ساخت باتری نرم ضدشوک توسط دانشمند ایرانی
کد خبر: ۱۶۴۸
تاریخ انتشار: 2015 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
 «مهیار حامدی»، محقق موسسه فناوری سلطنتی سوئد (KTH) و دانشگاه استنفورد آمریکا در صدر تیمی از دانشمندان سوئدی و آمریکایی، با استفاده از نانوسلولز مشتق‌شده از چوب، موفق به ساخت باتری‌های نرمی شدند که در مقابل فشار و شوک مقاوم‌ هستند.

1433226589665_2.jpg
بنا بر این گزارش، نانوسلولز، ماده‌ای است که «نانورگه‌ها سلولزی» (CNF) هم خواهند می‌شود و معمولا از باطله‌های چوب کارخانه‌های چوب‌بری یا کاغذسازی تولید می‌شود. فرآیند تولید این باتری با تجزیه‌کردن رشته‌های درخت و نازک‌کردن آن‌ها تا یک میلیون بار در محیط آبی شروع می‌شود.

ژل بدست‌آمده، خشک و جامد بوده، بنابراین آب آن تبخیر شده و نانورگه‌های به هم پیوسته و بلند به جا می‌مانند. این نانورگه‌ها سپس وارد فرآیندی می‌شوند که در آن مولکول‌ها تثبیت می‌شوند، به طوری که ماده متلاشی نمی‌شود.

مهیار حامدی به همراه دانشمندان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، از ماده CNF برای ساخت ماده آئروژل‌مانند سبک و متخلخلی استفاده کردند که می‌توان این ماده را بدون این که بشکند، لمس کرد.

سپس به این ماده یک جوهر رسانا اعمال شد که به آن بار الکتریکی ارائه کرد. چون باتری به‌دست آمده سه‌بعدی است، می‌تواند در مقایسه با باتری‌های معمولی، نیروی الکتریکی بیشتری را در فضای کمتری جا دهد.

حامدی و همکارانش امیدوارند با توسعه بیشتر این باتری، بتوان از آن در ساخت ابزار الکترونیکی ارتجاع‌پذیر، پارچه‌های هوشمند و خودروهای برقی ایمن‌تر استفاده کرد.

این دستاورد در مجله Nature Communications منتشر شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار