واقعیت‌های جالب درباره مسواک که باید بدانیم
کد خبر: ۱۶۳۹۵۰
تاریخ انتشار: 2019 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کارشناسان می‌گویند شمار زیادی باکتری در دهان انسان وجود دارد، این باکتری‌ها بین ۴۰۰ و ۵۰۰ نوع می‌باشند، که هر لحظه در حال بیشتر شدن هستند و تا میلیارد‌ها باکتری می‌رسند؛ و از آنجا که در دهان یک انسان معمولی میلیارد‌ها باکتری وجود دارد، این موضوع برای افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمی‌کنند به یک امر فاجعه بار تبدیل می‌شود.

واقعیت‌های جالب درباره مسواک که باید بدانیم

واقعیت‌های جالب درباره مسواک که باید بدانیماختصاصی «تابناک باتو» ـ کارشناسان می‌گویند شمار زیادی باکتری در دهان انسان وجود دارد، این باکتری‌ها بین ۴۰۰ و ۵۰۰ نوع می‌باشند، که هر لحظه در حال بیشتر شدن هستند و تا میلیارد‌ها باکتری می‌رسند؛ و از آنجا که در دهان یک انسان معمولی میلیارد‌ها باکتری وجود دارد، این موضوع برای افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمی‌کنند به یک امر فاجعه بار تبدیل می‌شود.

متخصصان می‌گویند، بی توجهی به مسواک، دهان را بیش از پیش در معرض باکتری‌های جدید قرار می‌دهد و به بیماری تبدیل می‌شود. بنا بر پژوهشی که در دانشگاه منچستر انجام شده، روی هر مسواک به طور متوسط حدود ده میلیون باکتری وجود دارد.

پژوهشگران دانشگاه آلاباما در برمینگهام دریافتند که مسواک‌هایی که درون حمام یا دستشویی قرار داده می‌شود روز به روز بر تعداد باکتری هایشان افزوده می‌شود.

واقعیت‌های جالب درباره مسواک که باید بدانیم

* توصیه‌هایی برای استفاده مناسب و بی خطر مسواک

۱. هر سه ماه یک بار مسواکتان را عوض کنید

برخی از مردم فقط وقتی مسواکشان می‌شکند و یا دچار آسیب می‌شود آن را عوض می‌کنند، اما این کار غیر بهداشتی است، به طوری که پزشکان توصیه می‌کنند هر سه یا چهار ماه مسواک جدید بخرید.

۲. تعویض سر مسواک برقی

پژوهش جدیدی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستن نشان می‌دهد که رشد باکتری در سر مسواک برقی دو برابر است، به همین دلیل توصیه می‌کنند تا به شکل دوره‌ای آن را تعویض کنند.

۳. ضدعفونی کردن مسواک

یک دندانپزشک به نام «دونا وارن موریس» می‌گوید، بعد از هر بار استفاده از مسواک آن را ضدعفونی و استرلیزه کنید.

۴. از سرپوش (محافظ) مسواک استفاده نکنید

پژوهش یاد شده به این نتیجه رسیده است که سرپوش‌های پلاستیکی مسواک به رشد باکتری و افزایش آن کمک می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود که مسواک‌های خود را درون این سرپوش‌ها نگهداری نکنید. به عبارت دیگر استفاده از سرپوش مسواک مانع رشد باکتری‌ها نمی‌شود، بلکه با مرطوب نگه داشتن مسواک و مانع خشک شدن آن در فاصله بین مسواک زدن‌ها، محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. مسواک را پس از استفاده با آب بشویید و در جایی قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

واقعیت‌های جالب درباره مسواک که باید بدانیم

۵. مسواک را از دستشویی دور نگه دارید

مناطق اطراف دستشویی با میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها آلوده هستند. برای جلوگیری از آلوده شدن مسواک، توصیه می‌شود، مسواک خود را دور از دستشویی و توالت نگهداری کنید و آن را درون محفظه‌ای پاکیزه قرار دهید تا از انتقال باکتری از طریق هوا جلوگیری کنید.

*چند توصیه برای بهداشت مسواک

مسواک خود را در حالت افقی قرار ندهید و آن را در حالت ایستاده قرار بدهید. مسواک خود را بعد از استفاده خوب آب کشی کنید، برای ضدعفونی کردن مسواک هم می‌توانید آن را با محلول دهان شویه بشویید و سپس خوب آبکشی کنید که چیزی از محلول روی آن نماند. هفته‌ای یکبار مسواک خود را درون آب جوش قرار دهید و یا چند دقیقه در ظرفی از سرکه و یا محلول آب جوش و نمک قرار دهید و در نهایت آن را با آب داغ آبکشی کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار