ویروسی که مغز را هک می کند
کد خبر: ۱۶۳۶
تاریخ انتشار: 2015 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
اگر فيلم هايي همچون درخشش ابدي يک ذهن پاک و يا اينسپشن را ديده باشيد تصور مي کنيد دستکاري کردن يک خاطره در مغز انسان به دنياي فيلم هاي علمي-تخيلي تعلق دارد اماسال گذشته محققان دانشگاه استنفورد روشي يافتند که با استفاده از دستکاري مغز موش ها به وسيله ويروس توانستند سلول هاي مربوط به يک خاطره خاص در مغز را يافته و سپس با استفاده از نور ليزر آن خاطره را در محو و خاطره غلط ديگري را جايگزين آن کنند. در اين شيوه آن ها موفق شدند با استفاده از نورهاي تند و مقطعي که به آن فلش هاي نوري گفته مي شود حافظه موش ها را دستکاري و پاک کنند.

 اين موفقيت يک امکان تيوريک براي دستکاري مغز انسان و بازيابي خاطرات دوردست به کمک نور ايجاد مي کند. اين فعاليت بر اين اصل مبتني بود که موش ها در محيط جديد همواره شروع به جستجو مي کنند. بر همين اساس آن ها موش ها را در قفس هايي قرار دادند که هنگام شروع جستجو به موش ها شوک خفيف مي داد.

 بنابراين اگر موش ها را دوباره در آن قفس قرار مي دادند با به خاطر آوردن خاطره و از ترس شوک شروع به جستجو نمي کردند. اين شيوه که اپتوژنتيک ناميده مي شود روش جديدي براي دستکاري و مطالعه سلول هاي عصبي با استفاده از نور ارايه مي دهد به سرعت به روشي استاندارد براي بررسي عملکرد مغز تبديل شد. کارل ديسورت از دانشگاه استنفورد و همکارانش در اين مطالعه از موش هايي استفاده کردند که به لحاظ ژنتيکي دستکاري شده بودند.

 اين دستکاري طوري بود که سلول هاي عصبي فعال موش ها به رنگ سبز فلورسنت در مي آمد و پروتييني در آن ها فعال مي شد که سيستم عصبي را در مقابل نور از کار مي انداخت. به اين ترتيب محققان با رديابي سلول هاي فعال در سيستم عصبي مغز موش هنگام به خاطر آوردن يک خاطره توانستند محل دقيق آن را شناسايي کنند. سپس با استفاده از نور ليزر آن خاطره بد درباره قفس را از مغز موش ها پاک کردند.

 نتيجه اين بود که موش ها ديگر خاطره شوک الکتريکي در قفس را به خاطر نداشته و به محض قرار گرفتن در قفس قبلي شروع به جستجو مي کردند آن ها سپس با استفاده از همين نور خاطره يک موش ديگر را به موشي که ابدا آن خاطره را نداشت منتقل کردند. اين يافته يکي از مهم ترين دستاوردهاي علوم اعصاب در سال گذشته بود که راه را براي درمان بيماري هايي همچون شيزوفرني و اختلال استرس زاي پس از حادثه يا PTSD باز مي کند. با اين حال نگراني هايي درباره استفاده هاي غيراخلاقي از چنين شيوه هايي وجود دارد.
منبع: انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار