بازسازی ویژگی مغزهای بالغ و پیر با مغز جوان
تاریخ انتشار: 2015 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
 گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین موفق به درمان یک اختلال مغزی در موش‌های بالغ شدند.

تحقیقات این محققان نشان داده که می‌توان ویژگی‌های خاص مغزهای جوان را در مغزهای بالغ یا حتی در بخشهایی از مغز افرد پیر که به باور دانشمندان غیرقابل تغییر بود، بازسازی کرد.

این دستاورد می‌تواند راه را برای درمان انواع اختلالات رشدی که نسبتا زودهنگام آغاز می‌شوند، هموار کند.

مغز حیوانات در سالهای اول حیات، نرم و انعطاف‌پذیر است. سلول‌های مغزی در سالهای اولیه شروع به ساخت سیناپس کرده و این ارتباطات را در طول عمر، محکم می‌کند. این مراحل اولیه که مغز طی آن به سرعت به ساخت سیناپس می‌پردازد، دوره‌های بحرانی نامیده می‌شود.

مغز در طول عمر به تغییر ادامه می‌دهد، اما همچنین شکست انواع خاص سیناپس‌های آن در طول زمان سخت‌تر می‌شود. این امر بدان معنی است که مغز به سختی می‌تواند مشکلاتی را که در اوایل رشد، تحت تاثیر آنها قرار گرفته را بی‌اثر کند.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین موفق به شناسایی راهی برای تنظیم مجدد مناطق خاص مغزی حتی در سنین بالا شده‌اند که به مغز اجازه می‌دهد خود را مجددا سیم‌کشی کرده و مشکلاتی را که می‌تواند منجر به بروز اختلالات شود، رفع کند.

در این تحقیق، دانشمندان سلول‌های خاص را در مغز موش‌های بالغ مبتلا به بیماری تنبلی چشم کاشتند. تنبلی چشم با خود چشم در اتباط نیست، بلکه معمولا در اثر وجود یک مشکل در ارتباط بین چشم و مغز ایجاد می‌شود.

این سلول‌های کاشتی از خود نوعی ماده شیمیایی موسوم به GABA را منتشر می‌کردند که در بسیاری از بخشهای مغز وجود دارند. GABA یک انتقال‌دهنده عصبی مهاری است که از هیجان‌زده شدن بخشهای خاصی از مغز و بروز اختلال در عملکرد جلوگیری می‌کند.

محققان نقایص موجود در این نورون‌های مهاری را نه تنها به تنبلی چشم بلکه حتی به اختلالاتی مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی نیز مرتبط دانسته‌اند.

سلول‌های حاوی GABA در سراسر قشر نئوکورتکس منتشر شده و در مدار آن وارد می‌شوند. این ماده شیمیایی سپس یک دوره بحرانی جدید ایجاد می‌کرد که به مغز در سیم‌کشی مجدد خود و درمان اختلالات موش‌ها کمک می‌کرد.

دانشمندان پیش از این هرگز رشد سلول‌های جدید را در این بخش از مغز بالغ مشاهده نکرده بودند.

به گفته محققان، این فرآیند می‌تواند به یک ابزار تحقیقاتی قوی برای درک عملکرد اختلالات در مغز تبدیل شده و به ایجاد درمان‌هایی برای بیماری صرع، اوتیسم و اسکیزوفرنی کمک کند.

این دستاورد در مجله Neuron منتشر شده است.
منبع: ایسنا