تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 30    -    ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
با وجود اینکه دانشمندان مدتها فعالیت مریخ را تحت تأثیر شیب سیاره و چرخش آن به سوی خورشید می‌دانستند، اعتقاد داشتند که صفحات یخ کامل از مریخ ناپدید شده اند، اما در حقیقت بسیاری از این یخ‌ها درون سطح سیاره محبوس شده بودند.

کشف یخ زیر سطح مریخ

کشف یخ زیر سطح مریخاختصاصی «تابناک باتو» ـ دانشمندان رسوبات قابل توجهی از آب‌های یخ زده را بر سطح سیاره مریخ کشف کردند که می‌تواند نشانه پوشش پنهانی یخ‌های قطبی در مریخ باشد.

این اطلاعات از سوی فضاپیمای «مارس ریکونیسانس أوربیتر» یا «مدارگرد شناسایی مریخ» MRO کشف شده است. این فضاپیما صفحه‌های یخی مدفون در شن‌ها که تا مسافت یک مایلی عمق سیاره کشیده شده است را نشان می‌دهد.

این نتایج دلایل قانع کننده‌ای را در این باره می‌دهد که کلاهک یخی قطبی در مریخ برخلاف زمین، بر اثر شیب مریخ و یا دَوران سیاره کم و زیاد می‌شود.

کشف یخ زیر سطح مریخ

دانشمندان می‌گویند، مقادیر یخ موجود در شن‌ها بسیار است و اگر آن‌ها را آب کنند، مایع حاصل از آن می‌تواند یک طبقه از آب به عمق نزدیک به ۵ فوت ایجاد کند.

استفانو نیروزی Stefano Nirozi دستیار ارشد تحقیق در انستیتو ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس و مؤلف اصلی این پژوهش گفت: ما انتظار نداشتیم این مقدار زیاد از یخ را پیدا کنیم که احتمالاً این کشف سومین مخزن بزرگ آب در مریخ پس از دو کلاهک یخی قطبی در این سیاره به شمار می‌رود.

دانشمندان این فرضیه را ارائه می‌دهند که لایه‌های یخ که بر سطح مریخ در عصر‌های یخبندان گذشته تشکیل شده است، به وسیله شن‌هایی که سطح مریخ را پوشانده از اثرات تابش خورشید و گاز‌های گلخانه در امان مانده اند.

کشف یخ زیر سطح مریخ

گفتنی است، پوشش دائمی یخ در دو سو یا دو قطب یک سیاره را کلاهک یخی قطبی می‌گویند و در دو قطب سیاره مریخ کلاهک یخی وجود دارد. صخره‌های یخ در زیر سطح مریخ می‌توانند منابع نامحدودی از آب را برای اولین انسان‌های اکتشاف کننده این سیاره فراهم آورند.

ناشناس