی که می‌خورند و شرایط خاص نگهداری شان، بسیار از سایر حیوانات سخت‌تر است.

یکی از صاحبان مراکز خرید و فروش خزندگان که مایل به ذکر نامش نبود، در پاسخ به استقبال مردم از خزندگان به عنوان حیوان خانگی می‌گوید: «مردم بیشتر از اینکه خرید کنند، تعجب می‌کنند.»

صحبت به قیمت که می‌رسد، فروشنده که چندان مایل به ارائه قیمت نیست، می‌گوید قیمتی ندارند! اما با اصرار اضافه می‌کند برای خرید این حیوانات باید از ۶۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون هزینه کرد و گرانترین خزنده، نوعی مار کمیاب است.

مار و ایگوانا و سایر این خزندگان را نمی‌توان در خانه رها کرد و باید برای آنها قفسی شبیه به آکواریوم که به آن تراریوم گفته می‌شود، تهیه کرد. گفتنی است که بعضی از خزندگان در محیط زندگی خود نیاز به رطوبت دارند و این رطوبت توسط همین تراریوم‌های دربسته تامین می‌شود. این تراریوم‌ها با توجه به سایز قیمت‌ گذاری می‌شوند و از ۳۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارند.

میزان رطوبت مورد نیاز برای انواع مارها یا ایگواناها متفاوت است و به این دلیل باید با نصب رطوبت سنج در این محفظه شیشه‌ای دائما میزان رطوبت صحیح را سنجید. به طور مثال مار پیتون توپی که قیمتی بین یک میلیون و پانصد تا سه میلیون دارد، به عنوان متداول‌ترین مار خانگی محسوب می‌شود، به ۶۰ تا ۸۰ درصد رطوبت نیاز دارد.

بعد از قیمت خرید خود حیوان و فراهم کردن لوازم جانبی زندگی آنها، نوبت به هزینه های نگهداری و خوراک این حیوانات می‌رسد. مارهایی که در خانه نگهداری می‌شوند، گوشتخوارند و نمی‌توان برای تغذیه به آنها گوشت معمولی داد. اغلب از موش و پستانداران کوچک و برخی از پرندگان تغذیه می‌کنند و صاحب آنها باید موش را به صورت زنده یا یخ زده از فروشگاه‌های مخصوص خزندگان تهیه کند و به حیوان خانگی خود بدهد.

قیمت موش و رت در این فروشگاه‌ها با توجه به سایز متغیر است و از سه تا هفت هزار تومان برای موش‌های زنده و تا شش هزار تومان برای موش‌های فریز شده به فروش می‌رسد.

بازار داغ حیوانات خانگی در ایران

حیوانات وحشی که خانگی می‌شوند؛ شیر و ببر و هزینه نگهداری میلیونی!

روزگاری شیر و ببر و گرگ حیواناتی بودند که باعث ترس انسان شده و تهدیدی برای زندگی به شمار می‌رفتند. اما حالا دیگر از این خبرها نیست و حیوانات وحشی هم کم کم در حال تبدیل شدن به حیوان خانگی هستند. تضادی که هرچند خنده دار به نظر می‌رسد اما هزینه زیادی روی دست کسانی که قصد نگهداری حیوانات وحشی را در خانه دارند، می‌گذارند؛ همین عاملی است که نگهداری چنین حیواناتی برای برخی کاری خاص و اشرافی به نظر برسد و نسبت به انجام آن تمایل نشان بدهند.

در حالی که خرید یک توله شیر یا توله ببر چیزی دست کم چیزی در حدود ۲۵ میلیون هزینه در بردارد، مسئله اصلی تنها خرید این حیوانات نیست چرا که یک توله شیر یا ببر هر دو روز یک بار برای تغذیه به حدود ۱۷ الی ۱۸ کیلوگرم گوشت نیاز دارد، علاوه بر اینکه به گفته متخصصان، گوشتی که این حیوانات می‌خورند نباید هر روز تکراری باشد و باید در غذای آنها تنوع وجود داشته باشد.

بعد از خطرات احتمالی که این هم نشینی ممکن است برای انسان داشته باشد، مسئله دیگری که در این باره مطرح می‌شود، جدا کردن یک حیوان از محیط و طبیعت زندگی اوست و عده‌ای معتقدند که جدا کردن حیوان از زیستگاهش نوعی حیوان آزاری محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به افسردگی یا حتی مرگ حیوان شود؛ موضوعی که چندان برای کسانی که علاقمند به نگهداری از چنین حیواناتی در خانه هستند، مطرح نیست.

خبرآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
0
1
فقط دوبرمن و جرمن شپرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار