خطرات مصرف قرص های ضدبارداری در زنان
کد خبر: ۱۶۶۰۴
تاریخ انتشار: 2015 November 02    -    ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
بهتر است همیشه از قرص‌هایی با دوز پایین از جمله یاسمین، یاز، مارولون، دیان 35 یا نوع ایرانی آنها مانند سیپروترون کامپاند یا LD استفاده شود.
اطلاعاتی مفیدی در مورد زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند قرص‌های ضدبارداری گاهی مانند شمشیرهای دو لبه عمل می‌کنند و مصرف نادرست آنها می‌تواند با افزایش خطر سرطان سینه، اضافه وزن، سقط جنین بعد از قطع قرص و ... همراه باشد. از طرف دیگر بسته بودن فضای جامعه باعث شده بسیاری از خانم‌ها بدون مراجعه به متخصص زنان به انتخاب خود این داروها را از داروخانه تهیه و مصرف کنند که کار عقلانی نیست، پس این مطلب را بادقت بخوانید.

 آنهایی که نباید قرص بخورند

مصرف قرص‌های ضد بارداری برای مدت کوتاه برای مثال سه تا شش ماه معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است همیشه از قرص‌هایی با دوز پایین از جمله یاسمین، یاز، مارولون، دیان 35 یا نوع ایرانی آنها مانند سیپروترون کامپاند یا LD استفاده شود. اگر این داروها در فرد جواب داد، دیگر نیازی به استفاده از قرص‌های قوی مثل HD وجود ندارد.
 
قبل از تجویز قرص باید سابقه خانوادگی فرد پرسیده شود که نباید دیابت و فشار خون داشته باشد، وزنش خیلی بالا نباشد، بطور یقین یا احتمالی مبتلا به یکی از انواع سرطانهای حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، نباشد، بهتر است سیگار نکشد و سابقه بیماری فلبیت یا لخته شدن خون هم نداشته باشد، زیرا این قرص‌ها می‌توانند باعث افزایش لخته شدن خون یا ترومبوز در بدن شود به خصوص در افراد مبتلا به فلبیت می‌توانند منجر به سکته مغزی، سکته قلبی یا ترومبوز در پاها شوند (به التهاب و گرفتگی سیاهرگ های بدن، فلبیت می‏گویند که می‏تواند در اثر واریسهای عمقی و سطحی پا، چاقی زیاد، حاملگی، ایستادن‏های طولانی مدت اختلالات انعقادی بوجود آید). ضمناً فرد نباید خونریزی نامشخص رحمی و سردردهای میگرنی داشته باشد.

همچنین فردی که قرص ضدبارداری می‌خورد و برای مثال دست یا پایش می‌شکند و مجبور می‌شود مدتی بی‌حرکت باشد، بیشتر در خطر ترومبوز قرار دارد تا فردی که قرص مصرف نمی‌کند. علاوه بر این کسانی که می‌خواهند عمل جراحی شوند حتما باید از یک ماه قبل مصرف قرص را قطع کنند چون ممکن است احتمال ترومبوز بعد از جراحی در رگ هایشان زیاد شود.

از روز دوم قاعدگی بخورید نه روز پنجم


هورمون‌های کنترل‌کننده تخمک‌گذاری (FSH و LH) توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند. قرص‌های ضدبارداری با بالا بردن سطح هورمون‌های زنانه باعث می‌شوند بدن تشخیص دهد چون به اندازه کافی هورمون زنانه وجود دارد، نیازی به ترشح دو هورمون اصلی FSH و LH نیست، بنابراین سطح آنها بسیار کاهش پیدا می‌کند و تخمک گذاری متوقف می‌شود.
 
برای توقف تخمک گذاری تاکید می‌شود قرص‌هایی که جدیدا در بازار هستند از جمله یاسمین، یاز و مارولون حتما از روز دوم عادت ماهانه میل شوند، چون این داروها یک مقدار ضعیف‌تر هستند و شروع مصرف از روز پنجم شاید یک مقدار دیر باشد.
 
متاسفانه دیده شده که حتی داروخانه‌ها به عادت قدیم می‌گویند از روز پنجم قرص میل شود، در نتیجه بعضی بارداری‌ها با وجود مصرف قرص اتفاق می‌افتد که می‌تواند خطرناک هم باشد. قرص‌ها اگر از روز پنجم خورده شوند، باید در ماه اول از یک وسیله پیشگیری دیگر هم استفاده کرد، اما اگر از روز دوم خورده شوند از فردای آن روز قرص تاثیرگذار خواهد بود. اگر هم شک و تردید دارید می‌توانید در ماه اول از یک روش جلوگیری دیگر هم استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف هیچ قرصی بعد از روز هفتم عادت ماهانه، دیگر تاثیرگذار نخواهد بود.
مجله خانواده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار