همزمان از دو ترکیب حاوی استامینوفن استفاده نکنید
کد خبر: ۱۶۳۳
تاریخ انتشار: 2015 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: استامینوفن به‌ ‌عنوان یک داروی ضددرد کم عارضه در میان مصرف کنندگان دارو شناخته شده است و در‌ ‌نتیجه این باور غلط، برخی افراد به صورت خودسرانه و بی‌رویه این دارو را مصرف‌ ‌می‌کنند.

Image result for ‫استامینوفن‬‎

سیدعلی وکیلی اظهار کرد: استامینوفن در موارد مصرف با مقادیر درمانی نیز ایجاد عارضه‌ ‌کرده و در صورت مصرف بیش از حد و بی‌رویه و خارج از کنترل، عوارض دارو به صورت‌ ‌بارز و برجسته ظهور می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: مصرف این دارو باید با احتیاط و فقط در مواقع‌ ‌نیاز صورت گیرد و نباید مصرف استامینوفن بیش از 10 روز ادامه یابد.
 
وکیلی با اشاره به این که مصرف بیش از حد استامینوفن سبب تهوع، استفراغ، تعریق و خستگی می‌شود افزود: استامینوفن نباید بیش از چهار گرم در 24 ساعت مصرف شود زیرا احتمال آسیب به کبد در این مواقع وجود دارد.
 
به گفته وی در صورتی‌ که‌ به‌ مصرف‌ بیش‌ از حد استامینوفن‌ شک‌ کردید، حتی‌ در صورت‌ عدم‌ وجود هرگونه‌ علامت‌ مسمومیت‌ از اورژانس‌ تقاضای‌ کمک‌ کنید زیرا که درمان‌ مسمومیت‌ باید هرچه‌ زودتر آغاز شود و در صورتی‌ که‌ این امر ظرف‌ 24 ساعت‌ اول‌ آغاز نشود، ممکن‌ است‌ نتوان‌ از آسیب‌ کبدی‌ یا‌ ‌مرگ‌ جلوگیری‌ کرد‌.
 
‌وی بیان کرد: استامینوفن در بالغین نباید بیش از ده روز و در کودکان بیش از پنج روز مصرف شود و اگر استامینوفن را برای تب مصرف می‌کنید مصرف آن را بیش از سه روز ادامه ندهید.
 
وکیلی تاکید کرد: اگر استامینوفن‌ را به‌ سبب‌ درد، تب‌ یا گلودرد مصرف‌ می‌کنید در صورت باقی ماندن علائم یا بدتر شدن آن‌ها با پزشک تماس بگیرید و هیچ گاه از دو ترکیب حاوی استامینوفن به طور همزمان استفاده نکنید.
 
به گفته وی، استامینوفن رایج‌ترین دارویی است که در درمان تب و درد بکار می‌رود و در بسیاری از ترکیباتی که معمولا برای رفع درد تجویز می‌شود و یا در قرص‌های ضد سرماخوردگی وجود دارد در نتیجه مصرف همزمان این داروها و استامینوفن ممکن است دوز مصرفی آن را بالا برده و موجب بروز مسمومیت با استامینوفن شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار