سالی چندبارباید دندانهایمان را جرم‌گیری کنیم؟
کد خبر: ۱۶۵۵۴۲
تاریخ انتشار: 2019 December 20    -    ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
حتما سالی یک بار، دندان هایتان را جرم گیری کنید. بسیاری از اشخاص با یک بار جرم گیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان، ممکن است تا مدت ها نیازی به جرم گیری دوباره نداشته باشند. بدیهی است که هر گونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان به تجمع دوباره جرم منجر خواهد شد.

به یاد داشته باشید روش صحیح مسواک زدن، تشکیل جرم را به حداقل خواهد رساند.

سالی چندبارباید دندانهایمان را جرم‌گیری کنیم؟

اگر در موقع مسواک زدن دیدید که از لثه هایتان خون می آید، بدانید که آن ناحیه دچار مشکل است (لثه ملتهب شده است) و به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ناحیه ای را که خون می آید، بیشتر مسواک کنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید که با خوب مسواک زدن و بیشتر مسواک زدن، خونریزی به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.

آیا جرم گیری به دندان صدمه می زند؟

خیر، جرم گیری ضرر ندارد، بلکه جرم دندان مضر است. جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافت های نگهدارنده دندان مضر می باشد، محلی نیز برای تجمع و تکثیر میکروب های پوسیدگی زاست. با عمل جرم گیری، تعداد این میکروب ها در دهان کمتر می شود.

با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است حس کند که دندانش خالی شده است. این احساس همراه با مقداری حساسیت دندان به سرما یا گرما (بعد از جرم گیری)، این تصور غلط را ایجاد می کند که شاید دندان ها در حین جرم گیری تراش خورده باشند، در صورتی که عملکرد دستگاه جرم گیری لرزشی بوده و قادر به تراش دندان نمی باشد.

علت حساسیت دندان به سرما بعد از جرم گیری چیست؟

دندان دارای حس بوده و در ناحیه طوق (محل اتصال لثه با دندان) بسیار حساس تر می باشد. وجود جرم بر طوق دندان به علت ضخامتی که دارد، به صورت یک عایق حرارتی عمل می کند و یا به عبارت دیگر، جلوی حس دندان را می گیرد. با برداشته شدن آن بدیهی است که دندان بهتر متوجه تغییرات حرارتی می گردد.

ضمنا بر اثر وجود جرم، لثه پرخون و متورم شده و با عمل جرم گیری، التهاب (ورم) آن فروکش می کند. لذا مقدار بیشتری از دندان نسبت به حالتی که قبلاً ورم لثه وجود داشته در دهان دیده می شود و این خود باعث احساس بیشتر تغییرات حرارتی می گردد.

حساس شدن به سرما را می توان به احساسی که بدن انسان بعد از استحمام دارد، تشبیه نمود. حساسیت به سرما همیشه به وجود نمی آید و در صورت ایجاد، موقتی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

آیا دندان بعد از جرم گیری لق می شود؟

خیر، با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق می شود، ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندان ها به هم توسط آن، این حالت درک نشده و با برداشتن جرم، آشکارمی گردد و بیمار لق شدن دندان را به علت جرم گیری می داند.

پس لق شدن دندان مربوط به تحلیل استخوان و بافت های نگهدارنده دندان بر اثر جرم و پلاک میکروبی است، نه در اثر جرم‌گیری.

آیا جرم گیری درد دارد؟

خیر، موردی برای بی حس کردن دندان به هنگام جرم گیری وجود ندارد.

جرم گیری یا توسط قلم های دستی و یا با دستگاه صورت می گیرد.

نوک قلم دستگاه جرم گیری دارای لرزش و نوساناتی می باشد که با زدن ضربه های بسیار کوتاه بر جرم، آن را پاک می کند و دندان را نمی تراشد.

آب دستگاه نیز علاوه بر تمیز کردن و شستشو، دندان را نیز خنک می کند.

چند مدت یک بار، دندان ها را جرم گیری کنیم؟

حتما سالی یک بار، دندان هایتان را جرم گیری کنید.

بسیاری از اشخاص با یک بار جرم گیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان، ممکن است تا مدت ها نیازی به جرم گیری دوباره نداشته باشند. بدیهی است که هر گونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان به تجمع دوباره جرم منجر خواهد شد.

ضمنا بعضی از بیماران به علت دارا بودن بزاقی خاص از نظر میزان ترشح و ترکیب، بسیار مستعد به تشکیل جرم هستند.

همچنین استعداد ابتلا به به بیماری های لثه در برخی از خانواده ها بیشتر می باشد. به این گروه از بیماران توصیه می گردد جرم گیری دندان در تناوب زمانی کوتاه تری انجام شود.

بعد از جرم گیری دندان چه کنیم؟

در صورتی که بعد از جرم گیری، دندان‌هایتان به سرما و گرما حساس شد، نگران نباشید، زیرا به مرور رفع خواهد شد و برای کاهش سریع تر حساسیت می توانید از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس برای مدتی استفاه کنید. برای خرید خمیردندان ضدحساسیت مناسب می توانید از دندانپزشک خود، در این باره سئوال کنید.

بعد از جرم گیری، حتما از دهان‌شویه مناسب استفاده نمایید تا در بهبود زخم های به جا مانده از جرم موثر باشد. استفاده مداوم از دهان‌شویه توصیه نمی شود و یک هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع کنید

تبیان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار