توضیح وزارت بهداشت درباره کیک‌های مشکوک
کد خبر: ۱۶۴۸۵۴
تاریخ انتشار: 2019 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
مدیرکل نظارت برفرآورده های غذایی وزارت بهداشت گفت: جاسازی قرص ترامادول یا برنج در برخی کیک های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

روز گذشته وب سایت فرارو در خبری درباره پیدا شدن قرص‌های مشکوک در کیک دانش آموزان دو استان نوشت: چند روزی است که ویدیو‌ و تصاویری در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن دانش آموزان دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مدعی شده اند که در میان کیک‌های خوراکی خود انواع قرص‌های روانگردان و غیر رونگردان یافته اند.

امروز هم خبر وجود قرص در کیک و کلوچه در کرمان هم منتشر شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مواردی از وجود قرص در کیک و کلوچه در شهرستان‌های کرمان و بافت در شب گذشته رویت شده است، اظهار کرد: چند کودک در این باره به بیمارستان مراجعه کردند که مسمومیت آنها در حد خواب‌آلودگی بوده که به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند.

توضیح وزارت بهداشت درباره کیک‌های مشکوک

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت موارد مطرح شده‌ جاسازی قرص در کیک‌ها را مربوط به بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک عنوان کرد

رییس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان در این رابطه اظهار کرد: انبار یکی از کارخانه‌های مشهور ساخت کیک و شکلات که بیش‌از ۳۰ هزار کیک مشکوک به حاوی قرص در این شهرستان بود تا بررسی‌های دقیق پلمب شد.

مدیرکل نظارت برفرآورده های غذایی وزارت بهداشت هم به ایسنا گفت: جاسازی قرص ترامادول یا برنج در برخی کیک های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

محمد حسین عزیزی افزود: مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده است که در داخل کیک های چند برند معروف جاسازی شده است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده و به نظر می رسد اقدامی عمدی بوده است چون پاکت های کیک ها باز شده و بعد قرص یا کپسول ها در کیک ها جاسازی شده است.

عزیزی گفت: بعد از گزارش این موارد بازرسان در مغازه ها، انبارها و کارخانه ها موضوع را پیگیری کردند و هر چه در این مراکز کارتن ها و پاکت های کیک را بازکردند در هیچ کدام چیزی نبوده است و فقط در مواردی بوده که کیک باز شده، دست بچه ها و دانش آموزان دیده شده است.

وی افزود: در خط تولید این کیک ها مشکلی نبوده است چون امکان ندارد که قرص یا کپسول در فرآیند تولید سالم بماند بنابراین احتمالا در آخر کار ممکن است یک کارگر یا فردی در مرحله آخر یا حتی بیرون کارخانه این اقدام را انجام داده باشد و احتمال اینکه در کارخانه این اتفاق افتاده باشد بسیار بعید است.

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: این نوع کیک های مشکوک در استان تهران یا استانهای شمالی دیده نشده و فقط در برخی استانهای جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از مسمومیت یا فوت ناشی از مصرف این کیک ها گزارش نشده است.

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: مردم خیالشان راحت باشد کیک هایی که در مغازه وجود دارد، مشکلی ندارند و امکان ندارد کیک تولید در کارخانه ها این مشکل را داشته باشد و خود صاحبان برند این کیک ها نیز شاکی و پیگیر هستند.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار