درباب بیانیه اعتراضی سلبریتی‌ها علیه دولت
کد خبر: ۱۶۳۸۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
صبح نو نوشت: «می‌خواهم این جایزه را تقدیم به بزرگمردی کنم که با آمدنش لبخند را برگردانده و حامی فرهنگ و سینماست؛ می‌دانم نیازی به این جایزه نداره، نه به لحاظ مادی نه معنوی، اما باز دلم می‌خواهم این جایزه را تقدیم کنم به جناب آقای رییس‌جمهور حسن روحانی!» این صحبت هومن سیدی است که بعد از کسب سیمرغ از جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ بیان کرد.

«می‌خواهم این جایزه را تقدیم به بزرگمردی کنم که با آمدنش لبخند را برگردانده و حامی فرهنگ و سینماست؛ می‌دانم نیازی به این جایزه نداره، نه به لحاظ مادی نه معنوی، اما باز دلم می‌خواهم این جایزه را تقدیم کنم به جناب آقای رییس‌جمهور حسن روحانی!» این صحبت هومن سیدی است که بعد از کسب سیمرغ از جشنواره فیلم فجر در سال 92 بیان کرد؛

درباب بیانیه اعتراضی سلبریتی‌ها علیه دولت

همان سال‌هایی که رفقای وی در حوزه فرهنگ یکی از خوانندگان باسابقه ایران را به دلیل روبوسی با رییس‌جمهور سابق از حیز انتفاع ساقط کردند ولی خود این‌گونه در ملأ عام به تملق از رییس‌جمهوری مشغول بودند. قبل از اینکه بریم سروقت اصل گزارش، چند جمله دیگر را هم بخوانیم بد نیست. مثلا این جمله از باران کوثری «من در دولت قبل انتقاد کردم و ممنوع‌الکار شدم. به روحانی رای می‌دهم. من به احترام مادر سهراب اعرابی در انتخابات رای می‌دهم.» یا این جمله از لاله اسکندری «زنده‌باد اصلاحات. سعی کنید رای‌های خفته را بیدار کنید.»

این جملات و سایر جملات مشابه را ما در انتخابات‌های 92 و 96 از این هنرمندان شنیدیم که مردم را تشویق به رای دادن به حسن روحانی می‌کردند. حالا دو سال بعد از انتخابات سال 96 و بعد از روشن‌شدن نتایج فاجعه‌بار سیاست‌های اقتصادی این دولت ورق در حال برگشتن است. این مثلا هنرمندان هم که آن روزها سرمست از پیروزی در انتخابات شادمانی می‌کردند بعد از مدت‌ها سکوت، سعی می‌کنند با ژست‌های انتقادی خود را از حمایت‌های آن روزها مبرا کنند؛ اما اگر بشود در ظاهر آن روزها را فراموش کرد اما تاریخ تمام جملات و تصاویر این افراد را ثبت کرده است.

نگارنده این مطلب هیچ‌گاه در صدد تخطئه افراد رای‌دهنده به رییس‌جمهوری فعلی نیست اما این افراد کسانی بودند که به صورت مکرر در جلسات انتخاباتی حسن روحانی حاضر می‌شدند و با تبلیغ خود مردم را به رای دادن به وی تهییج می‌کردند و حالا کنار کشیدن بدون پاسخگویی و گرفتن ژست‌های انتقادی از اکثر آن‌ها سر می‌زند. جالب اینجاست که این افراد در مسائلی چون افزایش عوارض خروجی به‌شدت معترض دولت شدند اما در برابر سیاست‌های اقتصادی دولت سکوت کرده بودند.

متهمان خود شاکی شدند

حوادث آبان که بر اثر گران‌شدن بنزین شروع شد و وقایعی تلخ را در کشور رقم زد، دل هر منصفی را می‌سوزاند. حالا در شرایطی که یکی از سران فتنه از حصر بیانیه می‌دهد، تعدادی از سینماگران هم به تبع او از لاک خود درآمده و فریاد وااسفا و وامردما سر می‌دهند. بیانیه‌ای که روز گذشته در صفحه اصغر فرهادی منتشر شد و اسامی تعدادی از بازیگران سینما را هم در خود داشت، نشان داد این سینماگران قرار نیست از اقدامات تبلیغی خود تبری بجویند، بلکه این وقایع را مفری برای خود دانسته‌اند تا حاکمیت را زیرسوال ببرند. جالب اینجاست که در میان اسامی امضاکننده، بازیگران سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر پای ثابت همکاری با نهادهایی چون صداوسیما، موسسه اوج و سایر نهادهای حاکمیتی بودند هم به چشم می‌خورد.

چه کسی بانی این بیانیه بود؟

اولین بار این بیانیه در صفحه اصغر فرهادی در اینستاگرام منتشر شد و در لینکی از سایر هنرمندان خواسته شد تا امضای خود را ثبت کنند که این رقم تا عصر روز گذشته افزایش پیدا کرد و البته به سرعت به رسانه‌های ضدانقلاب خارج کشور و ایضا صفحات سایر هنرمندان هم تسری پیدا کرد. خبرنگار «صبح‌نو» برای پیگیری اینکه چه کسی امضاهای بیانیه را جمع کرده با تعدادی از هنرمندانی که اسم‌شان درج شده بود، تماس گرفت که در لابه‌لای صحبت‌ها مشخص شد فرهاد توحیدی، اصغر فرهادی و رخشان بنی‌اعتماد هسته اصلی جمع‌آوری امضا از طرف هنرمندان شده‌اند.

جالب است بدانید که اصغر فرهادی که عموما خارج از کشور است معمولا فیلم‌هایش دغدغه طبقه متوسط است و اقشار فرودست فیلم‌های وی عموما افرادی فرصت‌طلب و دروغگو معرفی می‌شوند و حالا وی در بیانیه‌اش برای آن‌ها دلسوزی می‌کند. فرهاد توحیدی هم که در سال‌های اخیر طرف همکاری نهادهای حاکمیتی بوده و آخرین فعالیتش هم نگارش فیلمنامه شهید صیادشیرازی به سفارش سیمافیلم است، در این بیانیه، نظام را به سرکوب مردم متهم می‌کند.

خودزنی سینماگران از رأی به روحانی

ما در روزنامه «صبح‌نو» برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم، با برخی از این هنرمندان صحبت کردیم. البته بسیاری از آنها مصلحت دیدند در این شرایط تلفن خود را جواب ندهند و ما موفق به صحبت با سه نفر از آن‌ها شدیم.

یکی از افرادی که بیانیه را امضا کرده پژمان جمشیدی بود. بعد از تماس با وی و طرح این سوال که این بیانیه از سوی رسانه‌های ضدانقلاب علیه حاکمیت و نظام تفسیر می‌شود، وی با ذکر اینکه «بروید از کسانی که بیانیه را امضا کردند بپرسید» تلفن خود را قطع کرد.

فرد دیگری که با او تماس گرفتیم یکی از کارگردان‌های خانم سینما بود که تاکید داشت نامش فاش نشود. او گفت این بیانیه خودزنی سینماگران علیه رای به روحانی بود. وی در پاسخ به اینکه بالاخره سمت‌وسوی بیانیه علیه چه کسی است، گفت «ما هم نفهمیدیم»؛ این پیشکسوت سینما می‌گوید «این بیانیه به هیچ‌وجه علیه حاکمیت و نظام نیست و فقط درباره اتفاقات اخیر است.» وی درباره این سوال که مشخص نیست اعتراض سینماگران به چیست، گفت: «این بیانیه خودزنی سینماگران بود که پای روحانی ایستاده‌ایم.»

فرد دیگری که با وی تماس گرفتیم از اهالی سینما و تلویزیون است. او در توضیح سمت‌و‌سوی بیانیه می‌گوید بنا نیست کسی درباره این بیانیه توضیح بدهد. از او پرسیدم این بیانیه علیه دولت است یا حکومت؛ می‌گوید من هم نمی‌دانم. این بیانیه در صفحه اکثر هنرمندان منتشر شده و همه مردم هم می‌توانند امضا کنند. از وی پرسیدیم شما حامی دولت بودید و باید دراین‌باره به دولت معترض باشید که می‌گوید: وقتی آقای روحانی به شعارهای انتخاباتی‌اش پایبند نمانده، هیچ‌ صنمی با او نداریم. ما با کسی عقد اخوت نبستیم، فکر کردیم در میان آن‌ها روحانی صالح‌تر است و به او رای دادیم، حالا هم نمی‌توانیم بگوییم رای ما را پس بده. دفعه بعد هم پشت دست‌مان را داغ می‌کنیم و از کسی حمایت نمی‌کنیم و مانند آحاد مردم رای می‌دهیم.

صبح نو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
2
اینها فقط بازیگر نما هستند لطفا"کلمه هنر را بی مقدار نکنید کدام اینها مثل چارلی چاپلین هستند و آثارشون مثل او ماندنی و دارای محتوای خوب . این افراد فقط برای پول و شهرت به هر دری میزنند .ارزش دیگری ندارند
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
ببخشید یادشان رفته باید تبریک بگن به خاطر شاهکاری که راه انداختن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار