جوان ایلامی جنجالی پیدا شد +عکس
کد خبر: ۱۶۴۲۲۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2019 December 05    -    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
سرکنسول ایران در هرات گفت: حامد آس جوان ایلامی که به اشتباه به افغانستان فرستاده می‌شود، اکنون در محل سرکنسولگری ایران در هرات است و طی 2 روز آینده به ایران بازمی‌گردد.

طی چند روز گذشته خبر گم شدن یک جوان معلول ایلامی و فرستادن وی به افغانستان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت.

«حامد آس» شهروند معلول ایلامی دو هفته پیش سوار بر موتور سیکلت از منزل خارج که در استان‌ لرستان توسط پلیس شناسایی و دستگیر می‌شود.

بر اساس اعلام خانواده این معلول، وی پس از اینکه مورد تحقیقات پلیس قرار می‌گیرد و هیچ پاسخی به علت ناتوانی در بیان ارائه نمی‌دهد با تصور اشتباه اینکه وی تبعه خارجی است به کشور افغانستان تبعید می‌شود. این موضوع از طریق خانواده این معلول در فضای مجازی اعلام و با مراجعه به بهزیستی ایلام و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای پیدا کردن این معلول اقدام شد.

اما امروز خانواده وی خبر دادند که حامد در هرات پیدا شده است. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس در هرات، «حامدآس» هم‌اکنون در محل سرکنسولگری ایران در هرات است و مسئولان ایران در کنسولگری هرات وی را قرار است به خانواده او تحویل دهند.

«محمد صدیقی فر» سرکنسول ایران در هرات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت جوان معلول ایلامی در افغانستان گفت: پیروی خبری که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه یک جوان ایلامی به اشتباه تحت عنوان تبعه غیرمجاز افغان به کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون رد مرز می‌شود، تلاش های بسیار وسیع و گسترده‌ای از سوی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان طی چند روز گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: طی چند روز گذشته یادداشت‌هایی را به وزارت خارجه افغانستان نوشتیم و هماهنگی‌هایی را با پلیس محلی و متنفذین محلی صورت دادیم. ایجاد گشت‌های محسوس و نامحسوس در داخل شهر هرات و پیگیری موضوع از داخل شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، هرات، مزار شریف، قندهار، قندوز و ... از جمله اقداماتی بود در راستای یافتن این جوان ایلامی صورت گرفت.

صدیقی فر ادامه داد: خوشبختانه این تلاش های گسترده در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نتیجه بخش بود و «حامد آس» امروز در شهر هرات پیدا شد و هم‌اکنون در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هرات از وی نگهداری می‌شود.

سرکنسول ایران در هرات همچنین گفت: به خانواده وی خبر دادیم و قرار است اقوام این جوان که به کابل رفته‌اند به هرات بیایند طی فردا یا 2 روز آینده وی به آغوش گرم خانواده‌اش در ایران باز خواهد گشت.

وی تصریح کرد: مقدمات سفر حامد به ایران فراهم شده و قرار است طی فردا یا 2 روز آینده به آغوش گرم خانواده‌اش در ایران بازگردد.

صدیقی فر با اشاره به بازتاب وسیع گم‌شدن این جوان ایلامی در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: توجه به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها امری انکار نشدنی است اما با توجه به سفرهای غیرمجاز اتباع افغانستانی به ایران پیدا کردن افرادی مانند حامد که هیچگونه نشانه ای با خود به‌همراه ندارند می‌تواند بسیار سخت باشد و باید تلاش شود تا از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

سرکنسول ایران در هرات با قدردانی از همراهی نمایندگان پلیس ایران در در پیدا کردن این جوان ایلامی ابراز امیدواری کرد که دیگر چنین مواردی تکرار نشود.

زائر ناشنوای امام رضا (ع) چگونه از افغانستان سر در آورد؟

جوان ناشنوای ایلامی که به قصد زیارت و پابوسی مرقد مطهر امام هشتم از منزل خارج شده بود پس از گذشت چند روز از کشور افغانستان سر در آورد.
چند روز قبل خبر گم شدن یک جوان ایلامی در رسانه‌ها منتشر شد، اما حالا پس از گذشت 17 روز مشخص شده این جوان به کشور افغانستان منتقل شده است.

برای اطلاع از جزئیات این ماجرا با پدر «حامد آس» گفت‌وگو کردیم؛ پدر حامد از روز گم شدن فرزندش برایمان می‌گوید: حامد برای سفر به مشهد و پابوسی حضرت امام رضا (ع) چند روز قبل با موتورسیکلت از منزل خارج می‌شود که به دلیل مشکلات شنوایی و گفتاری با گم کردن مسیر از یکی از شهرهای اطراف سر در می‌آورد؛ مأموران کلانتری خرم آباد وی را دستگیر و به کلانتری منتقل می‌کنند.

پدر حامد می‌گوید: پس از دستگیری فرزندم با قاضی تماس گرفته می‌شود و طبق اطلاعاتی که ما به دست آوردیم قاضی بدون دیدن فرزندم از منزل دستور می‌دهد که وی به کشور افغانستان انتقال پیدا کند؛ فرزندم به عنوان اتباع خارجی به شهر اراک و سپس به شهر قم و از آنجا به مشهد منتقل می‌شود و در نهایت به کشور افغانستان انتقال داده می‌شود.

*به موبایل حامد توجهی نکردند

وی توضیح می‌دهد: فرزند من در تاریخ بیست و یکم ماه قبل توسط نیروی انتظامی دستگیر و در تاریخ بیست و هشتم به خارج از کشور منتقل می‌شود؛ مأموران نیروی انتظامی حتی به موبایلی که همراه این نوجوان 18 ساله که توانایی صحبت کردن را ندارد توجهی نمی‌کنند در صورتی که شماره تماس تمام نزدیکان وی در این تلفن همراه وجود داشته است و حتی گوشی فرزندم را به ما تحویل نداده‌اند.

*17 روز از گم شدن فرزندم گذشت/ 50 میلیون تومان هزینه کردم

پدر حامد که نگرانی در صدایش موج می‌زند ادامه می‌دهد: فرزند من 17 روز است که در کشور افغانستان آواره شده و ما خبر دقیقی از وضعیت وی نداریم، آیا فردی با این وضعیت جسمانی می‌تواند شرایط سخت را تحمل کند؟ ما اطلاع داریم که فرزندم در شهر کابل افغانستان پیدا شده و در کنسولگری است.

این پدر با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود 50 میلیون تومان هزینه کرده‌ام تا عموهای حامد برای انتقال وی به افغانستان سفر کنند می‌گوید: وضعیت مالی ما خوب نیست؛ ما عشایر هستیم و در سیاه‌چادر زندگی می‌کنیم.

وی می‌گوید: از روز اول این اتفاق تمام کلانتری‌ها و بیمارستان‌ها را برای پیدا کردن فرزندم زیر و رو کردیم، و هیچ کس هیچ اطلاعی به ما نمی‌داد تا اینکه پس از چند روز نگرانی و استرس خبر خروج وی از کشور به ما رسید. فرزند من پس از دستگیری با زبان اشاره می‌کرده که من را نزد بابایم ببرید؛ و همین موضوع باعث می‌شود که اسم فرزندم را باباخانی ثبت کنند و همین موضوع باعث ایجاد اشکال در روند پیدا کردنش شد.

*3 فرزند معلول دارم

پدر حامد در ادامه حرف‌هایش به مشکلات زندگی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: من دامدار هستم، 6 فرزند دارم که سه نفر از آن‌ها با مشکلات ناشنوایی و حرکتی درگیر هستند و ماجرای گم شدن حامد هزینه زیادی را روی دست ما گذاشته است و امیدوارم به زودی فرزندم پیدا شود.

وی در پایان با همان لهجه شیرین از تلاش‌های نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی که برای پیدا کردن فرزندش تلاش کردند تشکر کرد.

به گفته سرکنسول ایران در هرات مقدمات سفر حامد به ایران فراهم شده و قرار است طی فردا یا 2 روز آینده به آغوش گرم خانواده‌اش در ایران بازگردد.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
3
7
سلام ... آقا منم گم شدم ولی بفرستبد اروپا من را
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
1
3
عجب!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
17
اینا می خوان امنیت مردم را تامین کنند؟ هر کس کر و لال بود باید به بهزیستی تحویل داده شود تا والدینش پیدا شوند حتی اگر افغانی باشد.
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
2
5
کاش یکی هم پیدا میشد می افتاد دنبال جوانان سالم و تحصیلکرده و نخبه مان که خودشونو به آب و آتیش میزنند که برند اونطرف مرزها کار و زندگی پیدا کنند کاش یکی برشان میگرداند به میهن یه کار متناسب با تخصصشان براشون پیدا میکرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
0
ناجاباید هرینه مالی این خانواده را پرداخت کند چون مامورناجا کوتاهی کرده است
محمود ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
1
امیدوارم نیروی محترم انتظامی جبران خسارت کرده و حداقل خسارت های مادی که به این خانواده وارد شده را جبران کند و همچنین ریاست قوه قضائیه نیز با قاضی که بدون دیدن این نوجوان حکم به تبعید به افغانستان داده نیز برخورد قاطع صورت بگیرد...
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
وی پس از اینکه مورد تحقیقات پلیس قرار می‌گیرد و هیچ پاسخی به علت ناتوانی در بیان ارائه نمی‌دهد با تصور اشتباه اینکه وی تبعه خارجی است به کشور افغانستان تبعید می‌شود.

هزار ایول داره این نبوغ نیروی انتظامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار