روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!
کد خبر: ۱۶۵۵۰۵
تاریخ انتشار: 2019 December 20    -    ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
امروزه در اکثر کشور‌های دنیا مرض چاقی به عنوان یکی از مشکلات ناشی از سبک زندگی نادرست مطرح می‌شود. مشکلی که هنوز نتوانستیم برای آن راه حلی پیدا کنیم. تناقض ماجرا این جا است که هر چه اندازه‌ی دور کمر افراد افزایش می‌یابد، تبلیغات مربوط به راه‌های کاهش وزن هم پا به پای آن افزایش می‌یابد.

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!«تابناک با تو»؛ امروزه در اکثر کشور‌های دنیا مرض چاقی به عنوان یکی از مشکلات ناشی از سبک زندگی نادرست مطرح می‌شود. مشکلی که هنوز نتوانستیم برای آن راه حلی پیدا کنیم. تناقض ماجرا این جا است که هر چه اندازه‌ی دور کمر افراد افزایش می‌یابد، تبلیغات مربوط به راه‌های کاهش وزن هم پا به پای آن افزایش می‌یابد.

از طرفی این امر واضح است که در طول شب وزنی اضافه نمی‌کنیم؛ گرچه همه‌ی ما دوست داریم وقتی خوابیم گرم‌های اضافیمان را از دست بدهیم!

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

بعضی از ما که از برنامه‌ی کاهش وزن استفاده می‌کنیم، به نظر می‌رسد سوار ترن هوایی شدیم. به طوری که در طول چند سال بار‌ها وزن اضافه و کم می‌کنیم و چاق و لاغر می‌شویم. به این امید که در نهایت به پایان مسیر برسیم و مدال طلا ببریم!

از طرف دیگر گاهی اوقات به نظر می‌رسد حتماً باید جشن عروسی خاصی پیش رو باشد یا قرار باشد با چند دوست قدیمی دیدار کنیم تا تصمیم بگیریم وزن کم کنیم و خوب به نظر برسیم! غافل از این که خوب به نظر رسیدن در چاق یا لاغر بودن معنی نمی‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که خودمان را دوست داشته باشیم و در هر وزنی که هستیم، اعتماد به نفس داشته باشیم.

اکثر تبلیغات‌های مربوط به روش‌های کاهش وزن می‌خواهند استاندارد‌های زیبایی را به ما تحمیل کنند. بهتر است باری دیگر از خود بپرسیم این استاندارد‌ها از کجا نشات می‌گیرند؟ و چرا باید وجود داشته باشند؟

شرکت‌های تبلیغاتی مختلف سالانه میلیارد‌ها پول از این مسئله که: شما خودتان را همان‌طور که هستید دوست ندارید؛ به جیب می‌زنند و به تبلیغات بیشتر استاندراد‌های کذایی زیبایی ادامه می‌دهند.

همه‌ی این‌ها را گفتیم تا بدانید هدف‌مان از نوشتن این مقاله این نیست که چاقی را زشت و قبیح تلقی کنیم و لاغری را به عنوان معیار زیبایی در نظر بگیریم. بلکه هدف‌مان از نوشتن این مقاله، کمک به افرادی است که چاقی در آن‌ها باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از قبیل دیابت و فشار خون شده و یا افرادی که در صورت کاهش وزن کمردرد و پادرد کم‌تری را تجربه خواهند کرد. افرادی که برای بهبود سلامتی خود دنبال راهی برای لاغر شدن می‌گردند، اما تا به حال مسیر‌های اشتباهی را انتخاب کرده‌اند.

دنبال راه‌های کاهش وزن سریع نباشید!

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

بسیاری از رژیم‌های غذایی روش‌های سریعی را برای کاهش وزن پیشنهاد می‌کنند. احیاناً شما هم بار‌ها تبلیغات مربوط به کاهش وزن در یک هفته یا دو ماه را شنیده‌اید.

گاهی اوقات خود را در انبوهی از قرص و غذا‌های رژیمی و شگرد‌های کاهش وزنی مختلف در اینترنت و کتاب‌های تغذیه غرق می‌کنیم. در این شرایط اغلب باور داریم که خیلی سریع به میزان زیادی وزن کم می‌کنیم. اما اگر واقعاً همین طور باشد، به چه قیمتی آن چند کیلو را کم کرده‌ایم؟ و به جای تلاش در جهت سلامتی بیشتر چقدر به بدن‌مان آسیب زد‌ه‌ایم؟

نوشیدن آب گرم با لیمو برای صبحانه و خوردن سوپ و سالاد برای شام و نوشیدن آب‌میوه در تمام طول روز از روش‌های معروف کاهش وزن سریع محسوب می‌شوند.

دیگر روش‌های کاهش وزن سریع عبارتند از:

رژیم‌های غذایی زودگذر

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

رژیم‌های غذایی زودگذر به آن دسته برنامه‌های رژیمی گفته می‌شود که به شما وعده می‌دهند طی مدت زمان بسیار کوتاهی، به میزان غیر واقعی وزن کم می‌کنید. رژیم سوپ کلم و رژیم شیرینی از رژیم‌های معروف این دسته محسوب می‌شوند.

البته این رژیم‌های غذایی ادعا می‌کنند که علمی و قابل اعتمادند. اما هیچ شاهد قابل قبولی برای کاهش وزن زیاد بر اثر رعایت این رژیم‌ها یافت نشده است.

از طرفی اثرات جانبی این نوع رژیم‌ها بسیار زیان‌آور است و شامل گرفتگی عضلات، سرگیجه، بی‌خوابی، ریزش مو و کم‌آبی می‌شود. از طرف دیگر بعد از این که رژیم را به پایان رساندید، همان میزان وزن از دست رفته را باز می‌یابید.

حذف مواد غذایی سنگین

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و پروتئین‌ها مواد مغذی هستند که بدن به میزان زیادی به آن‌ها نیاز دارد. چربی‌ها و قند‌ها مواد مغذی هستند که باعث افزایش وزن می‌شوند؛ در حالی که مصرف پروتئین‌ها اضافه وزن به همراه ندارد. ب

سیاری از افرادی که می‌خواهند لاغر شوند؛ روغن، کره‌ی آب شده، چربیِ گوشت، برنج و نان را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. این رژیم غذایی بدون چربی ممکن است در کاهش وزن موثر واقع شود؛ اما همراه با آن پوست‌تان درخشندگی خود را از دست می‌دهد و موهایتان ریزش پیدا می‌کند. از طرفی رژیم غذایی بدون کربوهیدارت باعث افسردگی و از دست دادن حافظه و بی‌خوابی می‌شود.

گرسنگی

بعضی افراد تمام غذا‌ها را به شکل کالری می‌بینند! از آن جایی که جذب کالری با افزایش وزن همراه است؛ از نظر آن‌ها گرسنگی کشیدن بهترین روش برای کاهش وزن محسوب می‌شود! در هنگام گرسنگی، بدن هورمونی آزاد می‌سازد که متابولیسم و تجزیه‌ی ماهیچه‌ها و ذخیره‌ی چربی را کاهش می‌دهد. ذخیره‌ی چربی برای عایق‌سازی بدن ضروری است. اما هنگام گرسنگی بر اثر تجزیه‌ی سلول‌های ماهیچه‌ای، چربی آزاد می‌شود تا برای تامین انرژی مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد. از دست دادن ماهیچه‌ها متابولیسم پایین بدن را بیشتر کاهش می‌دهد که از نتایج مخرب این رژیم غذایی نادرست می‌باشد.

جایگزینی غذا

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

تبلیغات بسیاری در مورد روش‌های کاهش وزن با مصرف مواد غذایی جایگزین در بازه‌ی زمانی کوتاه وجود دارد. تعویض صبحانه یا شام با غذا‌های رژیمی به دلیل کاهش میزان کالری جذب شده ممکن است شما را لاغر کنند. اما درست به محض این که اولین وعده‌ی غذایی کامل‌تان را بعد از پایان رژیم نوش جان کنید؛ تمام کیلو‌های از دست رفته را به طرز اعجاب‌انگیزی باز خواهید یافت.

عصاره‌های گیاهی

هر چند ماه یک بار آگهی‌های تبلیغاتی مختلف، مصرف عصاره‌های گیاهی را به عنوان روش جادویی کاهش وزن معرفی می‌کنند. بعضی عصاره‌های گیاهی باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شوند. گرچه مصرف این عصاره‌ها مشکلات دیگری نیز به همراه می‌آورد. به طور مثال در بعضی افراد باعث کاهش قند خون می‌شوند.

به طور واضح، راه حل‌های سریع کاهش وزن مانند رژیم مایعات، رژیم بدون کربوهیدرات، مصرف مواد غذایی رژیمی و گرسنگی کشیدن، راه حل طولانی مدتی را برای کاهش وزن مهیا نمی‌سازد. سردرد، کج‌خلقی، خستگی، سرگیجه، یبوست، بی‌نظمی‌های دوره‌ی قاعدگی، ریزش مو و کاهش حجم ماهیچه تنها بعضی مشکلات ناشی از کاهش سرعتی وزن محسوب می‌شوند.

بعد از اتمام رژیم غذایی نامستمر، وقتی به سبک زندگی ناسالم خود بازمی‌گردیم و عادت‌های غذایی نادرست خود را دنبال می‌کنیم. (مثلاً وقتی وعده‌های غذایی مهن مانند شام یا صبحانه را از دست می‌دهیم.) و دچار کم‌تحرکی نیز هستیم؛ تمام وزنی که از دست داده بودیم را دوباره اضافه می‌کنیم.

روش‌های کاهش وزن به آرامی

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!

ضرب‌المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم؛ کاملاً بیان‌گر روش‌های صحیح کاهش وزن می‌باشد! یادتان باشد کاهش وزن، مسابقه یا رقابت علیه زمان نیست؛ بلکه گزینه‌ای برای بهبود وضعیت سلامت بدن در طول زمان محسوب می‌شود.

تنها یک راه برای کاهش وزن و حفظ آن وجود دارد: داشتن سبک زندگی سالم که شامل مصرف مواد غذایی سالم و سوزاندن آن‌ها با تحرک فیزیکی می‌باشد؛ بنابراین تنها راه ثابت ماندن وزنی که از دست دادیم، داشتن سبک زندگی سالم است.

بعضی از روش‌های کاهش زیرکانه‌ی وزن موارد زیر می‌باشند:

از پرخوری کردن بپرهیزید و به طور کم و پیوسته غذا بخورید. با این روش سطح قند خون بدن ثابت می‌ماند و به همین دلیل تمایل کم‌تری برای خوردن شیرینی‌جات و غذا‌های سرخ کردنی دارید.
ورزش سرعت متابولیسم بدن و سوختن چربی‌ها را افزایش می‌دهد. هم‌چنین باعث افزایش میزان هضم کالری نسبت به میزان جذب آن می‌شود که برای از دست دادن وزن ضروری است.

روش‌های کاهش وزن به آرامی، اما زیرکانه!


گندم و جو مصرف کنید و تا می‌توانید میوه بخورید. نان و آب‌میوه به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث سیری می‌شوند. برای صبحانه می‌توانید محصولات لبنی و سفیده‌ی تخم مرغ و توفو میل کنید تا میزان پروتئین بیشتری جذب کنید. صبحانه را هرگز حذف نکنید، زیرا صبحانه‌ی کامل متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. ضمناً مصرف چای و قهوه با بیسکوییت به تنهایی برای صبحانه کافی نیست.

منبع: برترینها

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار